150 liters panna - OK med sol?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

150 liters panna - OK med sol?

Inlägg av saabstefan »

Häpp!

Har idag en panna med 150 liters vattenvolym. Funderar nu på att komplettera med solvärme (Sfinx "stora" paket eller motsvarande). Och givetvis en acc.tank tilldet.

Har sett här på forumet att det är dåligt med en så stor panna, men jag kan inte hitta anledningen. Söker jag för dåligt kanske?

Kan någon förklara för mig varför det är dumt med så stor panna. Samt om det är så pass dåligt att jag ska lägga ner tanken på solvärme.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: 150 liters panna - OK med sol?

Inlägg av Shakespeare »

saabstefan skrev:Häpp!

Har idag en panna med 150 liters vattenvolym. Funderar nu på att komplettera med solvärme (Sfinx "stora" paket eller motsvarande). Och givetvis en acc.tank tilldet.

Har sett här på forumet att det är dåligt med en så stor panna, men jag kan inte hitta anledningen. Söker jag för dåligt kanske?

Kan någon förklara för mig varför det är dumt med så stor panna. Samt om det är så pass dåligt att jag ska lägga ner tanken på solvärme.

mvh
Stefan
Vad menar du med "stor panna"? 150 liter låter inte mycket. Jag har ~200 liter i min. Jag tänkte stänga av pannan på sommaren och köra på 60 vakumrör. Om varmvattnet tar slut får jag köra igång pannan eller elpatron. Vår och höst kör jag både panna och solfångare. På vintern blir det väl mest pannan.

Fast det blir inte lätt att räkna hem investeringen. Om man räknar med att få ut ~4000kwh per år, med 50 öre/kwh så tjänar man 2000kr per år (pellets). Man får söka ytterligare motiv utöver den ekonomiska besparingen. Tex att det blir bekvämare (för ved- och pelletsedlare). Eller att det är bra för miljön med minskad energiförbrukning. Eller att man bara vill dusha lite extra länge på sommaren ;)

Fast är det inte så att pannan går mindre effektivt på sommaren? Då är ju sommar-kwh dyrare och alltså blir det lättare att räkna hem solfångarna.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför man inte rekomenderar att köra mot acktank med en panna som har stor vattenvolym är att du får större värmeförluster då..
Men till viss del avhjälps det om du har en bivalentshunt inkopplad för då tömmer du pannan på värme snabbt, Inlopp 1 ska vara kopplad till pannan.. Vill du inte inte elda pellets mot acktanken är det bara att koppla bort tanken el köra med en temp på pannan som är lägre än termostaten i laddomat 21:an, Du måste ha en laddomat med självcirkulationsfunktion.. http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf

Kör även vv genom pannans slinga som förvärmning men en blandningsventil efter pannan o en efter tanken, Då går vattnet bara genom pannan då det är varmt men om det inte räcker går det via tankens slingor..

Läs även här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3185
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min solvärmeinvestering lär inte betala sig på bra länge, om ens i min livstid, om man räknar i rena pengar. Inte jämfört med att elda med ved istället.
Men den sparar in ungefär 40 timmars arbete med veden varje år, så det är ju en fråga om vad man anser att en extra semestervecka är värd.

Sen är det också riktigt att på sommaren sparar panelerna in ved värt mer än vad solen skiner på den ytan, bara för att det mesta man eldar på sommaren ändå bara svalnar bort.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Jag kan rekommendera hr Saabstefan att installera en "komplett" ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare. Sommartid (mars till okt) kör du bara sol, och låter pannan stå ifred.

Under "lågsoltid" kan du mata pannans varmvattenberedare med förvärmt vatten från solfångartanken, med en enkel koppling bestående av några avstängningskranar. Möjliggör långdusch och stort badkar. 20°C in i pannan är ju bättre än +2° direkt ur brunnen...

Förbered med kopplingar för husets värmesystem på acktanken, montera in en elpatron... då har du husets värmecentrum klart.

Nackdelen med att köra in solvärmt vatten i en apparat (vedpanna) vid sidan om, där skorstensdraget kyler är uppenbar. Värmeöverföringen är inte heller optimal, så för att få ljummet tappvarmvatten måste du ha hetvatten i solfångartanken. Det fenomenet slipper du med varmvattenberedaren i soltanken.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Tack för svaren,


Hmmm. Måste lära mig lite mer innan följdfrågorna kommer. Men de kommer, var så säker....

Höres

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar