kulvert till solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
sebba
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 28 feb, 2016 09:04

kulvert till solfångare

Inlägg av sebba »

Hallå.

Helt ny på ämnet men tankarna har funnits i några år om att skaffa solvärme som kompliment till min vedpanna. Har nu börjat forska i priser mm.
kommer att köpa solfångare och docka dom till min panna/acctank
med en vvx. Men behöver gräva ner en kulvert för de taket som panelerna ska sitta på ligger ca 20m från pannrummet.
Tänkte linda isolering runt rören själv o trä över typ avlopps rör men kan ju inte ha någon skarv i baken. Prisol rör har jag hittat på 25m rulle, men skulle det inte funka med någon annan slang som inte kostar skjortan. Har förstått att tempen kan bli hög från solfångarna.

Väldigt tacksam för tankar och idéer.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: kulvert till solfångare

Inlägg av CPMS »

Det finns färdiga isolerade rostfria rör för solpaneler, hittar bara upp till 20m men det finns kanske någon som levererar längre. Brukar kosta hälften i ex Tyskland.
Sök på Ebay på Solar Pipe DN16 DN20
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kulvert till solfångare

Inlägg av hammiss »

Hej! Har haft mina solfångare i snart 4 år nu har dom på södersidan. Själv har jag 25 meter in till tankarna o det är inga problem. Köpte rostfria rör + isolering av företaget hämta allt själv har 60 rör fundera på att skaffa 2st sektioner till. Har en vvx mellan rören o tanken funkar bra.Har ej dom nedgrävda dom ligger gömda uppe på ett staket som är 2.100 mm högt täkta med plåt o isolerade.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Skriv svar