Vinklingsbar panel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

aryan skrev:Precis, och en vindrutetorkarmotor skulle kanske kunna driva gängstången.
Helst skulle man då pga krafterna ha stången längst up på panelen, men då skulle det behövas en längre gängstång en 1 meter.

/Aryan
Min första parabol jag hade var en 1,8 meters ( microvågshuvet satt bakom tallriken) på andra halvan av 80-talet, den byggde jag en egen motorstyrning till av rostfri gängstång + 12v. vindrutetorkarmotor som jag hitta i garaget. Det var ju manuell körning efter sateliter, men det funkade skitbra när man väl hade ställt in polarmount stativet så den följde "banan". Har för mig att jag fick förankra utgående axel till drevet i snäckväxeln, annars hade vinden när den fick tag i parabolen slitit ut utgående axeln från drevet i snäckväxeln.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

aryan skrev:Precis, och en vindrutetorkarmotor skulle kanske kunna driva gängstången.
Helst skulle man då pga krafterna ha stången längst up på panelen, men då skulle det behövas en längre gängstång en 1 meter.

/Aryan
Min första parabol jag hade var en 1,8 meters ( microvågshuvet satt bakom tallriken) på andra halvan av 80-talet, den byggde jag en egen motorstyrning till av rostfri gängstång + 12v. vindrutetorkarmotor som jag hitta i garaget. Det var ju manuell körning efter sateliter, men det funkade skitbra när man väl hade ställt in polarmount stativet så den följde "banan". Har för mig att jag fick förankra utgående axel till drevet i snäckväxeln, annars hade vinden när den fick tag i parabolen slitit ut utgående axeln från drevet i snäckväxeln.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Kul att veta att det funkade!

Vikten på stången kommer att vara mkt större än parabolen och jag måste nog ha en ordentlig stödlager för att bära konstruktionen. Hur fäste du igentligen snäckväxelns axel i stången? Jag tänkte annars använda en kilrem mellan gängstång och snäckväxelaxeln.

Jag tror nu att det skulle kunna funka at bygga en röram under panelerna av t ex 48 mm galvat stålrör som jag fätser i taket nedtill med fyra såna:
Bild

som även blir gångjärnet tillsammans med röret, dessa skruvar jag i sin tur fast i var sin infästningsplåt på plåttaket.
Bild

Upptill i mitten skulle ramen stödjas av skruven. Den måste då förstås kunna ändra vinkel beroende på hur ramens/panelens vinkel är mot taket och stödlageret måste följa denna rörelse och ändå klara stora påfrestingar. Jag funderar nu vad som vore bäst, att gera en takgenomföring som tätas med en gummidamask/takstos + regnhatta rund stången och ha stödlager och motorn inne på vinden eller att ha det ute på taket. Om jag har det inne på vinden så kan jag fästa stödlagret mot takstolerna vilket känns bättre än med olika fästen för takskydd mot plåttaket. Man vet ju aldrig hur bra läkt och plåt sitter fast på taket och om vinden tar tag i panelerna "underifrån" kan jag tänka mig att påfrestningarna på taket kan bli stora. Nertill däremot tror jag att det borde funka att fästa de fyra fästen på taksyddsplåtar till stegar

/Aryan

PS Igårkväll höll jag på att svetsa ihopp två enmeters M20 gängstångar. Jag hade svetsad en mall till de först för att få de raka och så att gängan fortsätter i ett, så jag tror att det ska gå att gänga den nedslipade svetsfogen och få gängan med gängsnitt att få gångan fortsätta men det blir spännande att se om teori och praktik stämmer.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Har nu kommit en bit längre, inte så långt som jag hade hoppats men annat kommer imellan när man ändå är upp på taket t ex foga om skorstenen osv.

Nedfäld (ca 44 graders vinkling)
Bild

Uppfäld (ca 90 grader max)
Bild

Här syns också stuprören som jag tänker dra rören igenom
Bild

Förutom vakumrör är hela jobbet med rördragning, såga sönder och ta bort oljetanken och installation av acktanken kvar...

Dessutom är upp och nervevningen fortfarande manuellt, dvs utan vindrutetorkar motor som jag hade tänkt och jag leker md tanken att göra skruvfästet genom taket inne på vinden då blir vebvningen enklare och kan en motor sitta inomhus men då set man inte vad man gör.

Mera och större bilder här http://korridor.se/aryan/aspovagen/solf ... ngare.html

/Aryan
Skriv svar