Ingen solslinga

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Ingen solslinga

Inlägg av Andreas Hansson »

När jag beställde tankar så blev det inte av att stoppa i en sol slinga....

Kan man köra med en värmeväxlare eller ska man svetsa in en slinga?
Vilket är bäst slinga eller värmeväxlare?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Hej Andreas,

Efter att ha besökt din hemsida och läst att du är svetsare så är väl saken rätt given...svetsa i en slinga. :)

Om du kopplar en växlare går det ju åt en cirkulationspump ytterligare och dessutom vispar man runt ackvattnet onödigt mycket.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Okej ja det får nog bli så. :)
Annars såg jag att http://www.solentek.se/
hade en Solvärmeladdare paket..

Men det blir nog bra mycket dyrare än svetsa in en slinga

saxat från deras hemsida


En solvärmeladdare är anordning med en värmeväxlare, pump och termisk ventil som gör det möjligt att koppla in solvärme till ackumulatortankar utan inbyggda värmeväxlare.

En sådan är lämplig för den som vill komplettera en befintlig ackumulatortanksanläggning med solvärme, till exempel vedeldare som vill göra det bekvämt för sig på sommarhalvåret och slippa elda.

Rent tekniskt fungerar en solvärmeladdare lika bra som en inbyggd solslinga beträffande skiktning i tank, verkningsgrad med mera.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Lånade hem en bok från biblan om solvärme..sol värme i vårt hus.Från svenska sol gruppen.
Enligt den vad jag förstod så skulle jag få bättre verkningsgrad med en extern plattvärmeväxlare?!

Kan detta stämma?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

beror på

Inlägg av snillet »

Tror det beror på hur man skruvar ihop det.

Man måste ha LUGNT flöde in i tanken, det är det väsentligaste med extern växlare. Det var det som jag uppfattade innan jag skruvade ihop mina grejer.

Därför har jag en 2" muff in i tanken där jag har ett 20cm långt 2"rör och efter det en 90 tvär "krök" innan bussning till röret från växlaren ansluter.

Sätter man ett 15mm-28mm rör rakt in i tanken så blir det nog en rätt GO omrörning där inne :D. Termisk växelventil e inte dumt heller så man får upp hetare vatten direkt upp i övre delen på tanken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Extern plattvärmeväxlare och omrörning

Inlägg av Anders G »

Skiktningen är viktig. Jag kopplade in en extern plattvärmeväxlare mot fyra hål i tanken. Genom det understa tas kallt vatten till vvxl. De tre övre matas med värmt vatten från värmeväxlaren.
Det andra röret nerifrån är alltid öppet. De två övre styrs av bakvända temperaturbegränsare (skållningsskydd eller vad man nu vill kalla dem) för varmvattenberedare så att varmast vatten hamnar överst. Då temperaturen inte är så hög är de två övre ingångarna stängda.

Denna lösning valde jag efter att ha studiebesökt en kompis med solslinga i botten av tanken. Då slingan värmde längst ner hade han just aldrig något KALLT vatten att sända upp på taket, varför hans anläggning inte slog igång förrns vid middagstid. Mitt system går igång tidigt på morgonen, och temperaturdifferensen mellan upp- och nedgående flöde blir inte så stor —> en hög verkningsgrad.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Då måste det ju vara bättre än solslinga även om man bara tar från två ställen i tanken oxå. Dvs kopplar på plattvärmeväxlare på ingången och utgången av ack tanken.. Hur många kv ska man ha till en 1000 tank ungefär?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Tankar om hål i tanken

Inlägg av Anders G »

Om man bara har två hål i tanken att utnyttja för solvärme/yttre värmeväxlare borde det bästa vara om de övre hålet sitter ungefär på mitten av tankhöjden. Jag kan tänka mig att man får det varmaste vattnet att lägga sig i toppen då. (Bara en teori). Ett högt placerat övre hål borde rent utav förstöra skiktningen: Framåt eftermiddagen skickar ju solfångaren ner svalare hetvatten än vid middagstid.

Du kanske har något oväntat hål du kan utnyttja? Det behöver inte vara så grovt. Att svetsa in ett gängat hål borde dessutomvara lättare än att knö in en slinga...

En yttre värmeväxlare matar alltid systemet med kallare returvatten än en sån där bottenmonterad solslinga, så man borde få en längre drifttid per soldag.

Hur stor solfångaryta som krävs till en 1m³ tank beror på konstruktion och fabrikat. Jag upplever det som att min yta är stor, men det behövs för att få riktigt varmt i min stora tank.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har ju ett ledigt elpatron utag i mitten på tanken ungefär. Man kanske skulle kunna använda det. Kan man inte ha någon form av kontroll enhet som skickar vattnet till olika höjder på tanken. När solfångaren ger jätte varmt vatten högt upp i tanken."ett tkors på ladningen från ved pannan"
Och när solfångarna inte ger så varmt vatten tar man in det genom elpatron uttaget i mitten på tanken.

Skulle det funka tror ni?

/A
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Andreas Hansson skrev:Jag har ju ett ledigt elpatron utag i mitten på tanken ungefär. Man kanske skulle kunna använda det.
Om du menar att du har ett hål nånstans upptill + elpatronuttaget + ett hål nere vid golvet dvs 3 hål på olika höjd är du hemma! Sätt en temperaturbegränsare för varmvattenberedare baklänges i en T-koppling. Rinkaby Rör har en variant för högre temperaturer numera, har jag sett.
www.rinkabyror.se
Man matar kallvattenanslutningen med hetvatten, och då öppnar den mer och mer ju varmare det kommer från taket. Utgående anslutningen (tappvarmvatten) kopplas alltså till översta hålet i tanken.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar