Inkoppling av solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:sämre värmekapacitivitet i värmebäraren.
Det borde väl ge mindre temperaturdiff mellan inkommande vätska från solfångaren och utgående vätska från slingan i acktanken ???

Eller tänker jag helt fel där..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jo, men å andra sidan så stegras ju tempen snabbare uppe i solfångaren om vätskans värmekapacitet har minskat, så resultatet borde ju bli att tempdiffen ökar. Men kan verkligen värmekapaciteten minska så mycket med åldring ?

Har också fått för mej att solen verkar vara grym i år. Hade 90 % täckning på det solvärmda varmvattensystemet i april.

-Kanske ett stort ozonhål i år, eller så är allting tidigt i år.

539 kWh är ett nytt rekord för april. Ingen kamin, 4 personers familj. Hus på 125 kvm.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Perpetum skrev:Jo, men å andra sidan så stegras ju tempen snabbare uppe i solfångaren om vätskans värmekapacitet har minskat, så resultatet borde ju bli att tempdiffen ökar.
Instämmer med föregående talare.
Perpetum skrev: Men kan verkligen värmekapaciteten minska så mycket med åldring ?
Ingen aning?

Perpetum skrev: Har också fått för mej att solen verkar vara grym i år. Hade 90 % täckning på det solvärmda varmvattensystemet i april.
Ja, det är väl inte omöjligt. Jag tycker vi "bestämmer" det!'

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är väl den omtalade globala uppvärmningen. Nu är vi glada, men om några år, när vi inte kan gå på marken utan att införa asbest igen, i skorna, är vi inte lika muntra.

Men det är inga problem på sikt. Ge jorden några miljoner år, så rättar den till allting alldeles själv. Hävdar en jobbarkompis. :shock:
Senast redigerad av apersson850 den lör 05 maj, 2007 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev:
Har också fått för mej att solen verkar vara grym i år. Hade 90 % täckning på det solvärmda varmvattensystemet i april.

-Kanske ett stort ozonhål i år, eller så är allting tidigt i år.

MVH/Perpetum
För nån vecka sen så sa dom på nyheterna att man skulle va försiktig nu då det va tunt ozonlager..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Det är väl den omtalade globala uppvärmningen. Nu är vi glada, men om några år, när vi inte kan gå på marken utan att inför asbest igen, i skorna, är vi inte lika muntra.
Mmm men härom veckan va det nån forskargrupp som borrat i marken för att kolla hur det sätt ut under de 10000 senaste åren, Enligt dom så är det nog snarare så att vi i skandinavien får kallare klimat medans sydeuropa skulle få mycket varmare.. Det skulle bli så av hvs strömarna.. :?

-86 då jag gick gymnasiet så va det 3 veckor som det aldrig va under minus 30° o då pratades det bara om en ny istid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
Perpetum skrev:
Har också fått för mej att solen verkar vara grym i år. Hade 90 % täckning på det solvärmda varmvattensystemet i april.

-Kanske ett stort ozonhål i år, eller så är allting tidigt i år.

MVH/Perpetum
För nån vecka sen så sa dom på nyheterna att man skulle va försiktig nu då det va tunt ozonlager..
Nåt e de för de e en herrans snurr på solfångarna nu mot tidigare 2-3 år jag haft dem i drift.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina klarar både varmvattnet och lite värme i huset, kvällar som denna, när det är riktigt kyligt.
Seriöst, så tror jag att det beror på att luftfuktigheten varit sällsynt låg ett tag nu. Då blir det mindre dämpning av solinstrålningen, men också kallare på nätterna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det är konstigt det här... jag hade ingen som helst miljöaspekt i bagaget när jag skaffade mina solfångare... det börjar komma litegranna nu... i duschen tänker jag allt det positiva med det här, fortfarande efter över en månads drift utan någonting annat än sol...jag är 47 år, resten av mitt liv (hur långt det nu blir) så klarar jag mig på detta sätt i 6-7 månader/år i runda slängar.... kan aldrig vara fel, även om återbetalningstiden skulle bli lång. (vad det nu är?).
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar