Övergår mitt förstånd

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Övergår mitt förstånd

Inlägg av leifa.k »

Som jag ser det så är de som påstår att man har för stora acktankar till en viss solpanelsyta ute ock cyklar ordentligt, varför måste man ladda fullt om man har stora volymer? Det är väl bättre om man har mycket vatten så man kan fördela energin dit man vill ha den .... de som är av annan åsikt har de för taskigt isolerat eller vad? Själv la jag dit 30cm. isolering på åttitalet.Vad händer om man har för lite tankvolym? Då går det väl i kok eller ånglås, det om något är väl bortkastat! Sedan beror det på hur man laddar tanken/ tankarna. Det finns mycket kunskap om detta, men vad är rätt... Det enda rätta vore då att alla hade samma, men nu så har ju inte alla samma förutsättningar. I mitt fall så har jag 3 sektioner X-rör från Sfinxen och jag tänker ladda acktank, pool, aerotemper i garaget den kalla årstiden. Golvvärmen skiter jag att köra i garget, 15cm. styrofoam i botten, 10 cm. runtom och det är för dåligt (52m2). Åter till början av inlägget... har man stora tankar så måste man väl inte ladda dessa fullt innan man kopplar om laddningen till andra källor....det räcker med gamla utrangerade termostater från gamla elpatroner (ställbara mellan 0-80gr.)och lite gamla reläer/kontaktorer så kan man i princip styrat hur man vill utan att köpa det avanceraste man hittar för dyra pengar..... Återkommer med hur jag lyckas med ack. pool. garage uppvärmning
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det enda problem jag kan se med stora tankar och solvärme är att om solvärmen är klen, är det lättare att få upp användbar temperatur (till varmvatten) i en mindre tank. Detta gäller speciellt om man tar in solvärmen i bottnen på tanken, som många gör, för att det ska kunna ladda utan att vara jättehett på taket. Då får man ingen skiktning alls, utan solen ska värma upp hela tankvolymen. Är den då åtskilliga kubikmeter tar det hela sommaren innan det blivit hett...

Om man kan stänga av en del av tanken, där solen värmer, och/eller har möjlighet att styra in solvärmen på olika höjder i tanken, ligger man bättre till.

Själv kan jag stänga för solvärmen (blir 750 liter som minst, som solen ska värma), men tar bara in den värmen i bottnen. När det är väder som idag, innebär det att jag får elda en brasa ändå, kanske varannan dag eller så, men det går åt väsentligt mindre mängd ved.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Generaliserar du inte nu igen? Det är väl sällan som man är utan sol mera än 3-4 dagar? Nu är jag ju ny inom detta område men jag försöker lära mig... jag loggar en massa tempar och har beställt en energimätare och skall komplettera med 4st tempgivare till vvxlaren från solen, då får jag koll på grejjorna och kan justera flöden därefter och man slipper köra på känn, kallas fakta.
Fick igång grejjorna i helgen och och jag säger bara en sak YAHOOOO! När frosten hade försvunnit från rörena vid 10-tiden idag (mån) så började det att ladda. Topptemp i ack. 45gr. Bottemp i ack 28,5gr. 17:30 gav det ingenting mera och sluttempen blev: topptemp 54gr. bottentemp 46gr. Den 15mm:ers termiska ventilen som laddar till tanken kanske har för liten diameter, trodde att tempdiffen i acken skulle krympa ihop, att bottentempen skulle komma ikapp laddtempen på 45gr. Tempdiffen krömp lite, till 10 gr. trodde det skulle krympa mera så när hela tanken blev 45gr. så skulle det öka automatiskt, solkretsens pump går på 2:ans fart av 3, 11 l. min. ackkretsens pump gick också på tvåans fart av tre. ökat till 3:ans fart imorgon så får vi se om tempdiffen minskar.... Jag spånar som så att ladda så fort som möjligt med användbar temp, minska strålförluster i ackarna (har en 300l. beredare i ena tanken, fick precis plats med elpatr. under) så som ni förstår så tänker jag lite som Humlan kanske. Vad jag tror nu så är det nog så att jag måste dra igång poolen för att köra dit överskottet, så en vecka behöver jag absolut inte vänta för att få mina 1600l. uppvärmda. Kanske för bra! isolerat... 30cm. actank, solpanel 4cm.rörskål, ovan tak, under tak 3cm rörskål (+95mm. matta jag virar runt rören under tak i höst) Som sagt så när man får dit lite mera mätningar så blir det kalla fakta istället för en massa antaganden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

leifa.k skrev:Det är väl sällan som man är utan sol mera än 3-4 dagar?
Vet inte hur det är för dig, men jag bor i Sverige... :?

Alla generaliseringar är farliga, så även denna. Vad är det som är för generellt, menar du?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Du ska väl förbruka värme också? Om du värmer huset med solvärmen kommer du nog att märka att det inte finns något överflöd även om solen strålar som bäst på fem månader. Jag vill inte dämpa din optimism för mycket men i vinter har solen snarare varit framme typ var 3-4 vecka. I övrigt har det varit grått. Det är först de senaste 10 dagarna som solen gett något i år.

Jag tog in över 40 kWh solvärme idag. Det kommer att räcka fram till småtimmarna i natt då pelletsen får gå igång och se till att övre delen av tanken håller minst 50 grader för att familjen ska ha tillräckligt med varmvatten på morgonen. Jag skulle vilja att solvärmen räckte till så att det garanterat finns varmvatten på morgonen. Sedan tar jag in så mycket sol det går under dagen.

--
18 m2 platta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k laddar du hela acktanksvolymen (1600 liter) nu el va det en tank (800 l) som du körde mot..

Jobbar solen mot hela tanken el bara mot botten??

Hur stor pool har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Gick väl ut lite hårt kanske....men optimismen var dynghög när jag ladda mot lägre tempar, kanske att den har mattats av lite nu när det laddar mot högre temp och solen inte ger max ännu. Om jag väljer att kolla trenden från måndag och skippar helgen då jag fick igång anläggningen (passar mitt argumenterande bättre med tanke på solinstrålningen ) Starttemp acktopp 45gr, botten 28gr, idag acktopp 73gr, botten 64gr. Det har väl varit på lite värme under sen natten på nedre våning så golvet är skönt för nakna fötter när man kommer ned för morgonkaffet, diskmaskinen har gått någon gång (kopplad på vv) frugan och grabben har duschat någon gång. Ingen är långduschare, själv har jag duschat på jobbet. Panelernas lutning är ca:58-60gr. mot horisontalplanet. (blev det rätt tro?) Rak väst- östlig riktning, eller rakt mot söder. Det tycker jag är hyfsat med 1600l. vatten i tankarna utan att ha någon erfarenhet av detta sedan tidigare. Taktiken var att ladda tankarna när det blev över 45gr. i panelen, nu ställer jag upp tempen lite. Jag laddar tankarna från toppen bakvägen via kulverten från garaget, enligt styrningen har jag samma temp i solfångaren som i acktoppen vid laddning. T.ex. så är vvxlaren isolerad med 7cm. Jackofoam, så den lär inte värma rummet i garaget allförmycket. Vid 17-18 tiden har jag max acktemp för dagen, det sjunker lite under natten men jag har en stadig trend uppåt i mina 1600l. acktank. Poolen rymmer 40m3. vatten, 1gr. ungefär 50 kWh. Den styrningen tänkte jag bara ha en termostat från en gammal elpatron på den kalla ledningen från acken till solvvxlaren som jag kan ställa i garaget, vid uppnådd temp så drar en kontaktor som öppnar en magnetventil till poolens vvxlare och startar en mindre pump till poolen, sedan sköter flödesmotsåndet (tror jag) att vattnet går till poolvvxlaren (2m.rör) istället för till acken (20m.rör) På vintern så blir det ungefär detsamma när jag tar ut 15-20 gradigt till aerotempern i garaget fast då behöver jag ingen magnetventil. Det bästa vore väl om man kunde ladda in i 3 nivåer i acken, men det skulle skapa så mycket merjobb för min del. Pooltemp? ja, vad ska man säga om det? Individuellt? Annars kan väl allt få gå till poolen och så eldar jag var fjärde dag för varmvatten. Jag har inte trott att jag kan få hela tappvarmvattenbehovet och poolvärmebehovet försett med solfångarna, det är bara det att jag är jädrigt optimistisk och möts av en del misstro. Lika stor solfångaryta som pool, vad tittas det på då? Gummimattorna som ger skitdåligt eller? Innan jag glömmer, poolen är isolerad under, runtom och vara täckt, utom när man badar förståss :D
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då det sägs att solfångarna ska jobba mot en så låg temp som möjligt så bör du ha helt rätt tänk med en större volym men lägre temp för att få ut lika mycket energi..

Jag är faktiskt riktigt imponerad, Redan nu får du ut ca 56 kWh/dag vid sol.. Det är lika mycket som din pool behöver på sommaren ungefär..

En kompis har en 50m3 pool o den tappade då det va hög sommar 1°/dygn, Poolen är halvt nergrävd o isolerad med 10 cm i botten o sidorna som är under jord så det gör ca 58 kWh/dygn..

Blir riktigt intressant att höra hur det kommer bli i sommar, Klarar solen inte att värma poolen o huset som du har det nu så borde det räcka med 1-2 panneler till..

Va förbi kompisen som har 2 paneler av den äldre modellen sfinx (60 rör) kom aldrig över 70° i sin 500 liters acktank, Han har exakt samma lösning som du..
Pannrummet är gjort av en fd byggkoja så från panelerna ner till vvx är det max 3 meter rör sen är det 7 meter kulvert (fjärrvärmekulvert)
Pannan kopplas bort så vvx sitter på direkt på kulverten o tanken laddas från toppen o han va mycket skepptisk til det jag berättade av det du skrivit..
Han sa bara "vet du om det är sant det som skrivs" o skrattade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Bara att betänka i sammanhanget, det har varit BRA skuss i solen denna veckan, haft inladdning från solfångarna på cirka 50kwh per dygn.... vilket väl måste anses som HELT ok vid denna årstid med ganska klena "plana" (reflektor) solfångare.

Så den infallande energin har varit väldigt hög just nu.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Andre, har din kompis fått bättre sprutt på grejjorna nu när vi är inne på sista delen av Maj månad?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag vet faktiskt inte, Har inte tänkt på att fråga han nu då vi inte har haft nån sol att tala om senaste veckorna..

Hur ser det ut hos dej leifa.k nu, Har du fått upp nån högre temp i tankarna el har du måstat dumpa till poolen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Vi har haft "vartredjedagsväder" här ett tag nu, ibland utan laddning två dagar på raken. Men jag klarar mig finfint på det men det blir inget över till poolen, än så länge.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:Andre, har din kompis fått bättre sprutt på grejjorna nu när vi är inne på sista delen av Maj månad?
Usel sprutt på solfångarna må man säga.. :(

Va förbi där nu i em o han va helt bedrövad (skit besviken) över denna investering, När jag säger vad ni andra säger ni får ut så frågar han bara "talar dom sanning då"
Han tror inte ett dugg på det jag säger att andra med solfångare får ut o det är synd att man inte vet av nån fler med samma solpaneler som man kunde fara o kolla på..

Nu tar han inte ut nån värme o det har varit strålande sol med 26-28° varje dag senaste veckan men tanken har som högst varit uppe i 55°, Den har då legat på knappt 40° på morgonen.. Det är ju ändå bara en 500 liters tank.. :?
Det är då ingen som varit hemma på dagarna så inget uttag av värme el vv har skett men nån värme blir det ändå inte...
Är det det minst moln på himlen så får han inte ut nånting, Pumpen startar bara korta stunder då o panelerna blir kalla omg då pumpen startar..

Han har nu även bättrat på isoleringen med 10 cm gullfiber men det märktes ingen skillnad sa han "tank fan blir ju inte varm ändå" som han sa.. Jag va upp o kände på isoleringen o den va hel kall så det är inte där felet ligger iaf.

Nu när jag va dit vid 18 tiden så va tempen från solfångarna 63° o 57° efter vvx o det va 50° i tanktoppen samt 40° i botten på tanken..
Flödet är 6 l/min på solkretsen..

Vi kollade även uppe på taket hur mycket tempen steg efter varje panel o det va ca 3,5°/panel, Mätt med stektermometer o vi kunde då även konstatera att givaren uppe på taket oxå verkar visa rätt..

Då det bara finns hå för tempgivaren på ena sidan av panelen så blev det så att den längsta biten rör ute på taket blev på varma sidan vilket gör att det nu är ca 7 meter ner till vvx o på returen till solfångarna är de väl ca 3 meter rör...

Nu funderar han på att ta loss alla rör o ställa dom i solen för att kolla om dom verkligen blir varma...

Panelerna är monterade med 50° lutning rakt söderläge o 500 l tanken laddas på samma sätt som hos dej leifa.k, Från toppen o solfångarna sitter på fristående pannrumstaket med vvx på kulverten efter pannan som är helt från kopplad nu, Kulverten är bara 6-7 meter o det är ingen mätbar skillnad i temp genom den...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Frågor om dåligt tillvaratagande av solvärmen

Inlägg av Mekaniker »

André skrev:
leifa.k skrev:Andre, har din kompis fått bättre sprutt på grejjorna nu när vi är inne på sista delen av Maj månad?
Usel sprutt på solfångarna må man säga.. :(
Det verkar vara något som är helt fel med de vakumrör som är under diskussion i föregående inlägg?

Vissa saker berättar inte tillverkaren för det mesta, de meddelar bara att det här skall du använda...

Jag gissar på att den inkommande strålningen inte omvandlas till värme som som det är tänkt:
Är verkligen alla rör hela? Vakuumet...

Rätt sorts överföringsvätska?
(Frågan ställes för vårt skolningsprojekt gick snett, det började koka= tryckte ut vätskan i avloppet= ersattes med vatten= ger dåligt utbyte nu= inbokad tid nästa fredag att fylla systemet med ny specialvätska)
Och det är inte standard-vätska för den här är mörkbrun och får inte blandas med vatten

Om vanlig ethylenglykol använts så är alla rören antagligen belagda med "isolering" på insidan
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

André skrev:
Usel sprutt på solfångarna må man säga.. :(
Det är nåt som inte stämmer

- Finns det vacum i rören - det syns om gittren är vita - då är vacumet ute
- Finns det element eller värmegolv eller liknande som ligger och drar värme?
-Luft i systemet
- Felmonterade - saknade överföringsplåtar inuti rören till kopparröret
- Glapp mellan bulber och kollektorrör

Skulle helt klart montera bort några rör och granska - ställa i solen och kolla manuellt - akta fingrarna - blir hett som f-n

Själv har jag 3ggr så många rör - men 3 ggr så stor tank också - mina 1500 liter är nu på morgonen 78 grader - vi duschar för fullt - jag har 28 graders flöde i 40 m2 värmegolv - och tvättar just igenom hela vinterklädesförrådet med den varmvattenmatade tvättmaskinen och den likaledes varmvattenmatade diskmaskinen går 1 gång om dan - och jag törs nästan lova att nödkylningsventilen kommer att öppna idag (när tankarna når 93 grader)

Talar vi sanning? - välkommen på studiebesök
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Skriv svar