självcirkulation till acctank med extern koaxialvärmeväxlare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:Spännande håll oss uppdaterad! Hur ska rören monteras (lutningen) och vilka slags rör är förståss också intressant.
60 st Sfinx-rör i söderläge med en lutning på ca65 grader. Latitud N55.
apersson850 skrev:Jo, det kan bli ganska höga temperaturer även vintertid, men då förutsätter det att du inte har något flöde. Så snart det börjar rinna sjunker temperaturen ordentligt.
Jag har köpt ett reglersystem som kan varvtalsstyra pumparna. Jag hoppas jag kan få ut några kwh även på vintern. Jag inser att det ändå är så pass lite att jag inte kommer att tjäna in det dyrare systemet men jag gillar principen och det har lite andra finesser som jag vill ha.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Ingvar.L skrev:Skulle den här modifieringen med backventiler i de två övre inloppen kunna fungera, utan att förstöra skiktningen? Dessutom borde man kunna ladda med lägre temp från fångarna.
Bild
Hej Ingvar,

Vad roligt att du utvecklade idén, precis det här tankte jag också på för några dager sen, fast utan backventiler!

Mkt av flördelerna av din vidarutveckling är beroende på hurvida solpanelen/vakuumrör ger tillräkligt hög temperatur (dvs mer än 55 grader) vintertid, om de kan det är det ingen större vinst. Och det beror väll antagligen också på lutningen av panelen.

Jag vet inte om det finns nån nackdel med din ide, annat än att det gör konstruktionen lite mer invecklat?

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev:Spännande håll oss uppdaterad! Hur ska rören monteras (lutningen) och vilka slags rör är förståss också intressant.
60 st Sfinx-rör i söderläge med en lutning på ca65 grader. Latitud N55.
apersson850 skrev:Jo, det kan bli ganska höga temperaturer även vintertid, men då förutsätter det att du inte har något flöde. Så snart det börjar rinna sjunker temperaturen ordentligt.
Jag har köpt ett reglersystem som kan varvtalsstyra pumparna. Jag hoppas jag kan få ut några kwh även på vintern. Jag inser att det ändå är så pass lite att jag inte kommer att tjäna in det dyrare systemet men jag gillar principen och det har lite andra finesser som jag vill ha.
Tänkte sjäv börja med 30 spfinx-rör, taket lutar 45 grader men jag skulle hellre montera de i 70-80 graders lutning men jag vet inte om man får det" och om det funkar med snön o så.

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev: Tänkte sjäv börja med 30 spfinx-rör, taket lutar 45 grader men jag skulle hellre montera de i 70-80 graders lutning men jag vet inte om man får det" och om det funkar med snön o så.
/Aryan
Rören måste lute minst 20 grader (tror jag) men lodrätt är helt ok.Bästa monteringen vintertid, tror jag, är lodrätt på en vägg under ett utskjutande tak. Du förlorar bara 10-15% på denna vinkel jämfört med 45 grader men du kommer att tjäna in det pga att du slipper snö, frost och dagg. Fast med "bara" 30 räcker det knappt för varmvatten sommartid så då är det nog 45 grader som ger mest rent ekonomiskt. Med större yta kan man satsa på brantare vinkel för då har man ändå ett överskott på sommaren trots att man inte har bästa vinkel. Då är det bättre att optimera för vår och höst.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Idag var det lite sol, ibland. Temperaturen på taket orkade upp till 35°C.

Kan ju ge en fingervisning om vad du kan vänta dig.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vet inte om jag missade det i texten men öppnar en backventil för självcirkulation? Behövs det inte lite mer tryck på ventilen för att den ska öppna?
Och sen en fråga till Apersson850: Din anläggning är väl till för att ta bort så mycket ved förbrukning som möjligt? Jag såg nu att du har anläggningen i en vinkel om 32 grader....? 70 är väl det optimala vintertid vilket betyder att du kan göra din anläggning dubbelt så stor om du bara vinklar upp den?
Tänkte bara......du har säkert tänkt så redan antar jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Idag var det lite sol, ibland. Temperaturen på taket orkade upp till 35°C.

Kan ju ge en fingervisning om vad du kan vänta dig.
Men fanns det någon energi att hämta vid den temperaturen? Gick laddpumpen igång något och hur lång tid gick den i så fall och hur långt stopp blev det innan nästa laddning?

Kollar man på Sfinx rör så ger de bara 13% mer vid 25 grader jämfört med 50 grader. Inte speciellt stor skilnad.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
apersson850 skrev:Idag var det lite sol, ibland. Temperaturen på taket orkade upp till 35°C.

Kan ju ge en fingervisning om vad du kan vänta dig.
Men fanns det någon energi att hämta vid den temperaturen? Gick laddpumpen igång något och hur lång tid gick den i så fall och hur långt stopp blev det innan nästa laddning?

mvh
För att du ska få ut någet så måste ju tanken va kallare än 35°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: För att du ska få ut någet så måste ju tanken va kallare än 35°
Hos mig hade det laddat om jag haft 35° i solfångarna.

Men det har jag inte just nu, trots att solen skiner, eftersom det är ett skogsbeväxt berg ivägen mellan solen och mina solfångare.

Just nu är det -1° i solfångarna och 25° i botten på acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev: För att du ska få ut någet så måste ju tanken va kallare än 35°
Hos mig hade det laddat om jag haft 35° i solfångarna.

Men det har jag inte just nu, trots att solen skiner, eftersom det är ett skogsbeväxt berg ivägen mellan solen och mina solfångare.

Just nu är det -1° i solfångarna och 25° i botten på acktanken.
Jepp men inte hos mej om jag haft solfångare då radiator returen går till botten på tanken o har förrådsberedare, Tempen i botten 40° nu då det ligger o pendlar mellan minus 15-20° ute dom senaste dygnen.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Hos mig hade det laddat om jag haft 35° i solfångarna.
Men det hade väl inte laddat så länge? Om det funnits någon energi att ta ut så hade temperaturen fortsatt att stiga.
André skrev: Jepp men inte hos mej om jag haft solfångare då radiator returen går till botten på tanken o har förrådsberedare, Tempen i botten 40° nu då det ligger o pendlar mellan minus 15-20° ute dom senaste dygnen.. :(
-20°! Låter helt overkligt. Vi hade 0,4° som kallast i natt och för första gången sedan 1/11 så snöar det så pass att det är vitt på marken.

/mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Wodda skrev:Vet inte om jag missade det i texten men öppnar en backventil för självcirkulation? Behövs det inte lite mer tryck på ventilen för att den ska öppna?
Jag hittade en backventil som är gjort för självcikulation så den borde funka,
se http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=47

"BV SC
Med löst hängande läpp, öppnar för självcirkulation.
Kan monteras liggande eller för uppåtriktat flöde."

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Hejja

Inlägg av aryan »

Kwc skrev:En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!

:D :D :D :D :D :D :D :D Kent
Tack Kent,

Jag kom på denna ide när jag letade efter info om en värmeväxlare till duschavloppet som jag funderade över och hittade denna enkla varianten http://www.hei-tech.nl/brochureDouchepijp_English.pdf som lär kunna spara mer än hälften av varmvattnet till duschen :!::!: Det blir en investering som löner sig mkt snabbt....

Jag har inte plats för 2,1 meter men har byggt en lite kortare (1,45 m), här kan du se den innan svetsningen, som den blev fulare av ;)

Bild Bild Bild

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev: Jag hittade en backventil som är gjort för självcikulation så den borde funka,
se http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=47
/Aryan
Hmm, står inte vilken temperatur den tål.
Eller är det bara jag som är blind?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev: Jag hittade en backventil som är gjort för självcikulation så den borde funka,
se http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=47
/Aryan
Hmm, står inte vilken temperatur den tål.
Eller är det bara jag som är blind?
mvh
Tekniska data
Användningsområde: Värmeanläggningar
Material: Ventilhus Stål
Gängring Mässing SS 5170
Ventilinsats Nylon 6.6, glasfiberförstärkt
O-ring EPDM-gummi
Planpackning Silikongummi
Flöde: Kvs 5 m3/h
Står inte någon max temp men både användningsområde och materialval verkar ju betryggande ;-)

/Aryan
Skriv svar