Solfångare på vägg-vilka funkar?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Solfångare på vägg-vilka funkar?

Inlägg av Ola Häggström »

Som rubriken säger.

Mitt hus är orienterat med en kortsida i söder, med en stor (!) vägg utan fönster som bästa plats för solfångare den dag jag lyckats sälja in idén hos resten av familjen.
Jag trodde ett tag att bara platta solfångare funkade, sedan har jag sett liggande vacuumrör och här i forumet läst att en del vacuumrör kan stå utan lutning från lodlinjen.

Vad funkar alltså och vad funkar inte i lodrätt montage?
(Och varför inte?)
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Inget hindrar att du lägger vacumrör lodrätt på en vägg. Kan t. om. med vara att rekommendera för att ta tillvara solvärmen mest under vår och höst
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Skall jag läsa det som att allt kan monteras stående?

Som du kanske läser mellan raderna tänker jag mig inte bara varmvatten på sommaren utan därtilll ett tillskott på vår och höst, ja.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Kan man tänka så att på sommaren räcker värme till ändå och därför optimera lutningen för extravärme på vår och höst? I så fall är ju en lodrät vägg en bra lösning

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar