Vinklingsbar panel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

lage skrev:En modifierad sån här kanske?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116149
Och jag som trodde att jag kunde hela sortimentet :-).

Frågan är väll om denna motor håller en lägre tid i ur och skur på taket, inte roligt om den rostar ihop efter några år.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nä, att det ska vara utomhus kräver grejer anpassade därefter. Men det är ju inget som behöver röra sig snabbt, så det kräver inget avancerat för den sakens skull. Går ju utmärkt med en vanlig trapetsgänga, exempelvis. Behövs inga kulskruvar.

Borde väl med lite eftertanke gå att bygga något som sitter tillräckligt under tak för att kunna överleva ute året om.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Precis, och en vindrutetorkarmotor skulle kanske kunna driva gängstången.
Helst skulle man då pga krafterna ha stången längst up på panelen, men då skulle det behövas en längre gängstång en 1 meter.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vad tänker du dig för vinkelgivare?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Styr man vinkeln manuellt behövs förståss inga vinkelgivare alls

Om man skulle låta fotocellerna styra vinkeln som jag var inne på innan behöver man inte heller en vinkelgivare annat än ett par brytare som stoppar motorn i de yttersta lägen.

Denna lösning skulle kanske inte fungera lika bra i diffust solljus då ljuset kommer från olika håll, men å andra sidan är det väll så att det då inte heller är någon fördel att vinkla upp solfångaren mot solen eftersom solenergin kommer från alla håll?

Det som tilltalar mig i denna lösning är att den inte håller på ändra vinkeln på panelen när det ändå inte är någon ide, t ex vid mulet väder. Nackdelen med två foto/solceller och en "skuggplåt" mellan är väll att smuts och snö ka göra att det inte fungerar korrekt längre. Bygger man in hela "solrikningssensorn" i en genomskinlig låda med slät yta (glasrör!) minskar det problemet antagligen.

En annan lösning vore att ha några fasta lägen som andra varit inne på, då skulle några microkontakter eller halleffektsgivare kunna aktiveras vid olika vinklar, ljusslussar fugerar nog ingen vidare om man inte kapslar in det helt.

Sen finns det lineäragivare som skulle kunna användas och vinkelgivare. Vinkelgivare används t ex i bilar som gasspjällsgivare, oftast är det inkapslade potentiometer men det finns också beröringsfria som mäter en magetfälts riktning. Med såna givare och styrelektronik skulle man iaf teoretiskt varje dag kunna rikta panelen hela tiden i optimal höjd mot solen så att den följer solhöjden.

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Har ni sett urverket i Lunds domkyrka? Där finns tavlor för både tid och planeternas rörelse. Sånt kunde de bygga på medeltiden trots att de inte visste att jorden snurrade runt solen.

Jag tycker aryan ska bygga ett stort mekaniskt "urverk" med kugghjul och pendlar som justerar vinkeln kontinuerligt, dygnet runt och året om. Hur svårt kan det vara? :wink: Det behöva bara ett dygnsverk och ett årsurverk. Med ett tungt lod på en lång pianotråd så räcker det nog att dra upp det en gång om dagen :D
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Shakespeare skrev:
Jag tycker aryan ska bygga ett stort mekaniskt "urverk" med kugghjul och pendlar som justerar vinkeln kontinuerligt, dygnet runt och året om. Hur svårt kan det vara? :wink:
Åsså borrar man ett hål rakt genom jorden, som mynnar ut i trakten av Nya Zeeland. Då kan solen lysa genom det på vintern.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Anders G: Tänk om nån ramlar ner i hålet då? Är det detta som kallas bergvärme :?

Shakespeare: Ja en mekanisk solföljare vore fint, man kanske tom fick lite turister hit, lite för jobbigt bara att behöva dra upp vikterna.

Ett system som inte kräver el "utifrån" vore annars fint, t ex två solcells paneler som dels drev en 12V circulationspump beroende på solstrålning (automatisch varvtalsreglering:!: ) och användes som vinkelsensorer för att rikta panelen mot solen..

En annan helt tokig idé vore att montera panelen som en vippbräda i balans med vridpunten i mitten med en hydraul/domkraftskolv lngst upp och en längs ner som både tycker panelen från taket. På panelen ett par gastuber (gärna svart målade) monterade ovanför varandra så att en av dem skuggas när panelen inte stå lodrätt mot solen. Den översta tuben är förståss kopplat till översta kolven och den understa kolven till underste tuben. När solen då tittar fram och panelen inte är i lod stiger trycket i den solbelysta tuben (gasen vill börja koka) och kolven trycker panelen mer rakt mot solen tills den andre tuben också värms upp och en ny balans uppstår. Det borde tom kunna fungera!?

Nej var inte orolig, jag tänker varken försöka bygga detta, eller bygga ett "årsverk" eller gräva till NZ.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag tror inte jag kommenterar det här nåt mer, inte förrän ni skruvat tillbaka korkarna på flaskorna igen... :lol:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Jag tror inte jag kommenterar det här nåt mer, inte förrän ni skruvat tillbaka korkarna på flaskorna igen... :lol:
mmm :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Nix, korken ska inte tillbaks, här ska det utprovas i praktiken.

De ringde (!) idag från bygglovsnämden och sa att det inte var nått problem med ansökan (med panelarna i nedfällt läge) :-)

Bild

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du dristade dig inte till att rita in dem på en tre meter hög mast, med tvåaxlig vridkrans högst upp??
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Nä, jag tycker man ska börja lite enkelt, en dimension räcker för nu.

Man kan ju altid komplettera med speglar som styrs över tvåaxlar på mastar sen.

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

dubbelpost
Senast redigerad av aryan den mån 05 mar, 2007 10:26, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar