smällar i värmeväxlare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

smällar i värmeväxlare

Inlägg av leifa.k »

I går kväll så drog jag ur stick kontakten till reglercentralen för ett test. I morse vid halv tio tiden så stoppade jag in den i vägguttaget igen... displayen visade 99gr. i solfångaren. Jag hade uppnått mitt syfte, stagnation, ångbildning, men när cirkulationen kom i gång, VILKA SMÄLLAR det blev i värmeväxlaren! Det tog väl en stund innan det lugnade ned sig, någon minut uppskattar jag det till. Avluftarna före och efter vvxlare jobbade för fullt! Hur är det med er andra som har testat? Normaldrift är det 1,8-2,0 Bar tryck, nu var det 6,0 så exp.kärlet gjorde sitt jobb. Säkerhetsventilen hade ej öppnat ännu. Det här är absolut inte hälsosamt för systemet i fråga! Det blir väldigt stora momentana krafter vid varje "smäll". Liknade kondensatsmällarna som man kan höra på jobbet om varmt och kallt blandas för häftigt eller om något har havererat, och på jobbet kan det vara livsfarligt med dessa stora volymer det är frågan om. Om jag hade haft grejjorna i källaren så hade det hörts i hela huset, oavsett om jag hade haft vvxlare eller slinga... så kraftiga smällar blev det. Näe, det är inget att sträva efter att det ska stagnera, det är bättre att kyla bort överskottet. Det här med att det sköts automatiskt med stagnation är ju rätt, men direkt skadligt för anläggningen påstår jag, det blir en serie utav implosioner, explosioner vid varje smäll och belastar varje rörkomponent extremt hårt, momentant extremt höga krafter, trodde faktiskt att "nu går värmeväxlaren sönder". Kanske kan "skylla mig själv" eftersom jag enligt mig har bra isolerat. Kanske inte hade upplevt detta om jag enbart hade haft 13/19mm. isolering på rörsystemet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Antagligen ånga som kondenserar?

Inlägg av Mekaniker »

Lika går det till i en överhettad panna, vatten bildar ånga och trycker bort vattnet i pannan som svalnar lite och lite kallare vatten kommer in tillbaka... Resten av "processen" hörs tydligt :?

Och som du själv konstaterat= Skadligt

Den temperatur som din mätare visat var knappast 99 grader celsius utan snarare 199 eller mera.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Pratar du om stagnation i kombination med partiellförångning?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Stämmer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar