Byggyta/referensyta på vakuumrör

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Byggyta/referensyta på vakuumrör

Inlägg av Perpetum »

Hej

Pratade med en bekant till mej som jobbar på Länsstyrelsen, enligt honom kommer det in många ansökningar på solvärme som är felaktiga. Man har använt byggytan på vakuumrör och multiplicerat med årsutbytet per kvm, vilket är helt fel.

Det verkar vara lite förvirring runt detta och SP har tydligen skickat ut information för att försäkra sig om att alla försäljare verkligen anger referensytan. Förutom att människor tar fel på detta när de söker bidrag så verkar det också finnas en del missnöje bland de som installerat vakuumrör vilket kan bero på att de installerat för liten yta. Här finns ju en risk att folk blir missnöjda p g a oseriösa aktörer och sprider uppfattningen att "- Solvärme funkar inte".

Om man tittar på byggytan (den plats som solfångaren tar) och beräknar årsutbytet efter det så finner man att skillnaden mellan plana och vakuumrör är mycket liten. Vissa plana solfångare ger t o m mer än vakuumrör på en given byggyta. :!:

Jag har också hört att vissa kinesiska vakuumrör inte håller den kvalitet som man förväntar. Det finns ett mörkertal med "varma rör", d v s rör där vakuumet släppt. Man kan lätt kolla det själv genom att känna på rören. Branshen börjar likna det som pågår i cirkusen runt luft/luft värmepumpar, vilket är väldigt olyckligt. :(

Vad vill jag säga med detta inlägg ? Jo, att solen kan ha fläckar. Det är ju bra om vi även lyfter fram dåliga exempel och inte bara missionerar solenergi som det bästa som finns... :wink: .

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Byggyta/referensyta på vakuumrör

Inlägg av Shakespeare »

http://www.sp.se/sv/units/energy/Docume ... tioner.pdf

Tråkigt om det blir missförstån och folk kännersig lurade. Jag har för mig att vakumrör ger ungefär lika mycket som plana per m2 byggarea. Fördelen med vakumrör är att de inte förlorar lika mycket vid högre temperaturer som plansolfångare. En annan fördel är att de har en planare effektkurva. Plana toppar när solen lyser vinkelrätt mot dem men rör ger max effekt under 5-6 timmar.

Om du ville ha tag på missnöjda solfångarägare så kan jag inte hjälpa dig. Lite besviken är jag för jag hade hoppats få ut mer kwh men jag har insett att med den placeringen och så pass långa anslutningsrör så kan jag inte komma upp i SP:s siffror. Men jag är trotts allt nöjd för vi har klarat varmvattnet sedan påsk med bara lite tillskott.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Byggyta/referensyta på vakuumrör

Inlägg av Shakespeare »

Perpetum skrev: Om man tittar på byggytan (den plats som solfångaren tar) och beräknar årsutbytet efter det så finner man att skillnaden mellan plana och vakuumrör är mycket liten. Vissa plana solfångare ger t o m mer än vakuumrör på en given byggyta. :!:
Ojdå, såg inte att du redan skrivit det.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Dålig kvalité är ju alltid tråkigt. Har man rör av heat-pipetyp kan man i alla fall lätt byta ett rör, även under drift. Om det inte ärgat fast, åtminstone.
Mina solpaneler levererades med ett extra rör per panel. Det var bra, eftersom min assisterande gamle far försökte slå ner skostenen med ett av rören, när vi monterade dem. Om någon hade tänkt försöka kan jag tala om att rören håller inte för det...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar