reservström

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Driva solpumpen på nätterna är nog ingen större finess...
Men jag uppfattade det som att en del av diskussionen här handlade om reservström i största allmänhet, och då kan det ju vara intressant att fundera på hur det ska fungera när som helst på dygnet. Kallast har det ju en förmåga att vara på nätterna.

Men det finns ju anläggningar som ger varmvatten var som helst. Bara ställa på plats. De som bygger på att varmt vatten går uppåt behöver ju ingen ström, men jag har sett någon modell som hade soldriven pump också. Fast jag vet inte vilken typ av motor den pumpen var utrustad med. Förmodligen något optimerat för DC-drift, så man kan köra direkt från solcellen, utan att behöva batteri. Blir det dåligt med solsken tappar man ju värmeeffekt också, så det gör inte så mycket. Snarare bättre, då det ger ett slags automatisk temperaturreglering. Fast pumpkarakterisktiken är förstås inte linjär...

Alltid är det något att tänka på! Skulle kanske konstruera en sån nån gång, som övning...

Rent principiellt har jag inget emot att man investerar i sånt som kanske inte är det ekonomiskt vettigaste, bara man vet varför man gör det och trivs med den motivieringen. Men eftersom det ställdes frågor om reservdrift här tycker jag det är rimligt att förklara vad som är vettigt eller ej, och sen får var och en själv avgöra hur vettig han vill vara. Jag tycker inte det är ämne för en annan tråd, utan ingår i helhetsbilden. Jag försöker inte racka ner på någons tankegångar, bara applicera lite kunnande, när det nu råkar vara något jag känner till, på frågan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ok.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Hej

Jag har en äldre modell från Energi-Ekonimi i Höör som satt i huset när jag flyttade in. Har inte kopplat den till min nya panna än men snart ska det ske. Den kopplas till ett vanligt bilbatteri något som kan vara smidigt vid längre strömbortfall (Gudrun eller Per) då man lätt kan fixa nya bilbatterier eller ladda sina gamla.
http://www.energi-ekonomi.se/index.htm
De nya varianter är av samma princip som den jag har fast lite modernare.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Det där börjar ju verka som sånt jag skall ha!
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Jag pratade med Energi-Ekonomi för ett tag sedan då jag var dum nog att koppla ut batteriet utan att tänka på vilken pol som skulle vara i vilken kabel.

De sa att man kan köra pannan (Thermia Biomatic i mitt fall 45W vid drift) och pumpen gått och väl några timmar beroende på hur stort batteri man har. Man kan ju räkna på det där. Batteriets Ah i förhållande till pannans eller i ditt fall pumpens strömförbrukning som väl är cirka 0,2 A. Med andra ord kan den hålla riktigt riktigt länge.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Tänk på att verkningsgraden på pumpen inte är så hög. Sådana småmotorer är sämst när det gäller verkningsgrad, jämfört med större motorer.

Sen är verkningsgraden på en inverter från 12VDC till 230VAC inget att hänga i julgranen heller. Till råga på allt så tappar batteriet spänning efterhand som det laddas ur, och vid någon nivå slutar invertern fungera helt. Batteriers kapacitet anges ofta ner till rätt låg slutspänning, och dessutom oftast med en urladdningsström som är C/20. Alltså för 100Ah blir urladdningsströmmen max 5A. Startströmmen brukar man räkna som den ström batteriet orkar ge under 30 sekunder, där spänningen får sjunka ner till 7,2V vill jag minnas, och det är rätt lågt.

Ska kanske också tillägga att vanliga bilbatterier inte tåler djupurladdningar, alltså att man kör dem tills de är "tomma".
Nu blir det väl inte så många cykler i backupdrift, men det kan räcka med sådär 30 djupurladdningar (där högst 20% av kapaciteten finns kvar) för att ett vanligt startbatteri ska vara färdigt för återvinning. Fritidsbatterier (husvagnar) är tåligare, men har istället lägre startström, om man nu skulle få för sig att använda dem som hjälpstartbatterier. Detta har att göra med blyplattornas utformning.
Senast redigerad av apersson850 den mån 06 dec, 2010 17:48, redigerad totalt 2 gång.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Ah som anges på batterier är baserat på den ström som tas ut ur batteriet under 20 timmar.

Startström skulle jag gissa att man bara kortsluter batteriet och kollar vad det kan ge under en mycket kort stund.

Jag skulle nog satsa på ett litet bra elverk. Då kan man få fart på lite lampor och kolla på tv också :)

http://www.hondamarine.se/?id=1051
http://www.hondamarine.se/?id=1052
http://www.hondamarine.se/?id=1053
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Synd att elverk är så dyra. När man har alla delar i "bra att ha lagret" till dyl. Gräsklipparmotor och bilgenerator har jag redan byggt.
Solcell och batteribank är det sämre med, men finns i drömmarna.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar