Isolering

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Isolering

Inlägg av Shakespeare »

Har ni några bra tips på hur man isolerar rören i efterhand. Jag har bara tunn armaflex och den blir ganska varm utvändigt, dessutom vill fåglarna hacka sönder den :evil:
Jag skulle vilja ha klädda gullfiber- eller stenulls-rörskålar. Svarta eller målningsbara. Givetvis ska de tåla att vara utomhus. Hittar inget bra i web-butikerna :(
Tack på förhand!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Isolering av rör (Ändrat)

Inlägg av Mekaniker »

Igår berättade försäljaren för Armaflex att de har en så ny produkt att han inte en sett den själv förrän på installationsdagen...
Armaflex HT är en isolerings-"slang" och den har 30 mm sidtjocklek, dyr...
Den som vi monterade var även fågelsäker, gick knappt att skära med kniv
Gå till adressen: http://www.armacell.com/www/armacell/ar ... enDocument
Klicka på Technical Insulation

Kanske är Arma-Chek D eller R ett bra val?

Undvik ull utomhus!
Ullen har ju den egenheten att den tar till sig fukt och det ger i sig på sikt en lägre isoleringsbeständighet

Vi anväder en plast som kallas Kenopak (knappast samma namn i Sverige), med den klär man in ullisolering på rör, brandsäker och garanterat fågelsäker. Finns även krökar av samma material i alla storlekar

Armacell har en egen som kallas Okapak
Senast redigerad av Mekaniker den ons 16 maj, 2007 18:08, redigerad totalt 2 gång.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Isolering av rör

Inlägg av Shakespeare »

Mekaniker skrev:Igår berättade försäljaren för Armaflex att de har en så ny produkt att han inte en sett den själv förrän på installationsdagen...
Armaflex HT är en isolerings-"slang" och den har 30 mm sidtjocklek, dyr...
Den som vi monterade var även fågelsäker, gick knappt att skära med kniv
Dyr men bra alltå? Antar att den inte går att trä över klämringsmuttrarna om man vill isolera bef rör heller? Hur är det med vatten? Suger den åt sig eller är den tät?
Mekaniker skrev: Undvik ull utomhus!
Varför?
Mekaniker skrev: Vi anväder en plast som kallas Kenopak (knappast samma namn i Sverigen), med den klär man in ullisolering på rör, brandsäker och garanterat fågelsäker. Finns även krökar av samma material i alla storlekar
Någon som vet vad den heter i Sverige och var man kan köpa? Hittar inget på nätet.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Re: Isolering av rör

Inlägg av Bosse Isplank »

Shakespeare skrev: Någon som vet vad den heter i Sverige och var man kan köpa? Hittar inget på nätet.
Plastplåt Triatherm - men den är inte avsedd för utomhusbruk

Okatherm är motsvarande system i aluminium för utomhusbruk
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag har satt upp två 90 mm stuprör (de borde vara vattentäta) mot fasaden som jag vill dra 15 mm rören med denna http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=isolering 19 mm isolering igenom. Mellan isolering och stuprören vill jag använda lösull eller PUR skum.

Men det är väll lite svårt att göra i efterhand...

Hur fäster man förresten rören utan att det blir en massa värmeförluster där?

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:Jag har satt upp två 90 mm stuprör (de borde vara vattentäta) mot fasaden som jag vill dra 15 mm rören med denna http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=isolering 19 mm isolering igenom. Mellan isolering och stuprören vill jag använda lösull eller PUR skum.
Jo, jag har tänkt på den lösningen, det skulle funka på 1/3 av min rördragning.
Om du ändå ska isolera utanpå armaflexen kan du väl ta 13mm istället?
Ska du täta dem uppåt på något sätt?
Har du funderat på svarta dräneringsrör istället? De flexar lite men jag tror inte man kan få dem runt mina böjar.
aryan skrev: Men det är väll lite svårt att göra i efterhand...
Där det redan finns skarvar kan man ju trä på i efterhand och på andra ställe kan man sätta dit en klämrinsskarv men jag tycker inte det blir snyggt om man inte samtidigt klär in böjarna?
aryan skrev: Hur fäster man förresten rören utan att det blir en massa värmeförluster
Jag klammade utanpå isoleringen. Det såg bra ut först men nu har stålbanden sjunkit in. Jag tror inte att det blir jättestora förluster om man klammar direkt mot röret bara man ser till att isolera runt klammningen också.

Man får väl klamma det före och efter stupröret? Skummet fäster mot armaflexen inne i stupröret men innan man skummar så borde man centrera det på något sätt? Eller det anske inte gör så mycket om det ligger emot på vissa ställe?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev:Jag har satt upp två 90 mm stuprör (de borde vara vattentäta) mot fasaden som jag vill dra 15 mm rören med denna http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=isolering 19 mm isolering igenom. Mellan isolering och stuprören vill jag använda lösull eller PUR skum.
Jo, jag har tänkt på den lösningen, det skulle funka på 1/3 av min rördragning.
Jag har nästan hela rördragningen utomhus så det är extra viktigt med bra isoleringen. Svart stuprör var ganska billigt hos Byggmax och det ser snyggt och rakt ut mot fasaden. En del uppe på taket kommer jag inte kunna göra med stuprör, jag vill dessutom ha en bit flexibel slang för de i höjd ställbara paneler, sä där har jag ingen bra vattentät lösning ännu.
Shakespeare skrev:[Om du ändå ska isolera utanpå armaflexen kan du väl ta 13mm istället?
Javisst, då blir centreringen i stupröret dock lite viktigare.
Shakespeare skrev:Ska du täta dem uppåt på något sätt?
Ja upptill (vid taket) måste jag göra det vattentät, har inte löst detta ännu, funderar på en slang rund armaflexen
Shakespeare skrev: Har du funderat på svarta dräneringsrör istället? De flexar lite men jag tror inte man kan få dem runt mina böjar.
Det är väll en massa dräneringshåll i dem?
Shakespeare skrev:
aryan skrev: Men det är väll lite svårt att göra i efterhand...
Där det redan finns skarvar kan man ju trä på i efterhand och på andra ställe kan man sätta dit en klämrinsskarv men jag tycker inte det blir snyggt om man inte samtidigt klär in böjarna?
Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.
Shakespeare skrev:
aryan skrev: Hur fäster man förresten rören utan att det blir en massa värmeförluster
Jag klammade utanpå isoleringen. Det såg bra ut först men nu har stålbanden sjunkit in. Jag tror inte att det blir jättestora förluster om man klammar direkt mot röret bara man ser till att isolera runt klammningen också.

Man får väl klamma det före och efter stupröret? Skummet fäster mot armaflexen inne i stupröret men innan man skummar så borde man centrera det på något sätt? Eller det anske inte gör så mycket om det ligger emot på vissa ställe?

mvh
Är inne på samma sak, klamma före och efter, perfekt centrering vore idealiskt men praktiskt svårt att få till tror jag. Viktigast är väll att största delen är extra isolerat och torrt.

/Aryan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vet inte om detta hjälper er avseende er rördragning :roll: . Men till de "svarta hårda plastdränrören" har jag för mig att det finns ett ca. 1 m långt flexrör med muffar i båda ändar. Om jag inte minns fel så är det inte hål i denna flexdel. Går lätt att böja i den radie och vinkel som man vill.

Denna "flexdel" skulle kanske kunna vara "sväng övergång" mellan två stycken raka stuprörsdelar. Muffarna har ca. 110 mm invändigdiameter.

Edit: Ändrat innerdiametern.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev: Det är väll en massa dräneringshåll i dem?
Tänkte inte på det ....
aryan skrev: Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.
Tror du man kan få kopparrören igenom dem?

Roli skrev: Denna "flexdel" skulle kanske kunna vara "sväng övergång" mellan två stycken raka stuprörsdelar. Muffarna har ca. 110 mm invändigdiameter.
Just det! Och finns det inte 110mm stuprör också?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev: Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.
Tror du man kan få kopparrören igenom dem?
Ja de 70 graders böjar borde gå.

Shakespeare skrev:
Roli skrev: Denna "flexdel" skulle kanske kunna vara "sväng övergång" mellan två stycken raka stuprörsdelar. Muffarna har ca. 110 mm invändigdiameter.
Just det! Och finns det inte 110mm stuprör också?
Ja det tror jag, mina (fr Bygg max) är dock 90 mm annars en bra lösning skulle jag tro.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina rör går nästan bara inomhus. När det behövs värme till huset avger de sina förluster där det passar mig bra. När det inte behövs har jag värme i överflöd, så då spelar det ingen roll. Jag har ingen luftkonditionering, så jag lägger ingen elenergi på att pumpa bort överskottsvärmen. Det blir korsdrag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Mina rör går nästan bara inomhus. När det behövs värme till huset avger de sina förluster där det passar mig bra. När det inte behövs har jag värme i överflöd, så då spelar det ingen roll. Jag har ingen luftkonditionering, så jag lägger ingen elenergi på att pumpa bort överskottsvärmen. Det blir korsdrag.
Intressant! Tack för tipset men jag ser inte hur detta skulle hjälpa mig?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nä, det gör inte jag heller, men du har väl inte monopol på att läsa tråden, bara för att du startade den? Andra, som inte installerat några rör än, kan ju vara betjänta av att inte bara fundera på hur de ska isolera utomhus, utan även om de kanske ska förlägga rören inomhus. Om de nu inte kommit på den tanken själva.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

jag har ett litet inlägg om rördragning...

kopplade in mina i vintras och drog rören med den tunna isoleringen direkt utanpå husväggen .... MEEEN nu till det som jag tycker är lite fiffigt... Jag ska tilläggsisolera huset och kommer då att baka in den i massa rockwool.... :P
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Blir den tunna kvar ovanför fasad? Eller blir det förbättring även där?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar