Stormskador ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Stormskador ?

Inlägg av Pellfan »

Hej, :?:
Har någon råkat ut för skador i blåsten ?

//Pellfan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Två nockpannor, som jag glömde fästa efter solfångarmontaget i somras, blåste ned.

Det var allt så vi klarade oss bra.

Kompisen som vi var på 40-års fest hos fick grannens stora ek över taken, verkar dock som om det gick förhållandevis bra. "Endast" ett havererat entretak och en hel del trasiga takpannor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

JA.

Inlägg av Anders G »

Det hörde jag på nyheterna...

Skogsägarna har råkat ut för 30-40 miljarder i skadekostnader. DET BLIR ÖVERSKOTT PÅ SKRÄPVED!!! Ut och hugg!

I en av svärfars dungar ligger 75 grova granar. Jag har inte varit runt överallt
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Re: JA.

Inlägg av leifa.k »

Anders G skrev:Det hörde jag på nyheterna...

Skogsägarna har råkat ut för 30-40 miljarder i skadekostnader. DET BLIR ÖVERSKOTT PÅ SKRÄPVED!!! Ut och hugg!

I en av svärfars dungar ligger 75 grova granar. Jag har inte varit runt överallt
Jepp, med dom här rotfällorna utanför stugknuten så lär pelletsbrännarinstallationen skjutas upp en tid! :wink:
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Kan inte låta bli att meddela en mycket positiv nyhet i stormens efterdyningar.
Det enda som grusat min entusiasm över solfångarinvesteringen var en stor fet ek som står så till att den blockerar marssolen halva dagen. Gissa om man funderat på kopparspik...

Men nu efter stormen, blev grannen, vars tomt den stod på byxis för vad som kunde hänt om den gett sig och tippat över hans hus. Så han SÅGADE NER EK-ELÄNDET :)))
Det blir tårta till grannen ikväll.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag hade önskat att min granne också hade fått lite "kalla fötter" för de 11 st björkar som till viss del skuggar mitt tak men icke. De står fortfarande kvar, inte ens stormen kunde göra något.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

min granne :-)

Inlägg av snillet »

Min granne har OCKSÅ solfångare så den björk som skuggade hans solfångare halva dagen och mina lite grann på vintern blev decimerad med ca 10 meter när oljan sköt i höjden på allvar i höstas. (han eldar olja)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
EcoTec
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 19:44
Ort: Hallsberg

Inlägg av EcoTec »

:D
EcoTecTyr Ved och Pellets
(VÄNTAR PÅ SÅLFÅNGARE)
Solfångare med 60 rör av vakuumtyp med heatpipe
Skriv svar