Hur många grader tappar ni mellan tak & tank?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jo, skillnaden blir 7,5 grader, men bara om solfångaren är 95/97 och tanken är 48/50. -Och det händer ju aldrig. Så det behöver man ju inte fundera på, helt riktigt.

Vid den verkliga driftfallet när differansen bara är 8 grader så blir skillnaden bara några hundradels grader, och då spelar det ingen roll.

Jag ska ta och låna ett instrument från jobbet och mäta resistansen. Det slog mej att jag har ganska långa ledningar från solfångaren ner till styrpanelen.

Anledningen till att jag vill lura systemet är att jag vill öka den tillgängliga hysteresen i systemet så att det blir självstabiliserande, dvs att systemet kan lagra mer energi och dessutom bli mer okänsligt för överhettning.

Sedan är det ju extremt enkelt att bara böja till fötterna på ett vanligt motstånd och köra in i plintarna, det gör ju inte saken sämre. Bara ett försök i all enkelhet alltså.. :wink:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

OK - nu har jag dragit på 95mm byggmatteisolering på alla ledningar på vinden - och systemet har blivit stabilare. Har också justerat tempgivarna med några små motstånd för korrekt visning - jag tappar nu några grader mindre och drar ner 35-40 Kwh en bra soldag.

Tror inte att det går optimera mera nu.

En sak som jag fortfarande inte helt förstår är att panelgivarna visar några grader för mycket vid höga temperaturer och höga flöden (mer än 50 grader och mer än 4l/min) - kontrollmätt mot andra givare med annan placering. Börjar tro att dykrören i panelerna sitter lite för nära bulberna och att tempvärdet därför blir en aning för högt - inget mätfel alltså - men ändå en avvikelse från den möjliga tempen på flödet - det skulle förklara allt.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Hur många grader tappar ni mellan tak & tank?

Inlägg av Anders S »

Bosse Isplank skrev:Driftsatte mitt system för 3 veckor sedan - allt går toppenbra.

Det enda jag funderar över är om inte värmeförlust från taket ner till tanken är för stor ?

Jag har cirka 11 meter varav 7meter går i en splittad Aeroline - det betyder att isoleringen är delad i en i förberedd skarv. Men då blir det bara 8mm isolering kvar på ena sidan.

Jag tappar mer än 5grader på den sträckan och funderar att dra på 40mm glasullsrörskålar över alltihop.

Hur stor förlust är acceptabel?

Hej. Jag kör med liknande system som du. Steca 603, 5 x 24-rörspaneler, 2 x 750l accor (en teknik,en slav). Jag har märkt samma resultat som du sen jag körde igång för en månad sedan. Tappar 4-5 grader på vägen in till själva solmodulen, som vattnet kommer in till först från solpanelerna.

Har också funderat kring rättvisningen av T1 uppe i kollektorröret.

Jag har 14 meter maxitherm 2x18mm. markkulvert mellan solpanel och pannrummets insida yttervägg. 6 meter ligger nergrävt på 1,10 m djup, resten som är ovan jord (garagets vägg upp samt en 2,3 meter fram till panelen) har jag extraisolerat med armaflex och isolerull.


Tycker det vore konstigt om det vore så mycket förlust i markkulverten.


Jag kollade T1 mätaren innan montering vid 40 grader c, och då visade den rätt.

Jag får nog göra som du (fast nu är allt isolerat ända fram i panelen). Får ta och mäta på röret ut från panelen och se om det verkligen är den tempen som givaren visar. Funderar fram o tillbaka, men det kan som sagt, vara ett mätfel.

För mig är förlusten konstant hela tiden på samma grader, oberoende av temperaturen i panelen.


Så det blir väl till att mäta upp det en dag och se vad det är som spökar.



Jag ligger väl på gränsen vad en 6 meters cirkulationspump klarar av i höjd också (ska ta och mäta upp höjden till panelerna exakt från botten tank), får upp runt 7-7,5 l/m max på flödet, så det är inte katastrofalt. Men jag tycker alla andra rekommenderar runt 3l/min., medans de här rekommenderar 1,5l/min. Har lite funderingar på att sätta dit en 6-e panel och då sätter jag nog dit en 8 meters pump samtidigt i solpanelen.

Nu måste jag köra fram mot sommaren och se vad de 5 panelerna laddar in maximalt. Om de lyckas fylla tankarna i temperatur så får det nog bara vara 5 paneler. Annars så stagnerar ju bara systemet för mycket ändån.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Hur många grader tappar ni mellan tak & tank?

Inlägg av Shakespeare »

Anders S skrev: Jag ligger väl på gränsen vad en 6 meters cirkulationspump klarar av i höjd också (ska ta och mäta upp höjden till panelerna exakt från botten tank)...
I ett slutet system spelar inte höjdskilnaden någon roll för pumpen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Hur många grader tappar ni mellan tak & tank?

Inlägg av Anders S »

Shakespeare skrev:
Anders S skrev: Jag ligger väl på gränsen vad en 6 meters cirkulationspump klarar av i höjd också (ska ta och mäta upp höjden till panelerna exakt från botten tank)...
I ett slutet system spelar inte höjdskilnaden någon roll för pumpen.
mvh

Gör det inte ?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det står lika hög vattenpelare på framledning och retur. Så det är lika mycket vatten som ska lyftas som faller ner själv pga tyngdkraften. (hoppas jag inte ljuger nu?)
Jag har bara 3,5m lyfthöjd på min pump men 7-8meter till högsta punkt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Jag har 10 meter upp och bara en liten 50 w pump som jag kör på drygt halv effekt...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det är nog jag som skriver och förklarar lite luddigt.

Det jag menar egenteligen när det gäller cirk. pumpen är att flödet skulle upp lite till. Om det beror på stigarhöjden eller om pumpen inte förmår att flöda mer är frågan.

Får se framåt sommaren, den är ju snabbt utbytt.

Nu när solen ger fullt så frekvensstyr den inte ner pumpen något utan den går för fullt och tempdiffen lägger sig på 10-12 graders skillnand på in/ut från solslingan i tanken. Inte heller styr den ner tempen i solfångaren om jag minskar börvädet på tempdiffen till 0 grader C i soldatorn. Då borde den ju sänka ner temperaturen på solfångarna tills den når det inställda värdet, och sedan börja styra ner pumpen tills den ligger på det inställda börvärdet (detta skulle ju då kunna tyda på att pumpen flödar maximalt och inte förmår att forsla undan mer energi).

Om nu som om detta inte rör till det tillräckligt, så ökar inte tempskillnaden heller mellan solfångaren och tankens givare okontrollerat. Utan den lägger sig på de 10-12 graderna och ligger där. Om effekten i solfångarna var större än vad pumpen klarar av att forsla bort på det flödet, så borde ju temperaturen bara öka uppåt tycker man.

:scratch:


Jag har 22 mm rör överallt förutom kulvertröret som är 2x18mm i 14 meter ca. . Så jag tycker det borde flöda tillräckligt.


Sen skulle det ju kunna vara solslinga som inte förmår att lämna av mer energi i tanken också (22mmx15 m ytförstorat kamflänsrör ståendes), men då borde inte temperaturerna ligga så stabilt tycker jag.


Laddade in 32-33 kWh nu när det var sol mellan kl. 10,00 och 15,20 här i Torsdags. Så det ger ju inte dåligt. Men lite skumt är det.
Senast redigerad av Anders S den lör 29 mar, 2008 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Nu är pumpen bytt mot en 8 meters med dubbelt så mycket effekt. Frekvensstyrningen lägger ju ändå ner pumpen lägre om det behövs. Känns tryggare mot sommarens soltimmar samt längre driftstimmar per dygn. Räknade på hela solslingans längd från solfångare till och med slingan i tanken och det är runt 95-105 meter i alla fall + stigarhöjd 7-8 meter.

Så nu kollar vi hur det blir.

Nu ska jag bara mäta upp T1 givaren i Ohm vid soldatorn och se om det är den som spökar (eller ledningen dit som har fel motstånd, eller åskskyddet på ledningen).

Nu 080328 laddar det in ung. 45-50 kw på en dag i alla fall med sol.

Verkar som det laddar in 6,3-6,5 kw i timmen om man snittar timmar med mängden kw per dag.

Max momentan effekt på fångarna ska väl vara runt 7,5kwh ung. (fångare gånger uppgiven effekt per panel).
Senast redigerad av Anders S den sön 30 mar, 2008 09:32, redigerad totalt 3 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Anders S: Komplettera gärna din profil med bostadsort så får vi andra lite lättare att jämföra med dina värden om vi vet var i landet du bor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Roli skrev:Anders S: Komplettera gärna din profil med bostadsort så får vi andra lite lättare att jämföra med dina värden om vi vet var i landet du bor.
Hej. Jag ska göra det.

Bor på (WGS 84) N 56,74 E 15,92 ung.

En liten Byhåla 3 mil innanför Kalmar som heter Nybro :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

En annan sak Bosse Isplank Och Perpetum.

Ni verkar kunna det här med Ohm mm. .

Om man som i mitt fall skulle komma fram till att T1 uppe vid solpanelen visar för mycket grader. Kan man manipulera bort detta på något sätt ?.

Vi tar som referens och säger att visaren där uppe visar:

5 gradet + för mycket

6 grader + för mycket

7 grader + för mycket


Går det då att få ner värdet på något sätt så man får de graderna mindre in till Steca 603-ans styrpanel.


Eller är det bara åt andra hållet. När någon givare visar för lite som man kan manipulera bort det med motstånd ?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Du kan justera vid en viss temperatur med ett fast motstån parallellt eller i serie men då ändras också karakteristiken så den kommer att visa fel vid en annan temperatur.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Shakespeare skrev:Du kan justera vid en viss temperatur med ett fast motstån parallellt eller i serie men då ändras också karakteristiken så den kommer att visa fel vid en annan temperatur.
mvh
Njaej. Karakteristiken ändras bara vid parallellkoppling, dvs då du vill sänka värdet på displayen. Men räknar man på det så är det försumbart i det temperaturspann vi pratar om. Vid seriekoppling, d v s då man vill höja värdet på displayen, flyttas hela kurvan uppåt utan att karateristiken förändras.

Till Anders S: -Har du listan där det står hur många Ohm det är vid varje gradtal ? Utifrån den är det enkelt att räkna ut hur vilket motstånd du ska använda. Om jag minns rätt så krävs 70 kOhm för att få ner tempen ca 3 grader...Annars är det väldigt lätt att prova. Köp ett packe motstånd på Clas Ohlson (typ 70 kr), böj till benen och stick in i plinten. Välj det motstånd som ger dej 5-6-7 graders reduktion.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Perpetum skrev:.

Till Anders S: -Har du listan där det står hur många Ohm det är vid varje gradtal ? Utifrån den är det enkelt att räkna ut hur vilket motstånd du ska använda. Om jag minns rätt så krävs 70 kOhm för att få ner tempen ca 3 grader...Annars är det väldigt lätt att prova. Köp ett packe motstånd på Clas Ohlson (typ 70 kr), böj till benen och stick in i plinten. Välj det motstånd som ger dej 5-6-7 graders reduktion.

MVH/Perpetum
Hej igen. Ja det har jag.

En PT 1000 givare har enligt tabell:

0= 1000

10=1039

20= 1078

30=1117

40=1155

50=1194

60=1232

70=1271

80=1309

90=1347

100=1385

110=1423

120=1461

130=1498


Alltså ganska stabilt och linjärt i motstånd mellan de olika graderna.


Det hade egenteligen inte spelat någon roll mer än att det är retsamt. Men den punkten som gör att det spelar roll är den dagen man börjar närma sig 130 grader (om det nu skulle hända). För då slår styrningen ifrån cirkulationen på överhettning.

Får ta och inhandla en sats nästa gång man är där och prova sig fram. Det handlar ju inte om några större pengar eller arbetsinsatser.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar