Vinklingsbar panel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:Om JAG skulle göra något så skulle det vara en anordning med några fasta läge så att jag kunde ändra vinkeln manuellt några gånger per år. Ytterligare ett krav är då att panelerna sitter så att jag inte behöve resa största stegen för att nå upp att justera.
Skulle jag nog oxå gjort, Behöver ju igentligen bara resa upp dom mer på hösten o sen lägga/vinkla ner dom på våren (2 ggr/år som dom behöver ändras)

Har man pool vill man ju ha max på sommaren o det vill man ju även ha resten av året oxå, Allt man kan få ur dom vill man ju ha då solfångare ändå är rätt dyrt (för dyrt enligt mej :wink: )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev: Ett sätt att automatiskt styra panelerna i stället för förprogramerade kurvor vore att bygga en solvinkelsensor på panelen....
Men hur tänker du göra "byggnadsinspektörssensorn" som fäller ner panelerna i liv med taket då kommungubbarna kommer för att kontrollera?
:wink:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Och när kommer de ut och kontrollerar någonting nu för tiden ? ? ? ? ? ?

Skulle de mot förmodan göra detta så blir det nog strax efter montaget, så efter en solfångarsäsong så är det nog sedan fritt fram att ändra vinkeln.

Då är det nog värre med den där eventuella grannen som alltid skall se till så att man "bara" gör det som är tillåtet...........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Min uppfälbarhet är givitvis bara för att kunna rengöra taket bakom panelen.... Grannerna är dessutom snälla och det är jag också.

Hur hög temperatur måste slangen hålla för?

Skulle denna räcka tror ni?
http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang2.pdf 1445 AC Slang SAE 2064 C
Innertub: Nitril (NBR)
Yttertub: CSM-EPDM
Armering: Textilarmering och en Nylonbarriär
Säkerhetsfaktor: 1:3,4
Temperatur: -35°C - +120°C
Utförande: Vävvecklad, svart

Användning/Egenskaper:
En utmärkt slang för köldmedier. Resistent mot bl.a R134A. En lätt och
smidig slang med utmärkta permabilitetsegenskaper pga nylon barriären.
Innertuben av nitril gör att det blir extra tätt mellan koppling och slang. Tål temporärt temperaturer upp till +140°C.

Annars finns även rostfrittstålomspunna teflonslangar som tåll -60°C - + 250°C men de är lite dyra..

/Aryan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har haft över 170°C uppe vid mina solfångare så någonstans kring denna temp. bör nog en slang klara. Kanske inte kontinuerligt med iallafall temporärt.

Hur skall du isolera slangen? Den måste ju också vara rörlig?

Nu har kanske "heat-pipe" solfångare en lägre stagnationstemperatur än 170°, då är det ju den som man skall titta på. Mina solfångare är plana Lesol 5AR. Vilka kan ge temperaturer uppåt 180-185° enligt vissa källor...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vätske tempen är väl inga större problem att ha koll på, värre är det väl att veta vilken ångtemp som uppstår om du kör partiell förångning. OM ingen kan svar exakt hade jag nog kört på livrem och hängslen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev:Nu har kanske "heat-pipe" solfångare en lägre stagnationstemperatur än 170°...
Nej den är betydligt högre. Det var därför jag inte själv hade en tanke på slang. Isolering är väl inga problem? Armaflex HT?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ok, har inte varit i kontakt med Armflex HT så jag har ingen aning om hur "böjlig" den är. Har själv isolerat med aluminiumklädda rörskålar och de är i allafall inte speciellt "böjlig".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Aha rodde att det inte blev mer är 140 grader men såg nu också i sfinx manualen
Värmetålighet: Anslutningsrören och rörisoleringen måste tåla en kontinuerlig driftstemperatur på 130° och kortvariga temperaturtoppar på 180°. Använd exempelvis inte PEX-rör eftersom de inte klarar av så höga driftstemperaturer.
Då skulle 1436-50 MATILDA P.T.F.E. ISO 7840 A1 på http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang1.pdf vara lösningen:
Innertub: Slät P.T.F.E. (Teflon®)
Yttertub: CSM
Armering: Ett syrafast, flätat stålwireinlägg
Säkerhetsfaktor: 1:4
Temperatur: -60°C - + 250°C(-40°C - + 150°C)*
Utförande: Svart, Vävvecklad
Användning/Egenskaper:
Slang för krävande miljöer där hög temperatur, högt tryck,
resistens mot kemikalier och elastiska egenskaper krävs.
Utmärkt till bl.a. färg, bränslen, hydrauloljor och livsmedel.
Åldringsbeständig. Innertuben leder ej ström. Syrafast
armering AISI 304. Enligt ISO 7840 A1
*Avser yttergummit.
ID 15,6 mm, YD 22,6 mm, Arb tr 7,5 MPa (75 Bar), Böj-radie 114mm, Vikt 0,39 kg/m 450,50 kr/m

Som isolering hade jag också änkt typ Armaflex HT, slangen i sig isolerar förståss redan bättre än kopparrör.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Armaflex HT är som en våtdräkt utan det skyddande nylonlagret. Det enda i detta huset som är rörligare än katten.

Jag vill minnas att mina Heatpipe påstås ha stagnationstemperaturer över 220°C, så hett kan det bli.
Men det blir det bara om det skulle bli strömavbrott när solen skiner som bäst. Strömavbrott har vi gott om här i Småland, men det brukar vara när det snöar, regnar och blåser, och då blir det inte någon överhettning på taket.
Annars kör jag ut överskottet i källaren.

Ska man kolla med fotoceller så tänk på att bättre industriella sådana inte reagerar på solljus. De vill se att insignalen har den förväntade frekvensen, just för att inte bli solförvirrade.
Dessutom är det väl så, att de dagar så solljuset är dåligt, alltså disigt och diffust, då är det inte så stor skillnad mellan skugga eller inte, samtidigt som det är som viktigast att hålla rätt vinkel, för att få ut någonting alls.

För att inte bli förklarad som skvatt galen i det här forumet (också), ska jag kanske tillägga att jag har inte för avsikt att motorisera mina paneler, men det är intressant att fundera på hur det skulle gå till. Tycker jag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu har vi väl gått igenom dom billiga hindren, när jag räknade och funderade stod jag inför 2 lösningar som kunde tänkas hålla för storm byar. Hydraul eller kugg med el motor, dessa kom jag fram till att vara rätt dyra. Är det någon som har andra lösningar? snilleblixtar tack :idea:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Nu kan jag inte hålla mig borta från den här tråden... Billigast böjliga lösning för uppvinkling av panelen borde vara en eltelfel som lyfter översidan av solpanelerna.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ursäkta min okunskap men vad är en eltelfel :?:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

eltelfer = elvinsch lite enkelt förklarat.
Se länk till bild: http://www.industritorget.se/kop/kop_an ... r=&Firma=#
Annars kan nog ett elektriskt ställdon vara ett alternativ, kanske inte det billigaste men troligtvis det "kompaktaste". Ställdon ser ut som en hydraulikcylinder men med eldrift istället för hydraulik/pneumatik.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag tänkte på en M20 rostfri gängstång med "muttern" fäst i panelens överkant som man vrider rund med en elmotor med utväxling.

/Aryan
Skriv svar