Värmemätning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

precis det

Inlägg av snillet »

Du kan göra precis det också genom att varvtalsreglera.

Grundtanken är att alltid lägga flödet så att man alltid får ut den momentant maximala effekten ur solfångare vilket ju naturligtvis ger det bästa utbytet av energi över tid :D

Vill man sen ha ut maximal temp så går ju det också.

Saken är att flödesregleringen kan användas på det vis man själv vill. Eftersom solinstrålningen varierar varierar även effekten från solfångaren under dagen.

Justerar du in lägsta tempdiff mitt på dagen tappar du laddning på morgon och eftermiddag.

Justerar du in tempdiffen på morgon eller eftermiddag stagnerar du effekten mitt på dagen med sämre utbyte som följd. Om du däremot sakta kan reglera med flödet efter en förprogrammerad kurva i förhållande till temp in - temp ut så kan du få maximalt utbyte.

Detta finns redan på duktiga solfångarstyrningar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

För att få mesta energiutbytet gäller att hålla medeltemperaturen på solfångaren så låg som möjligt, alltså ju högre flöde desto bättre. Eller?
Om man enbart optimerar för energiutbyte borde väl denna enkla regel gälla.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tills du kör över

Inlägg av snillet »

Kör du för högt flöde blir tempskillnaden över solfångaren mindre än förlusten i upp/nedledningen. Då får du tillbaka kallare värmebärare än vad du skickar upp... då stannar pumpen om du inte har flödesstyrning.

Det är just denna punkt du inte vill passera.

Har du flödesstyrning kan du istället hela tiden ligga å surfa på maxpunkten.

ELLER ta ut maxtemp, beroende på vad man vill ha.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Om det nu skulle vara så illa att man kan få tillbaka kallare värmebärare än man skickar upp så är det väl ändå bäst att låta pumpen stå stilla helt ändå eller?

Tänk på att du vid ett långsamt flöde fortfarande skickar ut vatten med tankens bottentemp upp till solfångarna. Om ledningarna är dåligt isolerade så kyls bäraren på väg upp = energiförlust.
Kör man högt flöde och istället startar pumpen när fångaren har högre temp än tankens botten med viss marginal och stänger av när temperaturskillnaden över värmeväxlaren understiger 0,5 - 1 grad nånstans, så får det samma effekt anser jag.

Alltså, ös på när solfångaren är varm, stoppa när den inte laddar ackumulatorn längre.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

frågetecken

Inlägg av snillet »

Va de inte du som inte va ute efter temperaturen utan energin ?, i så fall begriper jag ärligt talat inte varför du inte skulle vilja ha lite lägre på eftermiddagskvällen för att kunna ta tillvara varje gnutta i solstrålarna.

Har märkt detta själv i min egen anläggning att om jag stryper ned flödet något en stund innan solen slutar lysa på panelerna så klarar dom värma upp värmebäraren något en stund till, i synnerhet vid den årstiden som är nu gör detta en enorm skillnad :D

Men inte vill jag gå där å skruva å hålla på... nä varvtalsstyrning vill jag ha.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Re: frågetecken

Inlägg av Jolle »

snillet skrev:Va de inte du som inte va ute efter temperaturen utan energin ?
Jodå, helt riktigt.
snillet skrev:Har märkt detta själv i min egen anläggning att om jag stryper ned flödet något en stund innan solen slutar lysa på panelerna så klarar dom värma upp värmebäraren något en stund till, i synnerhet vid den årstiden som är nu gör detta en enorm skillnad :D
Det där med enorm skillnad är ju alltid relativt. Det jag förlorar i mitt system är startdifferenstemperaturen(ca 3 - 5 grader) * värmebärarvolym i solfångarna som kanske uppgår till 3 - 5 liter beroende på area och konstruktion, alltså i värsta fall ~30Wh = 0,03kWh = ~motsv. el för 3 öre = försumbart (med mina antaganden om värmebärarvolym i solfångarna, obs inte hela värmekretsens volym).
snillet skrev:Men inte vill jag gå där å skruva å hålla på... nä varvtalsstyrning vill jag ha.
Håller fullständigt med. :)
Men jag vill inte heller lägga onödiga pengar på varvtalsregleringsautomatik. Den blir svår att räkna hem med den lilla vinsten i mitt exempel ovan. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: frågetecken

Inlägg av Roli »

Jolle skrev:Det jag förlorar i mitt system är startdifferenstemperaturen(ca 3 - 5 grader) * värmebärarvolym i solfångarna som kanske uppgår till 3 - 5 liter beroende på area och konstruktion, alltså i värsta fall ~30Wh = 0,03kWh = ~motsv. el för 3 öre = försumbart (med mina antaganden om värmebärarvolym i solfångarna, obs inte hela värmekretsens volym).
3-5 liter i solfångaren är för lite. I mina Lesol 5AR ryms det 1,6 liter per modul och en normal anläggning ligger väl på ca 10-15 kvadrat. Vilket motsvarar 6-10 moduler (9,6-16 kvadrat). Volymen blir då för Lesol 5AR 9,6-16 liter.

Men det är fortfarande lite pengar vi pratar om.


När det sedan gäller varvtalsreglering så finns det redan på en del reglerutrustningar. T.ex Lesol DR3 vilken kostar ca. 2000 inkl moms.

Nu vet jag inte exakt vad en vanlig on/off reglerutrustning kostar, men jag tror de ligger någonstans mellan 1600-1800 inkl moms. Och då är inte skillnaden speciellt stor mellan varvtalsreglering eller inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Re: frågetecken

Inlägg av Jolle »

Roli skrev:Men det är fortfarande lite pengar vi pratar om.
Japp, upp till bevis - varvtalsreglerare. :wink:
Skriv svar