Återvinna varmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Återvinna varmvatten

Inlägg av aryan »

Gör en ny tråd av detta.
BG skrev:
aryan skrev:
Kwc skrev:En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!

:D :D :D :D :D :D :D :D Kent
Tack Kent,

Jag kom på denna ide när jag letade efter info om en värmeväxlare till duschavloppet som jag funderade över och hittade denna enkla varianten http://www.hei-tech.nl/brochureDouchepijp_English.pdf som lär kunna spara mer än hälften av varmvattnet till duschen :!::!: Det blir en investering som löner sig mkt snabbt....

Jag har inte plats för 2,1 meter men har byggt en lite kortare (1,45 m), här kan du se den innan svetsningen, som den blev fulare av ;)

Bild Bild Bild

/Aryan
Har en fråga till angående dettta

E det egentligen någon ide att sätta in / bygga en sån här ... iof gratis energi men det går väl inte åt så många liter när man duschar ...
Är det någon som har undersökt hur många liter i minuten det går åt när man tar en dusch... Går kanske åt mycket om man har tonåringar i huset ,,,, men om man har det så kan man ju alltid skaffa en mindre varmvattenberedare istället ... typ 15 liter eller så
Om man har en solfångare så har man antagligen gott om varmvatten på sommaren så då är nytta med att återvinna värmen naturligtvis väldigt lite. Men när solen inte räcker till i vanliga fall kan det förlänga "säsongen" och spara en del el eller pellets. Jag räknar med att värmeväxlaren (materialkostnat ung 500 kr) i vårt fall (2 vuxna och 2 tonåringar) sparar in sig mycket snabbt, inom ett år dvs mkt snabbare än de flesta energibesparande åtgärder.

Jag har precis kopplat in den nu och ännu inte hunnit mäta temperatur på in och utloppet. Jag har skaffat acktank till en solfångare men än så länge värms vattnet med en varmvattenberedare på 80 liter.

Man känner tydligt att vattnet vid utloppet har blivit uppvärmd och när jag duschade igår och gick ner för att kolla så hade vvberedarens elslinga som är på 2000 watt redan stängt av sig, dvs redan hunnit värma upp vattnet igen under tiden att jag hade satt på mig kläder! Det brukar aldrig vara så i vanliga fall.

Jag har även satt dit ett sparduschmunstycke som har halverat flödet från 9l/min till 4,5l/min. Alla i familjen tycker trots det att det är en skön dusch :-) Sammanlagda varmvattenförbrukningen av duschen är nu bara en bråkdel av vad det var från början.

/Aryan
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har fruntimmer i huset så kan det bli många liter varmvatten från duschen, 20-30 minuter är inga problem :(
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Ja det är ofta i de flesta hushåll fortfarande lättare och billigare att spara energi än att fånga den med t ex en solfångare.

På det här sättet har jag med en liten investering fått ner varmvattenföbrukningen till mindre än hälften utan att göra avkall på lyxen.

En kombination av sparande och alternativa energikäller tror jag är framtiden .

/Aryan
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hej

Inlägg av Kwc »

Håller med i debatten om energilösningar :D
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
dicklund2
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 okt, 2006 00:52
Ort: Västmanland

Inlägg av dicklund2 »

Har du gjort några mätningar på detta ännu?

Jag har inte klart för mig hur den ser ut innuti, inget som kommer att klägga igen?

Verkar som en smart lösning!
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Utloppet blir dryggt 15° varmare än inloppet, jag uppskattar att den återvinner minst 1/3 av duschvärmen :-)

Klägg är inget problem, det är bara ett slät 35 mm kopparrör som är vertikal så vattnet rinner förbi med hög hastighet.

/Aryan
Skriv svar