Flöden med mera

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Flöden med mera

Inlägg av BG »

Halloj ,,,

börjar misstänka att jag tog till lite väl liten cirkpump till solpanelerna.

Har precis fyllt solfångaren med glykolblandning, men pumpen (45W)
kommer bara upp i 3-4 l/min vilket jag tycker verkar vara lite lågt.

hoppas på att det hela beror på att jag inte har fått ur all luft. Ska pröva med att pumpa igenom systemet med hjälp av en extern pump igen i morgon

slingan består av ca 40 m 15mm kopparrör...

Är det någon som har kunskaper om vad det annars skulle kunna bero på

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min slinga är av ungefär samma längd, och med samma diameter. Mitt flöde är något liknande, om jag kör pumpen i läge 1. På läge 2 drygt 5 liter/min, på läge 3 knappt 7 liter/min.
Detta enligt enkel fjäderbelastad flödesmätare i solarmaturen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har strax över 5 l/min som flöde när min pump går på läge 3 (110 W).

Men då har jag plana solfångare med "intern" rördiameter på 12 mm i "serpentiner", kopplade i serie 3+4. Rördiam. upp = 2 st 15 mm L = ca 2 * 13-14 m och ner = 1 st 18 mm L = ca 11-12 m.

BG: Det framgick inte av ditt inlägg vilken typ av solfångare som du har monterat ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Jag har plana solfångare

skall gå å försöka lufta slingan efer maten


hur stor punp har du då apersson
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev:Jag har strax över 5 l/min som flöde när min pump går på läge 3 (110 W).
vad får då för tempdiff när solen vräker ner som värst?
Hur mycket vatten har du ungefär i fångarna?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:vad får då för tempdiff när solen vräker ner som värst?
Hur mycket vatten har du ungefär i fångarna?
mvh
Vid "värsta" solen mitt på dagen under sommaren så kan tempdiffen vara kring 20-25°. Beror också på vilken temp som den "uppåt" gående vätskan har, ju högre temp desto lägre tempdiff.
Total systemvolym för solfångarna ligger omkring 26 liter om jag inte minns fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ska rapportera pumpstorlek när jag tittat efter. Minns inte så här rakt av.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Vid "värsta" solen mitt på dagen under sommaren så kan tempdiffen vara kring 20-25°. Beror också på vilken temp som den "uppåt" gående vätskan har, ju högre temp desto lägre tempdiff.
Total systemvolym för solfångarna ligger omkring 26 liter om jag inte minns fel.
Hmm. Då stämmer mina överslagsberäkningar inte riktigt. Jag tänker så här:
1,16kw värmer 1000 liter vatten 1 grad på 1 timme
1,16kw värmer 26 liter vatten 36 grader på 1 timme
vid 5 liter per minut tar det 5,2 minuter för vattnet att passera fångarna, alltså:
1,16kw värmer 26 liter vatten 3,1 grader på 5,2 minuter och
8kw värmer 26 liter vatten 20 grader på 5,2 minuter
Men jag har för mig att du skrivit att dina paneler som mest ger bara 4-5kw.
+-50% är kanske ok för en överslagsberäkning? Eller har jag tänkt fel någonstans?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Shakespeare skrev:
Roli skrev:Jag har strax över 5 l/min som flöde när min pump går på läge 3 (110 W).
vad får då för tempdiff när solen vräker ner som värst?
Hur mycket vatten har du ungefär i fångarna?
mvh
Vet inte ,,, fyllde i glykolblandningen nu i veckan....

Får väl se om solen tänker "vräka ned" något i morgon, då jag e hemma

Hela systmet innehåller 15 liter
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är mest nåt annat som vräker ner nu, tycker jag... :cry:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Shakespeare skrev:
Roli skrev: Vid "värsta" solen mitt på dagen under sommaren så kan tempdiffen vara kring 20-25°. Beror också på vilken temp som den "uppåt" gående vätskan har, ju högre temp desto lägre tempdiff.
Total systemvolym för solfångarna ligger omkring 26 liter om jag inte minns fel.
Hmm. Då stämmer mina överslagsberäkningar inte riktigt. Jag tänker så här:
1,16kw värmer 1000 liter vatten 1 grad på 1 timme
1,16kw värmer 26 liter vatten 36 grader på 1 timme
vid 5 liter per minut tar det 5,2 minuter för vattnet att passera fångarna, alltså:
1,16kw värmer 26 liter vatten 3,1 grader på 5,2 minuter och
8kw värmer 26 liter vatten 20 grader på 5,2 minuter
Men jag har för mig att du skrivit att dina paneler som mest ger bara 4-5kw.
+-50% är kanske ok för en överslagsberäkning? Eller har jag tänkt fel någonstans?
mvh
Jag tycker nog att du kommer lite fel med dina formler och begrepp här

Det är riktigt att 1,16kwh = 1 grad x 1000 liter ,,för vatten,, MEN
nu pratar du om värme överförd från solfångare,,,,
Och de innehåller i de allra flesta fall glykol ,,,,
Å glykol har inte samma specifika värmekapacitet som vatten utan nämligen lägre bara ca 2670 J /(kg K)
Och har man då som de flesta 50% blandning så ger
1 grad x 1000 liter bara 0,95 kwh
Och om du då sätter in dessa siffror istället så kommer du bra mycket närmre... kanske innom marginalen för avläsningsfel på flödesmätaren....

Jag har faktiskt funderat på om inte dessa mätare visar lite högre flöde än det verkligen är för att densiteten för glykolblandat vatten e ju oxå lite högre ( mer trögflytande)

Om det nu inte är så att du har mätt flödet och tempdiffen på sekundärsidan av värmeväxlaren.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En blandning med 33% propylenglykol ger en fryspunkt på -15°C och en värmekapacitivitet på 3855 J/kg*K. Inte så långt från vattnets 4190 J/kg*K.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

dar luftat å grejat nu ,,,, flödet kom upp till 4 liter /min å ibland nästan mot 5

så det e nog mera luft kvar ....

ska försöka så småningom med en kraftin extern pump hjälpa till att få riktig snurr på det hela
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sedan påverkar vätskanstemperatur hur stort flödet bli, iallafall i min anläggning.

Var just iväg och körde c-pumpen och fick ett medelvärde på 0,190 m³/h i min effektmätare. Nu vet jag inte om den ge exakta flödesvärden för solfångarvätska eftersom den är avsedd för fjärrvärmevatten. Men jag tror det..... den har inga "rörliga" delar i själva mätröret utan mäter via någon forma av ultraljud eller likvärdigt (kan inte sådant).

Temperaturen på den solfångarvätska som kom ner nu idag var 5° och min vätska ändrar "viskositet" (heter det så?) med temperaturen. När den är kring -15° så skall den vara som gelé i konsistens men inte ge någon utvidgning och därmed inte "knäcka" systemrören och solfångarna.

När det är "riktigt" varmt i systemet på sommaren så ligger flödet kring 0,300 m³/h med den c-pump som sitter där nu, en CP 53 (engelsk sak) eftersom jag pga "hjärnsläpp" och klumpighet lyckades att knäcka den gamla pumpen, en CP 63, i somras :oops: :cry: och den gav över 0,3 m³/h i flöde när det var varm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

JIIIIPPPPIIIIIIIIIE

Nu har jag fått in mina första kwh i huset från mina solfångare.

När jagkom nad i morse i källaren så hade inte systemet startat ännu, och glasen på taket var nästan helt täckta med frost och lite snö.
så jag provade med att köra igång pumpen manuellt å efter en liten stund så kännde jag lite svag värme. Då stängde jag av pumpen på sekundärsidan värmeväxlaren för att bara cirkulera vattnet runt i solfångaren ... temperaturen segade sig sakta upp till 8 grader .... gick ut och tittade ,,, Hmmmm panelen började svartna, frosten försvann.
stod å stampade en bra stund på 10 grader innan det började stiga. Vid 22 slog jag på sek pumpen i auto å mina första kw började komma huset till godo....
å ställde även solfångarpumpen i auto förståss :lol:
/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar