reservström

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Anntar att solpanelsstyrningen tillhör avdelningen känsligare saker då?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Saker som drivs av nätdelar med primärswitchning är snarast de som är minst känsliga för formfaktorn på inkommande matning.

Cirkulationspumpar är, i de storlekar som förekommer i villor, idag alltid enfasiga. Dessa har en startkondensator för att komma igång på rätt håll. Kondensatorer dimensioneras för en viss spänning och frekvens. Fyrkantvågor innehåller komponenter med högt frekvensinnehåll (övertoner). Övertoner med hög frekvens och amplitud kan överhetta startkondensatorn. Motorn i sig själv lider snarare av för låga frekvenser, något som sällan förekommer från fyrkantsvågsaggregat. Dessutom hjälper motorn till att runda av hörnen på fyrkanterna.

Säger jag, som råkar vara yrkesverksam på det här området.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

och i klartext betyder detta då?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Att det är näst intill ogörligt att säga något generellt om vilka saker som fungerar bra på dåliga UPS-aggregat och vilka som inte gör det. Ska man kunna göra någon fackmässig bedömning måste man veta lite om konstruktionen på grunkan man vill driva.

Men en vanlig enfasig pumpmotor kan alltså vara känsligare för fyrkantvåg än vad man tror. Prova en stund och övervaka (känn på) kondensatorn. Går den inte att hålla i (och då inte beroende på att pumpen pumpar vatten som är 95°) får man dra öronen åt sig.

Modern elektronik är ofta i praktiken okänslig för konstiga frekvenser.

Däremot kan transienter (spikar med hög spänning) slå rakt igenom nätaggregatet och då kan det säga poff! Sådana transienter får man oftast om man kör med "fulelverk" och kopplar in eller ur större laster, samtidigt som något annat, med mindre effekt eller liten induktans (inte många lindningar) är inkopplat.
Sånt kan man inte prova. När det väl händer är det redan för sent.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Som en liten referens kan sägas att mitt "fuleverk" vid massor av tillfällen varit i drift för en PLC UVR1611, 6 pumpar och en vedpanna.
Still going strong :)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det kan gå utmärkt. Men det kan vara dumt att koppla in eller ur en fläktkamin på verket, samtidigt som det driver de andra grejorna. Det höga effektuttaget på kaminen jämfört med PLC:n kan skapa transienter som den då kvarvarande PLC:n får äta upp i sin helhet (inte i detta fall, om du dessutom har en flock pumpar gående).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Intressant ämne!

Har funderingar på att sätta upp några solceller för att ladda bilbatteri, som i sin tur är kopplad till en 12V-230V omformare som i sin tur ska driva styrningen till solfångarna och cirk pump.

På så sätt skulle anläggningen drivas helt gratis och inte vara känsligt för strömavbrott.


(inte för att det är strömavbrott särskilt ofta eller att strömmen för att driva anläggningen är stärskilt dyr.. men jag vill ändå ha det gratis-drivet :) )
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Boand
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 20 okt, 2010 11:03

Inlägg av Boand »

Hej !
www.relek.se har bl.a tillslagsautomatik för nödström. För t.ex drift av cirkulationspumpar.
Sedan beror det på vad man har för omformare vilken typ av växelström man får.

Hälsningar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Solceller är inte speciellt effektiva, så det går åt lite för att driva en pump. En omvandlare 12 VDC - 230 VAC är inte heller speciellt effektiv, så totalt sett blir det ganska dålig verkningsgrad. Hade varit bättre med en motor som man kunde kört direkt på låg spänning, men där behövs det förstås drivelektronik till den, om man ska köra borstlöst, och det vill man ju vanligtvis när det handlar om så många drifttimmar som vi vill ha för solvärmen!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

verkningsgraden påverkar knappast den som står i beråd att låta solceller driva pumparna. eller hur?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Verkningsgraden på ett sådant system är ju egentligen inte så intressant. Man hoppas ju att man slipper använda det... ;)
Jag har själv funderat på liknande lösning. Hade varit skönt att ha nåt som kan ta hand om panna och pumpar åtminstone ett par timmar om man skulle bli utan ström... och laddar man batterierna med hjälp av solceller så kostar det ju inget extra att ha dem på underhållsladdning.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Klart verkningsgraden påverkar.
Hela finessen med solceller är ju att man driver pumpen direkt med cellerna. Ska man gå via ett batteri kan man lika gärna, och mycket billigare, ladda det med en vanlig batteriladdare när man har ström. Underhållsladdning från solceller fungerar, men ger ingen större skillnad när man driver pumpen från batteriet.

Så ska man köra direkt på solcellerna ska man göra det så effektivt som möjligt, eftersom solcellerna är ganska dyra. Då är det bäst att ha en pumpmotor som är optimerad för drift från solcellerna, men det är inte samma motor som är billigast och enklast att köra direkt från nätet.

Solceller för att driva en cirkulatonspump i en solvärmeanläggning har bara existensberättigande i anläggningar där elnät inte finns tillgängligt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

hmm om man börjar räkna på det där sättet kommer man ganska snart fram till att även solpanelerna borde komma ner från taket :)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Och du menar att det går bra att driva pumparna direkt från solceller även på natten? Och på vintern när det är mörkt större delen av dygnet?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

I början till denna tråd frågade jag efter reservström ifall strömmen går och fick några svar. Sin vana trogen spårade det ur åt alla möjliga och omöjliga håll. Jag var inne på tråden med att solcellerna skulle dra pumpen till solpanelerna. Men om man kör via ett batteri så vorde det helt möjligt i teorin att ladda ett eller flera batteri med solcellerna. Ekonomin i det hela är jag fullt medveten om att det inte alls finns. Är dessutom medvetan om att det skulle ha varit bättre ekonmi i att välja bergsvärme framom det sätt jag nu värmer huset. Men det är utrymme för en helt annan tråd.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar