I behov av råd..

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
celine02
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 20 sep, 2006 20:17
Ort: Arvika

Inlägg av celine02 »

Jag tackar dig för tipsen.. :D
Hur krånglar jag mig ur diskussionen om bergvärme?
Han tycker att investeringen är den samma, vilket jag håller med om..
Men jag anser att solen är efter de initiala kostnaderna gratis!
En värme-pump drar ju ca 6000 kWh/år och solen sparar ca 2-3000 kWh/år, eller? Just nu så är ju faktiskt elpriset billigare än pellets-priset :cry:
CTC 265B -69
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
loop
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 12:00
Ort: Krylbo
Kontakt:

Inlägg av loop »

Håller med varför inte investera i något som den ända kostnade än investeringskostnaden.

Sol är GRATIS och kommer föhoppningsvis alltid vara GRATIS
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hej Celine02
Kolla denna länk, förmodar att du kan fråga honom hur det funkar.
http://panna.homeip.net/panna/

Bergvärme.........suck! Alltför många har problem verkar det som, visst är man 70+ och inte orkar med eget arbete så kan jag förstå men inte annars. Det finns massor av trådar här som behandlar för och emot bergvärme så gör en sökning på forumet.

Lycka till.

PS. Du ska definitivt satsa på sol när du har sådana förutsättningar. Kolla hur mycket energi som går åt nu under April och dimensionera anläggningen därefter.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hej Celine02
Kolla denna länk, förmodar att du kan fråga honom hur det funkar.
http://panna.homeip.net/panna/

Bergvärme.........suck! Alltför många har problem verkar det som, visst är man 70+ och inte orkar med eget arbete så kan jag förstå men inte annars. Det finns massor av trådar här som behandlar för och emot bergvärme så gör en sökning på forumet.

Lycka till.

PS. Du ska definitivt satsa på sol när du har sådana förutsättningar. Kolla hur mycket energi som går åt nu under April och dimensionera anläggningen därefter.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Hej hej,

Jo funderingar kring bergvärme kontra pellets kan man ju ha till leda men någon gång måste man ju sätta ner foten :?
När vi satt i samma sitts var det 2 saker som avgjorde: priset och ventilationen. För oss diffade det på >12000 mellan sol+pellets kontra bv (till första alternativets fördel, ny ventilation ej medräknad) och då vi har en källare som var beroende av ventilation vägde detta rätt tungt. Ok, jag är medveten om att självdrag ej fungerar på sommaren och att man får en ojämn ventilation om man enbart förlitar sig på självdrag och om detta tvistar ju de lärda men jag har 2 vänner som fått mögel på vinden när de bytt från olja till vp och detta spelade in i mitt beslut... (Dock är det inte bevisat att det var minskad värme till vinden som var den utlösande faktorn).

Nåväl. Om ni kan få bv till samma pris är det nog ett klokt val. Att många har problem med sina vp är nog sant men det är rätt många fler som inte har problem :lol: Dessutom tror jag att det är frånluftsvärmepumpar som är klart överrepresenterade i problemstatistiken.
En värme-pump drar ju ca 6000 kWh/år och solen sparar ca 2-3000 kWh/år,

är en sanning med modifikation. Det beror ju på huset och vad man vill ha för komfort. Hur ser era radiatorer ut? Vilken framledningstemperatur behövs då det är -20? etc. Att solen spar energi är sant men man behöver inte 1000 liter 90gradigt vatten på sommaren om man inte har en pol, källare där man vill ha 25 grader året runt eller ämnar att tvätta bilen med varmt vatten varje dag hela sommaren :lol:
För vår del är det vår och höst den stora vinsten görs samt det faktum att pannan är avstägd mellan maj och oktober vilket i alla fall borde förlänga livslängden på den. För oss var det miljövinsten som vägde upp den kanske 15-åriga återbetalningstiden. Miljövinsten börjar ju generera "miljöpoäng" från dag 1 :!:
I början av februari får vi in >10kWh en solig dag och igår fick vi 60 grader i mitten och 52 i botten av tanken vilket gjorde att pannan inte startade förrän nu på morgonen.

Hade en bv-installation varit prismässigt jämförbart med vår pellets/sol hade jag nog valt det men jag hade då fått lägga runt 20' till ett FTX ventilationssystem... Förra året blev vår värme+vv kostnad 7500:- vilket ungefär är i paritet med vad det skulle kostat med bv. I år blir det ca 15% dyrare vilket är trist men som sagt: nu har vi det vi har 8)

Pratade förresten med en snubbe som har en Bio-Sol och han sotade efter 800kg pellets. Då hade rökgastempen stigit med 25-30 grader vilket givetvis sänker verkningsgraden något men inget katastrofalt. Så det går att köra 3-4 veckor mellan sotningarna om man absolut inte känner för att sota så ofta :P

Lycka till
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Skriv svar