Effekten av sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har ju solslingan i bottnen på tanken närmast pannan. Förvärmning av pannan är alltså exakt vad jag gör vid alla de tider på året, då solen inte klarar sig själv. Nu spelar det ingen roll för pannan i sig, för den förvärmer sig själv via Laddomaten. Men det märks på vedförbrukningen, om det är 20° i bottnen på tanken eller 40°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Visst så fungerar det säkert utmärkt som du och många andra har(även jag själv(dock ej i drift ännu)).
Jag är inte ute efter att racka ner på lösningar som fungerar bra, min tanke och förhoppning är att utforska om det är utvecklingsbart.

Ofta när man skriver så blir det lite för kort och oförklarande så jag ska förklara vad jag menade med vintertid.

Vi är väl överens om när vattnet får vistas för länge ute i slingan ökar förlusten.
Detta sker när effekten från solen är för låg eller en kombination av låg effekt och liten mottagar yta.
I detta fall lönar det sig inte längre enligt min teori att tillverka varmvatten (som alltid annars är det som är vettigt). Jag tänker på de dagar då vi totalt sett får in kanske 20kw under 4-5 timmar (60w/min eller så) vilket skulle ge alldeles för lågt flöde med vettig temperatur.

Om man nu ser det ur en annan synvinkel så när vi eldar upp värmen i en kall panna går det åt ca 20kw att bara värma godset i denna. Vinsten i att förvärma själva pannan blir en snabbare start av tillverkningen av varmvatten eller hur. Och om du inte har någon speciell laddomat så förvärmer normalt inte dessa vattnet i pannan utan det är nog elden som gör det :oops:
Det blir nog heller ingen skillnad på vedförbrukningen vare sig om du tillverkar varmvatten eller förvärmtvatten till pannan (förutom dom marginella förlusterna som vi tror att det är vid varmvatten framställning).
Mängden energi som kommit in blir ju densamma i båda fallen så det enda som skiljer är att din vedpanna blir snabbare i uppstarten = allstå mer effektiv. jag gissar på att detta även är trevligt för rökgaserna och draget under uppstart.

Jag förstår precis vad du menar :wink: med ditt inlägg så uppfatta mig inte på fel sätt nu.

I ovanstående text är återigen att en vvx skall användas så det enkelt går att dirigera om vattnet till lämplig plats för "vettig" användning.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Svårt å idiotförklara någon i detta ämne :lol: :lol:

Själv tycker jag det verkar vara väldigt olika beroende på hur resten av systemet och kåken ser ut.... Själv har jag t:ex en enrörs radiatorsystem från 1973 dimensionerat för ganska hög framledningstemp, där jag omöjligt kan få mer än 10 graders tempdiff på fram/returledning om uppvärmningen skall fungera i alla rum (utan att elementen är som lastbilskyl i de rummen som ligger islutet av slingan).

Blir ju en avsevärd skillnad på hur tanken används mot t:ex en kåk byggd 1985-1990 med golvvärme eller stora radiatorer i 2 rörs system.

Varmvattenbiten är ju problematisk pga att man plockar ut momentant så otroligt hög effekt, rent ut sagt SKITSVÅRT att göra utan att störa skiktningen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jaha, då förstår jag hur du menar.

Jag tror inte på den idén. Åtminstone inte för min egen del.

Jag anser att det är bättre att tillverka varmvatten, eller ska vi kalla det ljummet vatten, i bottnen på ackumulatortanken, där isoleringen i alla fall göra att värmen någorlunda stannar kvar. Skulle jag istället köra ut den värmen till den betydligt sämre isolerade pannan skulle den bara vädras ut i skorstenen och vara försvunnen innan det är dags att elda igen. Betänk att vi pratar om den tid på året då solen slutar göra nytta klockan 15, och jag eldar vanligtvis inte före klockan 19, på grund av arbetstider och sånt.

Min panna kräver 10 kWh för att komma från 20°C till 90°C, om man räknar med att hela pannan blir 90°C. Det blir den inte riktigt, ytterplåtar och sånt är ju svalare, men strunt i de detaljerna.
Det eventuella varmvatten som jag kan få från panelerna tror jag då gör bättre nytta när de orsakar att Laddomaten kan shunta lite mer varmvatten från pannan till tankarna, eftersom returvattnet är något varmare.

De menar att du skulle få 20 kWh från panelerna en vinterdag, antar jag, trots något vådaskott i din enhetshantering? Med den energin på säg fem timmar skulle effekten alltså bli 4 kW. Min erfarenhet är snarare att man får vara glad om man får ut 2 kW när det är riktig vinter, med låg sol. Nu ligger ju mina paneler på taket, förstås. Har man dem stående kan det ju bli bättre. Vinkeln gör att jag får ut 67% av vad jag hade fått med idealisk vinkling, räknat på klockan 12 den 22 december, när vintersolståndet brukar inträffa. Sååå himla mycket gör alltså inte vinkeln ändå.
Alltså skulle den effekten i teorin kunna värma upp pannan. Nu kan jag dock i min anläggning inte förhindra att värmen från pannan försvinner till tankarna, på grund av självcirkulation, om nu pannan skulle bli varmare än tanken. Dessutom skulle det inte förvåna mig om hälften av denna energi har lämnat pannan när det blir dags att elda.

Nej, jag tror alltså fortfarande att det är bättre att låta den värme det blir värma vattnet i tankarna istället. Det minskar vedförbrukningen med något vedträ eller tre, i alla fall.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tack för svaret och jag håller med. Värmningen av panna får jag nog fudera vidare på för vid närmare eftertanke kan det inte funka.

Förklaring till varför jag inte får ihop det:
Totalt sett får vi nog ihop de 20kw jag pratar om på en vinterdag men eftersom solinstrålningen är så låg kommer som du säger förlusterna äta upp alltihop. Problemet som jag ser det är flödet och den stora yta denna värme sprids över smo skapar den stora förlusten.
En tanke som slår mig är att man skulle vilja ha en tank direkt på panelerna för att vid dagen slut skicka över hela mängden under så kort tid som möjligt.
Funderingarna går vidare........... :roll:

PS. ursäkta enhetshanteringen :oops:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

På vintern har jag inte stor nytta av solen ÖHT (just pga ovannämnda energiinlagring...), snarare är det så att vår/höst förvärms vattnet tillräckligt i botten för att pannan sedan skall kunna fixa upp tempen på det i mitten/toppen av tanken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kolla den här sidan, lite kul och se live vad solen ger i effekt.
http://soloregn.se/live/
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En tank vid panelerna? Hos mig skulle den antingen hamna utomhus, eller på den icke uppvärmda vinden.
Då har jag hellre värmen i en tank nere i källaren, där jag har någon nytta av att den står och svalnar. Förlusterna från rören sker då också till ganska stor del i uppvärmda delar av huset, när de väl gått några meter över vinden först.

Den här tråden tycker jag är bra. Sällan har det tänkts så mycket seriöst i en och samma tråd.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hambo
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 15:42
Ort: Kungsbacka

Klaffördelningsrör i ack.tank?

Inlägg av Hambo »

Hej, jag är ny i forumet men har läst om era intressanta erfarenheter.
Jag kommer att byta från olja till pellets/sol alt. ved /sol med ack.tank.

Har läst i "Solvärme i vårt hus" om en ack.tank med klaffördelningsrör för solvärmen(sid.149). Om detta funkar borde man väl få in värmen på rätt nivå utan att behöva tänka på mer än diff. på utg./ink temp.till panelerna? Samt slippa 2 solslingor med styrning.
Boken säger" kapillärörsvvx-en i klaff.röret orsakar tryckförlust på solfångarsidan. Därför behövs en speciell pump i solfångarkretsen". :roll:
Frågor:
1. Någon som har en så'n här ack.tank/erfarenheter?
2. vad är det för pump?
3. spelar det någon roll om man har heat-pipe eller plana?
Hoppas mitt inlägg/frågor passar på denna sidan.
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej Hambo,

Jag har oxå läst boken men inte sett några sådana tankar i verkligheten. Tror inte de finns att köpa till vettiga priser och jag är tveksam till om de hålleR i längden?

Du kan kolla här oxå:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=aryan
Undrar just hur det gått för Aryan?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kapillärrörstankarna lär det nog inte finnas speciellt många av här i Sverige, i Tyskland är de nog lite vanligare. Har inte hört någon som har någon sådan i drift här i Sverige annat än möjligen några experimentuppsättningar. Men det ser och låter bra med ett kapilärrör med klaffar som värme fördelare.

Själv kör jag med dubbla solslingor, och just nu jobber växelventilen bra med att växla mellan hög och låg iladdning. Lite längre fram på säsongen när tanktempen har ökat lite mer samt att golvvärmen är avslagen då blir det mindre och mindre laddning via den övre slingan. Men enligt drifttidsmätare i solstyrningen så ligger laddningen via den övre slingan på ungefär 10% av den totala gångtiden på solcirkulationspumpen i min anläggning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Klaffmodellen är annars tilltalande. En uppochnervänd tratt över solslingan, med några luckor på trattens pip. Inget komplicerat att hålla igång.
Har ju dessutom den egenskapen att om det slutar fungera behöver man inte bry sig, för man ser det inte utifrån. Det man inte vet har man inte ont av.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Klaffördelningsrör i ack.tank?

Inlägg av snillet »

Hambo skrev: 2. vad är det för pump?
Jag vet iaf att det är inget överdrivet komplicerat i pumpväg. Men pumpen kostar nog sådär 2500:- ,vilket i pumpsammanhang iofsig inte är mycket så länge man inte jämför med konsumentcirkulationspumpar ,dom är inte "industristandard" för att tala klarspråk :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tror möjligtvis att danska vvfs (www.vvfs.dk) har denna lösning till försäljning. Åtminstone har dom en live anläggning http://www.solotek.dk/SolvisLive.html.

Det fina i kråksången tycker jag är att det bildas en micro tank i själva tratten som höjer temperaturen snabbare men om detta funkar vet jag inte. Verkar bli långa stopp med dom berömda förlusterna (enl live sidan just nu 71 gr i ledningen och 0l/h), anledningen är väl att förkallt vatten som går ut.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar