Vinklingsbar panel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Vinklingsbar panel

Inlägg av aryan »

Är det ingen som har monterat sina vakuumpaneler så att man kan ändra vinkeln till solen beroende på årstid? I för sig är det kanske inte nödvädigt på sommaren iom att värmen då räcker till ändå men jag kan ändå täna mig två anledningar att sänka panelen på sommaren:
- om man har en pool att värma
- för att de inte ska sticka upp från taket på sommaren och då följa taklutningen

En bit flexibel rördragning borde man väll kunna lösa med bilvärmeslang, det bär tåla både trycket och värmen.

/Aryan
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Bara en stilla fundering, du har kommit med ganska många inlägg under den senaste tiden, med mer eller mindre "Uppfinnar-Jockiga" funderingar...

Jag säger inte att du tänker fel, det finns så många, många sätt att göra rätt, men finessen med en solfångaranläggning är att man drar igång automatiken tidigt i mars, sen stänger man av den i november!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Vakuumrör ska väll ge nått november - mars när solen är framme med rätt vinkel på panelen ?

/Aryan
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kör hårt Aryan! Gillar själv att spåna om ideer, är väl därför vi är här.
Kan hjälpa dig på traven med din ide´. Glöm bilslangarna (bilen jobbar med temp under 100 grader). Kolla in en silikonslang istället. Detta använder man på SP som synglas så det bör funka.

Jovisst funkar solen även vintertid. Men vad Anders menar är att effekten är så liten beroende på hur väl systemet är utormat så den är för de flesta försumbar. Men fortsätt spåna och läs så får du säkert fler idee´r, man lär sig massor hela tiden.

Kan tillägga att själv kommer jag utnyttja varenda watt solen behagar lägga på min anläggning (både sommar och vinter).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Tack för uppmuntran och tipset med Teflonslang :idea:

Ifs är bilens kylsystem oftast slutet med ett expansionskärl och kan det också bli mer än 100 grader. Jag kollade lite på Kuntze's webb och såg då t ex denna slang med arbetstemperatur -50°C till +120°C° vid 2 bar (15 bar spränggräns). Det finns också en ångslang arbetstemperatur: -30°C till +165°C -30°C till +165°C vid 8 bar (50 bar spränggräns) som verkar ännu lämpligare.

Hittade ej teflonslang hos dem däremot Silikonslang, arbetstemperatur: -40 till +260° C och Vitonslang, arbetstemperatur: -40°C till +200°C, (tillfälligt +300°C) men där anges det ingte om de klarar tryck.

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ja har oxå tänkt tanken men om fram till att det nog inte var värt besväret. För att anslutningen ska flexa tillräckligt så tror jag det räcker att använda mjuka koppar-rör där du gör en liten extra kringla på röret som kan flexa. Hur mycket tänkte du de skulle gå att justera? Idealiskt borde väl vara +-23grader men de mörkaste vintermånaderna är knappt lönt att optimera för och inte heller på sommaren om man ändå har ett överskott.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Skönt att man inte helt ensam med sina galna ideer :-) Bra idé med ett par varv med kopparrör, det borde också kunna vara en lösning för att få tilräcklig "rörlighet". Fast jag kan igentligen inte komma på några större nackdelar med lite slang heller, förutom att den antagligen inte håller en evighet och kanske måste bytas efter 15-20 år?

Det är mycket möjligt att jag också kommer fram till slutsatsen att det inte värt besväret att göra de vinklingsbara och att vinsten skulle vara mkt liten men jag vill på förhand inte utesluta möjligheten. Anlednng att jag började tänka på detta är att nedre delen av vårt tak har 44 graders vinkel och på väggen under får de inte plats. Jag bor på ca 59 grad lattitude, det blir allså optimerat mest för sommaren. Om jag skulle göra de vinklingsbara tänkte jag att det i så fall vore bäst om de kunde resas till 90° för att även kunna "skaka" av snö vid behov.

Jag har kommit fram till det har jag tre alternativ med olika för- och nackdelar:
1 Att ha de i taketslutning, det är förståss enklast, men jag kommer att tappa effekt vår och höst jmfd med 2 och 3 samt att snö och is lätt täcker över de på vintern även om solen kommer fram
2 Att ha de vinklat upprätt på taket, det har dels som nackdel att det inte ser så elegant ut tycker jag, men framförallt har jag läst att det kan vara svårt/omöjligt att få bygglov för det i Stockholms kommun där jag bor. Det fångar även mera vind när de blåser hård och att de kan bilda ett stopp för snön.
3 Att göra de vinklingsbara -på sikt helst elektriskt så att man slipper klättra upp på taket för att ändra vinkeln- är förståss svårast att bygga men om de i grunden följer takets lutning ger det antagligen inget bygglovs problem (om man inte ritar de i uppfällt läge) och ser då också bra ut större delen av året. Man skulle då kunna resa dem vid behov av solenergi vid lågstående sol och/eller för att "skaka av" snön.

/Aryan
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

aryan skrev: Jag har kommit fram till det har jag tre alternativ med olika för- och nackdelar:
1 Att ha de i taketslutning, det är förståss enklast, men jag kommer att tappa effekt vår och höst jmfd med 2 och 3 samt att snö och is lätt täcker över de på vintern även om solen kommer fram
2 Att ha de vinklat upprätt på taket, det har dels som nackdel att det inte ser så elegant ut tycker jag, men framförallt har jag läst att det kan vara svårt/omöjligt att få bygglov för det i Stockholms kommun där jag bor. Det fångar även mera vind när de blåser hård och att de kan bilda ett stopp för snön.
3 Att göra de vinklingsbara -på sikt helst elektriskt så att man slipper klättra upp på taket för att ändra vinkeln- är förståss svårast att bygga men om de i grunden följer takets lutning ger det antagligen inget bygglovs problem (om man inte ritar de i uppfällt läge) och ser då också bra ut större delen av året. Man skulle då kunna resa dem vid behov av solenergi vid lågstående sol och/eller för att "skaka av" snön.

/Aryan
Om du ska klättra upp på taket och resa dem när solen skiner och sedan fälla ned dem tror jag du tröttnar fort. Om du låter dem stå uppe är ju risken att du glömmer fälla ned dem när du åker bort och så kommer det en höststorm... Om de står uppe och det snöar så kommer det ju att samlas snö bakom den och då måste du upp och skotta även om du har motoriserat dem. En bra ide men spontant tror jag att det både blir billigare och enklare att köpa lite extra m2 fångare för att kompensera för vinkelförlusten.

Angående tidigare diskussion om pelletskamin så har vi nu lämnat in bygganmälan, det blev en EcoForest från Forsbacka.
MvH
Mikael
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Apropå om solen funkar vintertid, kolla här http://panna.homeip.net/panna/
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Visst fungerar det på vintern.
Efter en solig dag i början på januari, när det hade pumpat i ett antal timmar under dagen, kollade jag temperaturen i tanken och jämförde med vad de andra tankarna har, och vad jag erfarenhetsmässigt vet att det annars skulle ha varit, utan solsken, med den yttertemperaturen.

När solen gick ner var det kvar värme motsvarande ett (1) hyfsat vedträ. Det motsvarar 2-3% av vad det gick åt den dagen.

Så tro inte ni kan dra er tillbaka på räntorna från vad man får ut en vinterdag, men det är ju mer än ingenting, och så hindrar det pumpen att kärva fast.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

miksan skrev:Om du ska klättra upp på taket och resa dem när solen skiner och sedan fälla ned dem tror jag du tröttnar fort. Om du låter dem stå uppe är ju risken att du glömmer fälla ned dem när du åker bort och så kommer det en höststorm... Om de står uppe och det snöar så kommer det ju att samlas snö bakom den och då måste du upp och skotta även om du har motoriserat dem.
Ja dessa risk finns, när jag trötnat klättra på taket och det visade sig annars fungera får jag väll motorisera dem och göra någon automatik som fäller upp de när solen skiner.
miksan skrev:En bra ide men spontant tror jag att det både blir billigare och enklare att köpa lite extra m2 fångare för att kompensera för vinkelförlusten.
Jag har inte räknat på vad det skulle kosta extra att göra de vinklingsbar men så länge de inte är motoriserad behöver det inte kosta mkt extra?
Att svetsa ihopp en ställning ser jag inte som nått större problem.
Wodda skrev:Apropå om solen funkar vintertid, kolla här http://panna.homeip.net/panna/
Och det utan optimal vinkel :-)
apersson850 skrev:När solen gick ner var det kvar värme motsvarande ett (1) hyfsat vedträ. Det motsvarar 2-3% av vad det gick åt den dagen.
Kanske tom hela två vedträ med rätt vinkel :!: Jag vet ännu inte om jag kommer att värma acktanken med pelletskaminen, utan kanske värmer med el om solen inte är framme och då är all tillskott vällkommet.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, förmodligen, för cosinus på den vinkel som det blir mellan solstrålarna och en normal till solfångarplanet den 10:e januari blir 0,55. 1/0,55 = 1,82, så det blir nästan två vedträn.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Man skulle ju kunna sätta en liten PLC, som programmeras med solhöjden vid olika datum, och sedan positionerar panelen därefter. Det är ju inte bråttom, så med en rejäl utväxling behövs ingen stor effekt på motorn.
Har man inte råd med en servomotor går det ju med vilken motor som helst, fast då får man hemmalägesköra efter strömavbrott och räkna varv någonstans, alternativt ha någon form av analog lägesgivning.
Går ju både med potentiometer eller med avståndsmätande givare eller med vinkelgivare eller...

Finns många lösningar!

Hmm, varför skrev jag två meddelanden, istället för att lägga till detta till det förra??
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Man skulle ju kunna sätta en liten PLC, som programmeras med solhöjden vid olika datum, och sedan positionerar panelen därefter.
I så fall så ska den ställa om vinkeln för olika klockslag oxå under dygnets ljusa timmar.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Shakespeare skrev:
apersson850 skrev:Man skulle ju kunna sätta en liten PLC, som programmeras med solhöjden vid olika datum, och sedan positionerar panelen därefter.
I så fall så ska den ställa om vinkeln för olika klockslag oxå under dygnets ljusa timmar.
Nu börjar det bli avancerat...lär ALDRIG betala sig men so what! :D Kör man denna hi-tech varianten så skall man givetvis inte bara ändra vinkeln utan givetvis följa solens gång över himlavalet och ha panelen i zenit hela dagen :D
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Skriv svar