Elpatron i acktank ihop med solvärme?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Elpatron i acktank ihop med solvärme?

Inlägg av henricnystrom »

Kan man få en bra funktion med en elpatron i acktanken + solslingan?
Som jag ser det så värmer man upp tanken på natten till 60 grader. När sedan solen kommer upp på dagen så är ju tanken redan uppvärmd, kommer elpatronen gå samtidigt som solslingan värmer eller finns det någon samkörning mellan båda eller hur fungerar det?

Om inte det är någon direkt förbrukningen så har man ju ingen användning av energin i solen. Jag har i och för sig en golv-värmeslinga som jag värmer upp på sommaren. Är det kanske bättre att koppla till en plattvärmeväxlare på returen på golv-värmen?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skall du kombinera sol med elpatron så skall elpatronen monteras högt i tanken så att den bara värmer t.ex den övre tredjedelen av tanken.

Sedan kan solfångarna värma resterande del av acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Allt beror på...

Inlägg av Anders G »

Det låter som att du har en rörslinga för solfångeriet i botten av tanken? I så fall fungerar väl din solfångarautomatik så att om det är kallare runt slingan än i solfångaren går systemet igång. (Rätta mig om jag har fel).

Om elpatronen sitter nära botten av tanken får du en konkurrenssituation. Elpatronen värmer tills dess termostat slår ifrån. Detta är sämsta tänkbara fall.

Sitter elpatronen tex i mitten av tanken värmer patronen endast den övre halvan av tanken. (Med reservation för rundpumpning) Detta är något bättre. Solen kan då värma botten av tanken.
----
Men du har väl en brytare på elpatronen? Tumregel: Slutet av februari brytare av. Mitten av november brytare på...
Skämt åsido.
Solfångaren funkar bäst mot en kall tank. Behöver du tillskottsvärme under solfångarperioden blir det svårreglerat.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

toppen

Inlägg av snillet »

Jag har ju min 9kW patron ca 15cm från acktoppen.

Den är en ypperlig varmvattengarant på sommaren. SKULLE man komma under de ca 55 grader i tanken som behövs för att sambon inte skall skrika som en gris över ljummet duschvatten så spetsar den in fint nät det varma skiktet passerar den.

Ytterst sällan kan tilläggas, så länge de e sol varannan dag så går de fint.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Re: toppen

Inlägg av Anders G »

snillet skrev: så länge de e sol varannan dag så går de fint.
Det där beror ju förstås på tankstorlek, isolering etc, men min fyrapersonersfamilj klarar 7-8 dygn med regn och rusk. I slutet av en sådan period är dessutom tanken såpass kall att solfångaren ger god effekt även genom tunna moln.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar