Kör solslinga i väntan...

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Kör solslinga i väntan...

Inlägg av André »

Funderade på om solslinga i acktanken skulle gå att koppla in mot kylslingan i pannan med en pump som går när brännaren står stilla??
I stället för ett återviningskoppel.. Om man bara kör brännaren på halva acken...
I väntan på att solfångare kan komma i fråga i framtiden...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det blir ju lite rör som skall dras. Det fungerar säkert.

Men hur skulle du styra den pumpen, så att den bara går när brännaren står och pannan är varmare än tanken?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Temp givaren på rökröret..
Men iof de går ju köra så även utan solslinga..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag kör min Laddomat med tempgivare på rökröret. Och det finns en del värme kvar i pannan när rökrörstermostaten slår ifrån. Vet inte om det är den perfektaste styrningen men det är bättre än inget.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Jag kör min Laddomat med tempgivare på rökröret. Och det finns en del värme kvar i pannan när rökrörstermostaten slår ifrån. Vet inte om det är den perfektaste styrningen men det är bättre än inget.....
Hade så från början ja oxå men nu ä de brännaren som stänger laddomaten efter ner släckning på 12 minuter...
Men de som ja ä ute efter vore ju att få ner panntempen lägre...
Nu kan man ju köra så att eldnigen avbryts då tempen tankbotten ligger på ca 60 grader då ä panntempen 72° när den stannar... JA hela acken ä ju i stort sett 72° då...
Men sedan stiger panntempen till drygt 80° pga eftervärmen i pannan..
De ä denna värme ja tänkte mej få till acken...Ca 13 kw som ä i pannan som far till kråkorna.. iof inte allt..
Men pannan sjunker ju 35° nu när de ä milt o den står i ca 6-7 timmar..
Så med andra ord blir de ju ca 7 kw/ dyngn som ä stillestånds förluster från pannan...
De finns ju lediga utgångar på pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

En del av din värme går väl ändå till acktank via självcirkulation.

Allt eftersom du förbrukar värmen i acken så kommer eventuellt kvarvarande värme i pannan att gå över till acken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:En del av din värme går väl ändå till acktank via självcirkulation.

Allt eftersom du förbrukar värmen i acken så kommer eventuellt kvarvarande värme i pannan att gå över till acken.
Nja de ä nog de lilla... :?
Jag snålade o köpte laddomat 10 den har ingen självcirkulation...
Tänkte inte riktigt klart... Självcirkulation som ladd 21 va ju mer för vedeldning o vid ev strömavbrott...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Då förstår jag dina funderingar. När du säger att du har en Laddomat 10. Kör själv med en 21:a så jag har inte riktigt samma problem nu mera. Hade det tidigare då min s.k. röris hade dragit både tur och retur i taket och Laddomaten var placerad över pannan (pust vad "proffs" kan hitta på).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Då förstår jag dina funderingar. När du säger att du har en Laddomat 10. Kör själv med en 21:a så jag har inte riktigt samma problem nu mera. Hade det tidigare då min s.k. röris hade dragit både tur och retur i taket och Laddomaten var placerad över pannan (pust vad "proffs" kan hitta på).
Ja ibland blir man riktigt imponerad över hur på hittiga proffsen ä.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar