självcirkulation till acctank med extern koaxialvärmeväxlare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

självcirkulation till acctank med extern koaxialvärmeväxlare

Inlägg av aryan »

Hej,

Jag är inne på att skaffa en vakuumsolfångare och har skaffat en acctank utan solslinga till det.

Alltså måste jag använda en extern värmeväxlare. Det vanliga som jag förstått det är med en 0,28 m2 plattvärmeväxlare av rostfritt stål, en termiskventil och extra cirkulationspump enl följande:
Bild

Jag tänkte att det också borde kunna fungera med en hembyggd koaxiaalvärmeväxlare av kraftiga kopparrör (42 och 54 mm) och utnyttja sjävcikulation till acctanken enl följande skema.
Bild

Flödet till acctanken blir då automatiskt reglerat beroende på temperaturskillnanden och det finns alltså ingen risk för att skicktningen störs (hoppas jag). Ytan av koaxialvärmeväxlaren skulle bli ca 0,2 m2 alltså mindre men av koppar som leder värme bättre än rostfritt stål.

Fördelen skulle vara att man skulle slippa elförbrukningen av en extra pump och den termisa ventilen. Självklart måste värmeväxlaren isoleras bra så att den inte kylar vattnet i acctanken och det börjar rinna baklänges när solfångaren inte laddar

Nå som provat detta eller har synpunkter på denna ide?

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Prova

Inlägg av Shakespeare »

Kul idé. Enkel konstruktion. Prova!

Mina synpunkter:
* Om du laddar in vatten som är kallare än den övre anslutningen så får du väl omvänd cirkulation och förstör skiktningen?
* Om du laddar med hög temp får du dålig verkningsgrad på solfångarna.
* Självcirkulationen bygger på en viss temp-diff och för att kunna "fylla" tanken helt så vill man ha hög temp både i toppen och botten. Min slutsats är att det inte går att ladda tanken ända ner i botten.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Den översta bilden förutsätter ganska hög laddtemperatur hela tiden, på grund av den termiska ventilen.
På sommaren spelar det ingen roll, men det är närmast odugligt på vintern.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Med en elmätare från ClasOhlsson för under 200 spänn mätte jag upp elförbrukningen för 2 cirkulationspumpar + reglercentralen till 70kWh på min anläggning under en säsong. Ca 35kr per pump/år alltså.

Det är mycket tal om hur dyrt det är med extern vvx pga dubbla pumpar.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Prova

Inlägg av aryan »

Hej och tack för svaren/sypunkterna!

En av förutsättningar är i mitt fall att jag vill använda vakuumrör solfångare som av vad jag förstår kan komma upp i hög temperatur även vintertid.

Omvänd cirkulation kan det bli när det inte är laddning alls beroende på hur mkt värmeväxlaren tappar värme till omgivningen. En backventil med mkt lite motstånd skulle kunna förhindra det men jag vet inte om det finns någon lämplig backventil som inte hindrar självcikulation åt "rätt" håll. En stor elektrisk styrt ventil skulle kunna lösa det. Men det är å andra sidan kanske inget större problem bara vvxl är ordentligt isolerat.
Shakespeare skrev:Kul idé. Enkel konstruktion. Prova!

Mina synpunkter:
* Om du laddar in vatten som är kallare än den övre anslutningen så får du väl omvänd cirkulation och förstör skiktningen?
Hej Shakespeare, kull att du gillar idén, ja jag ska nog prova den men jag uppskattar era synpunkter!

De blir väll bara omvnd cirkulation när ja laddar med vatten som är kallare än "mitten" på tanken? Det tänker jag iaf undvika.
Shakespeare skrev:* Om du laddar med hög temp får du dålig verkningsgrad på solfångarna.
Ja tanktemperaturen får avgöra det, ju varmare i tanken ju varmare jag måste ladda, utloppstemperaturen tillbaka till solfångaren borde vara ungefär som bottentemperaturen
Shakespeare skrev:* Självcirkulationen bygger på en viss temp-diff och för att kunna "fylla" tanken helt så vill man ha hög temp både i toppen och botten. Min slutsats är att det inte går att ladda tanken ända ner i botten.
Ja längst ner tar det förståss lång tid att få det varmt, jag räknar med att solslingan kan ladda med 100 grader och däröver när det är mkt sol. Då kan jag till slut få det varmt även där hoppas jag i alla fall :-).
apersson850 skrev:Den översta bilden förutsätter ganska hög laddtemperatur hela tiden, på grund av den termiska ventilen.
På sommaren spelar det ingen roll, men det är närmast odugligt på vintern
Ja det förutsätter mer än 55 grad annars händer iget, så är det även med min lösning om övre halvan av tanken har kommit upp i 55 grad förståss.
Anders G skrev:Med en elmätare från ClasOhlsson för under 200 spänn mätte jag upp elförbrukningen för 2 cirkulationspumpar + reglercentralen till 70kWh på min anläggning under en säsong. Ca 35kr per pump/år alltså.

Det är mycket tal om hur dyrt det är med extern vvx pga dubbla pumpar.
Tack för den upgiften! 35 kwh är verkligen inte mycket att bråka om. Men det beror naturligtvis på hur många timmar panelen laddar. Om solen skulle skina precis hälften av dygnet och pumpen drar 30 watt skulle det bli ca 130 kwh. I ditt fall laddar då panelen 35/130 ? 27% av dagen.

Om en annan lösning skulle ge sämre verkningsgrad förlorar man snabbt mera än så, men jag undrar om det verkligen blir så med min lösning?

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Det verkar finnas backventiler mot evt omvänd cirkulation om det skulle behövas här http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=47
Laddomat® BV-SC 40
Backventil för självcirkulation
Artikel nr
14 46 03
14 46 01
RSK nr
686 18 46
686 18 14

Bild

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är inte det att solen bara skiner 27% av dagen. Skiner den alls är det längre tid än så. Men det finns något som kallas vinter, och oavsett om det bara slabbar hela tiden, så är det inte mycket solsken då. Snarare är det väl sämre om det slabbar, för då är det vanligtvis mulet.
Fyra månader av året ger solen i princip inget alls. Några ynka kWh kan man få ut, men mer blir det inte.
Fem månader om året är solen å andra sidan tillräcklig, eller mer än tillräcklig, för att ge allt varmvatten man behöver.
Återstår tre månader när din lösning är sämre än en slinga i bottnen, för du kommer att få för dålig effekt när du måste upp så högt i temperatur för att det ska bli något vettigt av det.
Visst kan vakuumpaneler bli varma, men när solskenet är halvdant blir de inte det, om du ska kunna ta ut någon effekt värd namnet. Annars får du så lite hett vatten att det kan kvitta.
Jag har 72 rör på taket, så jag har blivit lite klok på hur det fungerar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Prova

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:Hej och tack för svaren/sypunkterna!
En av förutsättningar är i mitt fall att jag vill använda vakuumrör solfångare som av vad jag förstår kan komma upp i hög temperatur även vintertid.
Ja, det har jag oxå hört. Men apersson håller inte med? Vi får väl se, jag hoppas jag får igång mina rör nästa månad.
aryan skrev: De blir väll bara omvnd cirkulation när ja laddar med vatten som är kallare än "mitten" på tanken? Det tänker jag iaf undvika.
Ja, så är det kanske? Du har säkert tänkt mer på det än jag. Var i tanken ska du placera tempgivaren?
aryan skrev: Ja längst ner tar det förståss lång tid att få det varmt, jag räknar med att solslingan kan ladda med 100 grader och däröver när det är mkt sol. Då kan jag till slut få det varmt även där hoppas jag i alla fall :-).
Jag är rädd för att du måste slå av pumpen innan det är riktigt varmt i botten annars kokar det kanske i kollektorn eller överst i tanken.
Anders G skrev:Med en elmätare från ClasOhlsson för under 200 spänn mätte jag upp elförbrukningen för 2 cirkulationspumpar + reglercentralen till 70kWh på min anläggning under en säsong. Ca 35kr per pump/år alltså.

Det är mycket tal om hur dyrt det är med extern vvx pga dubbla pumpar.
Det är fler saker som kan gå sönder oxå. Och har man för högt flöde genom pump#2 så förstörs skiktningen i tanken. Den enklaste lösningen borde vara den bästa om man räknar med att det ska hålla 20-30 år. Jag läste om en som hade petat in 25 meter kopparrör genom den övre anslutningen och sedan ut genom den nedre. Jag har god lust att prova det själv.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jo, det kan bli ganska höga temperaturer även vintertid, men då förutsätter det att du inte har något flöde. Så snart det börjar rinna sjunker temperaturen ordentligt.

Så varmt blir det, som när grannen kokar kaffe, ungefär, men nyttan är heller inte större än om han inte bjuder dig på kaffet. Då kan det vara hur varmt det vill.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

apersson850 skrev:Det är inte det att solen bara skiner 27% av dagen. Skiner den alls är det längre tid än så. Men det finns något som kallas vinter, och oavsett om det bara slabbar hela tiden, så är det inte mycket solsken då.
Självklart jag förenklade det lite för att göra en snabb uträkning. På sommaren är det förståss många soltimmar som aldrig kan används eftersom tanken redan är fulladdat.
apersson850 skrev: Visst kan vakuumpaneler bli varma, men när solskenet är halvdant blir de inte det, om du ska kunna ta ut någon effekt värd namnet. Annars får du så lite hett vatten att det kan kvitta.
Jag har 72 rör på taket, så jag har blivit lite klok på hur det fungerar.
Aha, jag hade hoppats på att det skulle fungera bättre på vintern (när solen skiner). När det är mulet på vintern förvänter jag mig ingen laddning alls, men när solen skiner hade jag hoppats på att vacuumrör skulle fungera rät bra. Vad har du för rör och vilken lutning har dem?

I vilket fall ingen större skillnad mellan alternativ 1 och 2 en solslinga i acktanken har jag inte och det finns nackdeler med det också har jag förstått.

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Prova

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev:Hej och tack för svaren/sypunkterna!
En av förutsättningar är i mitt fall att jag vill använda vakuumrör solfångare som av vad jag förstår kan komma upp i hög temperatur även vintertid.
Ja, det har jag oxå hört. Men apersson håller inte med? Vi får väl se, jag hoppas jag får igång mina rör nästa månad.
Spännande håll oss uppdaterad! Hur ska rören monteras (lutningen) och vilka slags rör är förståss också intressant.
Shakespeare skrev:
aryan skrev: De blir väll bara omvnd cirkulation när ja laddar med vatten som är kallare än "mitten" på tanken? Det tänker jag iaf undvika.
Ja, så är det kanske? Du har säkert tänkt mer på det än jag. Var i tanken ska du placera tempgivaren?
Jag hade tänkt mig ung på 2/3 del, under elpatronen såklart.
Shakespeare skrev:
Anders G skrev:Med en elmätare från ClasOhlsson för under 200 spänn mätte jag upp elförbrukningen för 2 cirkulationspumpar + reglercentralen till 70kWh på min anläggning under en säsong. Ca 35kr per pump/år alltså.

Det är mycket tal om hur dyrt det är med extern vvx pga dubbla pumpar.
Det är fler saker som kan gå sönder oxå. Och har man för högt flöde genom pump#2 så förstörs skiktningen i tanken. Den enklaste lösningen borde vara den bästa om man räknar med att det ska hålla 20-30 år. Jag läste om en som hade petat in 25 meter kopparrör genom den övre anslutningen och sedan ut genom den nedre. Jag har god lust att prova det själv.
Egentligen är min ide en mini en acktank med en volym på ca 1 liter med en lång "solslinga i" uppifrån och ner med en yta på ca 0,2 m2 och en volym på ca 0,6 liter, som har en stor slavtank brevid.

/Aryan
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hejja

Inlägg av Kwc »

En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!

:D :D :D :D :D :D :D :D Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Ingvar.L
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 26 mar, 2006 16:37
Ort: Åland

Inlägg av Ingvar.L »

Skulle den här modifieringen med backventiler i de två övre inloppen kunna fungera, utan att förstöra skiktningen? Dessutom borde man kunna ladda med lägre temp från fångarna.
Bild
Erfarenhet står i direkt proportion till
högen av förstört material!
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hmm

Inlägg av Kwc »

Jag skulle nog komplettera med en termisk shunt direkt vid tanken för att slippa "jummet vatten" från röret till slingtoppen...mvh kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har 72 rör, som sitter på ett tak som lutar 32°.

Jag har hittills tagit nytta av alla soltimmar på sommaren. Blir det onödigt mycket i tankarna låter jag värmen gå till ett element i källaren, som då torkar upp den och värmer grunden på huset. Blir lite värmelager till hösten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar