Har du solfångare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Har du solfångare?

Inlägg av manin »

:D Hej !!!

Jag bara fundera och tänker installera solfångare länge fram, så behöver jag inte körning med elpatron. Ska bara ha varmvatten till att duscha och annat. Jag har läst fler olika hemsida där finns info. men aldrig lämna prislapp och hur räknar man efter vad man behöver ... vet att det är svårt att svara utan man måste titta på ... Kanske det hjälpa lite med här.

Jag vill gärna veta mer:
:arrow: Hur stor behöver man ha ytan/kw. hur räknar man efter behov?
:arrow: Kanske någon av er som har solfångare och kan berätta/beskriver hur stor har du solfångare på ditt tak samt Kw.
Gärna slutpris allt med eller utan installation av fackombud?
:arrow: vilka märke har du idag och är det bra eller mindre bra?
:arrow: vilka märke rekommera tycker du, om du skulle köpa idag vilka av tillverka?

Snart går vi mot dagljus som börja på onsdag den 22 december, stämmer?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Att dimensionera och dimensionera "rätt" är inte alltid det lättaste.

Jag skulle föreslå att du börjar att "läsa in dig" lite i ämnet. T.ex. låna en bok på biblioteket (så slipper du köpa). En lämplig bok är "Solfångare i vårt hus" (finns fler böcker) utgiven av Svenska solgruppen vilka säljer Lesol solfångare.

I den finns det lite exempel på beräkningar avseende storlekar på acktankar, solfångare, lämpliga montage ritningar mm mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Även köpa den

Inlägg av snillet »

Du kan även gå in på deras (dom som ger ut boken) hemsida å titta lite å där kan du också beställa boken under "handbok".

Länk:
http://www.solgruppen.se

Lycka till !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har påbörjat läs om solfångaren.
Det läste jag att man skall ha en tank dvs ackumulator lägga till och kopplar in tillsammans med (typ oljepanna) om man skall ha solfångare.
För min pannan har 300 liter vatten med växlare, räcker det inte?
Kan man möjlig utan ackumulator?
Annars blir det för många i pannrum. ( Panna + pelletsfat + ackumulater + pelletspall) Min pannrum har gott plats iaf.
Vad säger ni som har solfångare och är det så måste ha ackumulat tillägg för att kunna tillåter solfångare för bästa resultat?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

kort

Inlägg av snillet »

Kort och gott: Ja.

Skaffa dig den boken vi nämner i tidigare inlägg och läs lite så kommer du att förstå hur det fungerar.

Tanken behöver inte stå i pannrum, det gör inte min, av förklarliga skäl som synes under "hur det ser ut i våra pannrum".
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Håller med föregående inlägg.

Solfångare kräver acktank (bra isolering av ack ökar nyttjandegraden på solfångaren).

En panna har ingen bra isolering, dessutom kyler rökgångarna om man skulle ansluta solfångarna till en panna som inte används under sommaren.

Har man en panna med stor vattenvolym så är det lite negativt om man skall ansluta den till en acktank. Först måste den stora vattenvolymen värmas upp innan man kan föra över värmen till tanken, när sedan tanken är uppvärmd så återstår det en hel del värme i pannan (går att föra över med pumpar+styrsystem).

Ju mindre vattenvolym en panna har desto bättre är den att ansluta till acktank.

Har man ett fungerande system utan acktank och vill ansluta en ack så måste man se upp med var man tar ut varmvattnet. Bäst är det att ta det ur acktanken, en panna förlorar snabbt sin värme pga dålig/liten isolertjocklek.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Men om du har ett återviningskoppel till pannan så tar du till vara värmen i pannan innan du tar från acktanken.. Det är igentligen bara en motor styrd shutventil på retur vattnet; Som leder de kalla vattnet till botten på pannan när den ä varm sen styr den över returen till acktanks botten när pannan ä kall...
I 300 liter vatten är det 17,5 Kw lagrad energi + plåt o keramik i pannan så de kan bli Ca 30-35 kw kvar i pannan...
Alltså lika mycke som i en 500l Acktank...

Kolla den här sidan hur de ser ut . http://www.termoventiler.se/intra/uploa ... vkop_w.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Bra tips, kostar ju bara tre t-rör att förbereda för. Jag håller på att koppla ihop acktank med sol och oljepanna just nu nämligen.
Skriv svar