Genomströmningsvärmare isf elpatron i acktank?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Genomströmningsvärmare isf elpatron i acktank?

Inlägg av aryan »

Hej,

Jag undrar om det igentligen inte är bättre med en elektrisk genomströmningsvärmare efter genomströmningsslingan i acktanken som bara värmer vatten / förbrukar el när det verkligen behövs?

Värmeförlusterna i tanken blir då bara från solvärmen.

/Aryan
Senast redigerad av aryan den tis 22 maj, 2007 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jo, i princip är det nog rätt tänkt. Värmeförlusterna i en modern VVB ligger nånstans mellan 800 och 1100 kWh per år. Resultat från mätningar av moderna VVB finns på www.radron.se under fliken tester. En acktank med PURisolering drar nog mindre än så.

Men den stora nackdelen med en genomströmningsberedare är nog att man kan behöva en huvudsäkring på 25 A för att klara effektuttaget när man tar ut varmvatten. I många fall så innebär det en fast kostnad som överstiger vad man sparar i form av mindre värmeläckage.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Perpetum skrev:Men den stora nackdelen med en genomströmningsberedare är nog att man kan behöva en huvudsäkring på 25 A för att klara effektuttaget när man tar ut varmvatten. I många fall så innebär det en fast kostnad som överstiger vad man sparar i form av mindre värmeläckage.

MVH/Perpetum
Tack för svaret.

Hur stor effekt man behöver i genomströmmingsberedare beror förståss på vad man minimalt behöver för vv flöde och hur pass kallt vattet från acktanken är. Om 16A ger för llite uppvärmning vid t ex 4 gradigt vatten in kan man ställa acktankens termostat precis så hög att man kan få tillräckligt uppvärmning från en 16A genomströmningsberedare, så länge det är kring rumstemp där acktanken står blir det då fortfarande obetydligt med värmeförluster från acktanken.

I mitt fall, med spardusch (4,5 l/min) och värmeväxlare på duschavloppet som återvinner ca 30% av energin i duschvattnet så tror jag att det räcket med en blygsam effekt i genomströmnings beredaren. Och om strålen skulle bli något svagare när man duchar på eluppvärmd vatten skulle jag bara tycka var bra i pedagogiskt syfte :twisted:

Det gäller då att hitta en genomströmmingsberedare med termostatstyrning så att den bara går igång när vattnets temperatur från acktanken håller på att bli för låg, men det kanske de alltid har?

/Aryan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Sätt en liten varmvatten beredare i serie med slingan.Eller kör med en blandningsventil som tar vatten från beredaren när det inte är tillräckligt varmt i ack.En ny liten varmvatten beredare har en förlust på typ 50 watt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag har en 80 liter vvb, som jag skulle kunna använda så, men den har 1,85 kWh värmeförluster per 24h då vore en genomströmningsberedare med i princip noll förlust väll mkt bättre förutsatt att effekten räcker?

CBX11 här http://www.sto-elinvest.se/cbx.htm (16A, 11 kW) ska ge 5.6 l/min vid 28K temp stigning. Om min dusch alltså skulle förbruka 5,6 l/min och duschvattnet är 40 grader då måste det inströmmande vattnet från acktanken vara minst 40 - 28 = 12 grader. Mao om elpatronen i acktanken inställd på bara 15 grader så räcker det gott och väll trots lite förlust i ledingarna och har man fortfarande inga förluster från acktanken och utnytjer man samtidigt solvärme mera optimalt.

I mitt fall med som sagt bara 4,5 l/min ur duschen och 30% återvinning av duschvärmen skulle, ca 6kW redan kunna räcka om jag räknad rätt!

/Aryan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om du redan har en 80L varmvattenberedare så är det väl billigast att använda den. 1,85 kWh är ju inte mycket egentligen.
Ca 1.5 kr per dag för att alltid ha varmtvatten :D
550 kr per år.
Det blir en lång payoff på genomströmningsberedaren
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Ja det handlar för min del inte bara om penger utan vad som är energisnålast :-)

Jag kan också sälja vvb (som bara nått år gammal) och köpa en genomströmningsberedare, med 500 kr i "vinst" på ett år kommer jag iaf tjäna tillbaka investeringen innan den är utsliten.

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Såg nu en (i alla bemärkelsen?) mkt billig 3-7 kW genomströmmingsberedare hos RUSTA :shock: för extrapris 995 kr

http://www.rusta.se/cproduct.asp?p=42101021
Bild

Men jag mistänker att den är av "öppen" typ och inte får vara trycksatt, men det framgår tyvärr inte av texten.

/Aryan
Skriv svar