Ger solfångarna något nu?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Ger solfångarna något nu?

Inlägg av Erik »

Ni som bor runt Gbg, ger era solfångare ngn värme nu (säg den senaste veckan)?

Några av dagarna har ju varit hel mulna, ger solfångaren ngn värme på bara diffust ljus vid den här årstiden?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den senaste veckan har c-pumpen för solfångarna gått 16 h men hur mycket energi som solfångarna har givit under den tiden vet jag inte.

Min energimätare för solfångarna ligger fortfarande på hyllan.....

Nu är mina solfångare inte optimalt monterade för solinstrålning under den här årstiden, 23 graders taklutning, dessutom så börjar solen att skymmas av en skogsbeklädd bergknalle. Så snart kan man stänga av anläggningen för säsongen, först i slutet februari/början på mars så kommer solen åt mina solfångare igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inte mycket

Inlägg av snillet »

Det har inte varit mycket.

Från 28/9 till 28/10 hade jag 120timmars drifttid på solfångarna. Men tempdiffen under de flesta av de timmarna var inte speciellt hög det som jag sett grejerna i drift förutom precis i början av oktober då de va lite "klart" väder.

Så, nej...inte nåt större tillskott, kan jag inte påstå. Men fram till slutet av september var det bra drag i grejerna. Tror att solhöjden påverkar mycket med detta ,har solfångarna på ett 27 graders tak.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Fick värme så det fyllde tanken i lördags. Har eldat två gånger i höst, och idag blir det nog en brasa igen.
Husvärmen har inte varit påslagen mer än något dygn, annars hade det inte räckt. Såhär års brukar jag ha stängt av.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Julafton gav mina 2 kW i snitt under en timmes drift. Sen gick solen ner.
Mina lutar 33º. Solen är klart goare här, nära skånska gränsen! :lol:

Uppdatering: Jag var inte hemma när solen sken idag (9/1), men dottern sa att det var 42ºC på taket när hon tittade på displayen. Då är ändå 60% av solfångarna fortfarande täckta av snö.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Nu är det februari och visst ger dom lite.
Har börjat logga temperaturer och det är riktigt kul.
Häromdagen var pumpen igång i 2,5 h trots att det var -4 grader.
Kolla graferna här: http://www.newlund.com/Pannrum.htm (050509: Länken ändrad.)

Ajöken // Micke
Senast redigerad av Newlund den tis 09 maj, 2006 08:40, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu är äntligen värmemätaren på plats och i drift.
Resultat efter en dags drift.

Till acktanken 15 kWh från solfångarna, för att erhålla dessa gick det åt ca. 0,4 kWh el.

Nu börjar solfångarna ge "lite" energi.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
perkele
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 18 nov, 2005 23:59
Ort: Gullmark fö' f'n

Inlägg av perkele »

Roli.
Hur fungerar en sån energimätare?
fredda88
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 26 feb, 2006 21:31
Ort: Gustafs

Inlägg av fredda88 »

perkele skrev:Roli.
Hur fungerar en sån energimätare?
Är det inte en sån som Sfinx säljer http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=KWHmeter
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

perkele skrev:Roli.
Hur fungerar en sån energimätare?
Funktionen är den samma som på denna länk: http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=KWHmeter.

Min energimätare är en begagnad fjärrvärmemätare som tidigare suttit i Växsjöenergis fjärrvärmenät.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Då måste du öppna systemet för att kunna koppla in den?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Då måste du öppna systemet för att kunna koppla in den?
Japp, det är därför som den legat på hyllan sedan förra året. Det var först nu i helgen som solfångaranläggningen var i drift igen efter att ha varit avstäng och delvis avtappad på vätska i två veckor.

Man behöver "gå in" på ledningarna på två ställen, ett före acktanken där en tempgivare skall in och sedan efter acken där flödesmätaren och den andra tempmätaren placeras. Jag blev dessutom tvungen att montera en avluftningsnippel uppe på vinden för att bli av med luften i systemet när jag skulle fylla på igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Avluftning på vinden har jag redan.
Jag har funderat på att göra något liknande, själv. Det finns flödesmätare som man kan montera utanpå rören (himla slug lösning), fast de är ganska dyra. En annan lösning, som jag övervägt, är att använda den manuella flödesmätaren, läsa av vad flödet är vid de olika hastigheterna på pumpen, knappa in detta i systemet, mäta temperaturen med anliggningsgivare och så räkna ut effekten/energin på det sättet. Antingen får jag då manuellt tala om att jag likaså manuellt ändrat hasighet på pumpen, eller känna av elektriskt i vilket läge den står på.

Blir ju klart billigast och enklast.

Exempel på utanpåliggande givare

Jag vet inte om det finns energimätning med den här principen också?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

NU rullar det på bra i solfångarna tycker jag, trots att det är runt -5 grader mitt pa dagen arbetar dom cirka 3-4 timmar per dag nu.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Då har jag nog ett bättre läge, för min pump går ungefär sju timmar om dagen nu. 9:30 - 16:30, lite beroende på ev. dis och så.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar