Funderingar om sommardrift

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Funderingar om sommardrift

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Hur gör ni när ni reser bort ? :?:

Jag har ett Steca 0301 styrsystem som har s k nattkylning, d v s om tempen i tanken är över 85 grader vid dagens slut så startar cirkpumpen igen när solfångaren är kallare än tanken och dumpar värmen under kvällen/natten.

I år tänkte jag att jag skulle testa nåt nytt. Cirkulationspumpen i fast läge på lägsta fart för att maximera värmeförlusterna. Räknar med att det innebär ganska effektiv dumpning av värmeinnehållet.

Jag har plana solfångare och laddar mot en ganska liten tank (300 liter VVB), så det blir fullt ganska fort i tanken. Det gör i princip inget om tempen stiger över 100 grader i VVB, den står under stamtryck 4 bar och kokpunkten blir nånstans 120 grader.

På höst/vinter/vår kör jag 8 kvadrat, på sommaren 4,8 eller 6,4 kvm.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har monterat en syr-ventil som via den nedre VV-slingan "dumpar" värme ifall tanken blir varmare än 95° i den nedre delen där givaren för syr-ventilen sitter.

Hur detta fungerar vet jag inte då den inte har varit inkopplad mer än ca. 10 månader. Men i somras så gick sytemet i kok efter att acktanken nått så hög temp att c-pumpen till solfångarna stängdes. Det var denna "incident" som gjorde att jag monterade en syr-ventil.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har 2250 liter tankvolym och dessutom ett källarelement på självcirkulation, där jag kan kyla bort överskottsvärme, om det inte finns någon förbrukning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Roli skrev:Jag har monterat en syr-ventil som via den nedre VV-slingan "dumpar" värme ifall tanken blir varmare än 95° i den nedre delen där givaren för syr-ventilen sitter.
Nu blev jag lite nyfiken. Går det att ställa in när ventilen ska öppna respektive stänga ? Om jag skulle montera en sådan så vore det i så fall på varmvattenledningen.

-Hur mycket kostar en SYRventil och var kan man få tag på en ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det finns ett par olika varianter på SYR-ventilen SYR 3065 http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf för kommunalt vatten och om du har VV-slinga.

Om du inte har VV-slinga i den del som kan bli het, exempelvis om du har tomma tankar med externa växlare så handlar det om SYR 5067 istället http://www.somatherm.se/pdf/typ_5067.pdf, denna blåser in friskt kylvatten och tappar ur överskottet.

Dessa kan handlas hos de flesta VVS-firmor men personligen så handlar jag helst från Rinkaby, inte absolut billigast på allt men på det mesta och snabba leveranser. SYR 3065 kostar 745:- och SYR 5067 kostar 2405:- där.


/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Jag har en Steca 0603

Har kopplat in en magnetventil som drar (öppnar) varmvatten rakt ut i avloppet när tanken når 93 grader och stänger vid 91 grader.

Perfekt - automatiskt - bekymmersfritt.

Fast om jag inte hade egen borrad brunn med obegränsad nästan gratis vattentillgång kanske jag skulle valt en annan lösning. Ska bli intressant att se i sommar hur mycket jag kommer att dumpa. Har 8m2 Heatpipe med 1500liters ackar
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Bosse Isplank skrev:Jag har en Steca 0603

Har kopplat in en magnetventil som drar (öppnar) varmvatten rakt ut i avloppet när tanken når 93 grader och stänger vid 91 grader.
Detta skulle jag också vilja ha. Hur har du ordnat med styrning av denna funktion ?

MVHh/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Perpetum skrev:
Detta skulle jag också vilja ha. Hur har du ordnat med styrning av denna funktion ?
I min solautomatik - Steca 0603 - finns det en färdig funktion som kallas Thermostat - bara att programmera alltså.
0603 betyder förresten 6 ingångar 3 utgångar - kan alltså styra 3 enheter med 6 olika givare. Det finns visst en 0704 också.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Perpetum skrev:Nu blev jag lite nyfiken. Går det att ställa in när ventilen ska öppna respektive stänga ? Om jag skulle montera en sådan så vore det i så fall på varmvattenledningen.

-Hur mycket kostar en SYRventil och var kan man få tag på en ?

MVH/Perpetum
Temperaturen går inte att ställa, färdig kapillärrörsgivare med en öppningstemp på ca 95°.

Det är en SYR 3065 från Rinkaby rör för 745:- som jag har monterat mellan den nedre och den övre VV-slingan i acken. Det lilla extra som det kostar att spola uppvärmt vatten i golvbrunnen tar jag gärna. Mot att slippa städa upp efter ett ev. spill på golvet samt att återfylla systemet efter det att säkerhetsventilen öppnat....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar