Maximal effekt på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Precis, och jag skriver inte här för att driva något "messerschmitteri" över andra, jag bara vill berätta hur bra det funkar hos mig, för jag tycker det funkar jäkligt bra med tanke på att jag har ett system med vedeldning i grunden, större flöden, större volymer, och har kompletterat med solen, för det är en himla bra grej det här, och jag är medveten om att det finns system som är bättre än mitt, men om det finns de som har ungefär samma systemlösningar som jag sedan tidigare så känner jag nog att de kan lära sig en del av mina inlägg, för om man skall börja från grunden så skulle jag inte ha det som jag har det idag.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

5 kvadrat + en taskig tank med varmvattenberedare i och man undrar varför det inte fungerar!? Detta är ju ett typexempel på hur man inte ska koppla solpaneler. Ger mig tusan på att slingan ligger platt på botten av tanken också...

Jag tror att vilken litteratur man än läser (för försäljare tror väl ingen på än!?) om solvärme så varnas för just denna inkopplingsvariant.

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Shakespeare skrev:
Bosse Isplank skrev:Mina vacumrör ger klart bäst effekt mellan KL 13 och 15 (vilket är 12 - 14 soltid)
Dessa 2 peaktimmar ger hos mig nästan dubbelt så mycket per tidsenhet som timmen innan och efter. Jag har monterat med 55 graders vinkel vilket inte är optimalt för högsommar - men väl för användbar årseffekt.

Plant takmontage kanske inte skulle ge lika brant peak...??
Lustigt! Mina ger också mest mellan 13 och 15, timmen före ger de bara hälften men timarna efter så faller effekten bara långsamt. Vid 16 har effekten sjunkit med ca 20% kanske? Men så är mina paneler riktade mer mot väst och brantare än dina

Vakumrör funkar inte att mintera vågrätt.

mvh
Dök ner i min statistik igen - och du har rätt - effekten avklingar betydligt långsammare än jag påstod i tråden- 30% till 17-tiden faktiskt - så vi har det nog rätt lika.

Med plant takmontage menade jag inte vågrätt - utan plant mot taket - vilket i mitt fall vore 35 grader
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Wodda skrev:Roli skrev: Men som tidigare sagt, jag vet inte vad 60 rör motsvarar i kvadratmeteryta på en plan solfångare..... om man vill jämföra de med varandra (om det ens går.....)


60 Sfinx rör=4,92m²
Sommartid är det ingen större skillnad mellan plana och rör.
Bra inlägg.

Jag försöker förstå trådskaparens problem, men mitt intellekt kanske inte räcker riktigt.. :?

Trådskaparen har 30 rör, vilket motsvarar 2,5 kvadratmeter. Men utbytet är ca 40 % högre på vakuumrör jämfört med plana (780 kontra 450 kWh/år), vilket gör att ytan måste ökas med 40% på de plana. 2,5 X 1,4 = 3,5 kvm.

Om jag hade haft 3,5 kvadrat på min solfångare hade jag nog också blivit missnöjd. Men nu har jag ju 8 kvadrat (motsvarande 68 Sfinxrör) och det laddar så det dånar.

Sedan håller jag med Wodda, jämför man plana och vakuumrör med samma bruttoyta (den plats de tar på taket) så är skillnaden inte stor. Det är bara på vintern som vakuumrör har en mätbar fördel.

Jag tror inte att tanken är för liten eller för dåligt isolerad. Solfångaren är underdimensionerad helt enkelt. 30 rör till och en SYR-ventil som nödkylning....

MVH/Gano
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev: 60 Sfinx rör=4,92m²
Sommartid är det ingen större skillnad mellan plana och rör.
Håller inte med men om du pratar byggarea så gör jag det. Kolla SPs mätvärde. 60 sfinxrör bygger ca 9,5m2 och ger 4400kwh/år vilket är samma som 10,5m2 lesol vid 50 grader.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Lite bakrundsinfo:
enligt SP mätning är en 30 rörspanel 2.828 m².
Två paneler blir 5,656 m². årsutbytet vid 25 grader 879 kWh/m² och 777kWh/m² vid 50 grader medeltemp.
Det blir 4394 kWh/år med 60 rör vid 50 grader. Jag brukar avrunda till ca 2200 kwh/panel och år.
Det året man jämför med är Stockholm 1986 som gav 1062 kWh.
777/1062 är ca 73% av tillgänglig instrålning. :)
Maxeffekten är ca 70% av solinstrålningen vilket för en solfångare om 2,828 är knappt 2 kw vid 50 grader. OBS i solfångaren. Sedan tappar man energi i rör och acctank beroende på isolering och rörlängder.

Mer här:
http://www3b.sp.se/sv/units/energy/Docu ... angare.pdf

Hur mycket är då 4400 kwh? Vanligt varmvattenbehov för en familj är i storleksordning 5-6000 kwh per år. Eller typiskt 3000 kWh på sommarhalvåret.
I detta fall har Andres kompis en 60 rör på ett pannhus med värmeväxlare i pannhuset. Pannan är en flispanna som förbrukar 60 kubik flis per år. Det motsvarar 6 kubik olja eller 13 ton pellets
Det är ca 60.000 kWh :( att jämföra med solfångarnas 4400 kWh

Värmen leds i en kulvert till en 500l acctank med förrådsberedare. Kulvert flödet var stryp så att solfångaren var över 80 grader för att ladda acctankens drygt 50 grader. Öppet expansionkärl.

Det finns utrymme för intrimmning som säker minskar flisförbrukningen också. Intrimmning pågår. Rapport kommer.
:D
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Var SP fulla när dom mätte ytan eller stämmer inte produktbladet på din hemsida (0,082 absorptionsyta/rör)? Eller räknar dom med att glaset vinklar in 13 procent till? :roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Varför anger man effekten på det här sättet?

"Maxeffekten är ca 70% av solinstrålningen vilket för en solfångare om 2,828 är knappt 2 kw vid 50 grader"

70% av solinstrålningen, menar man på årsbasis då eller?
vilket för en solfångare om 2,828 är knappt 2 kw vid 50 grader.....nu e jag inte med alls.
Men vetgirig som man är så måste man ju fråga.

Om nån hade sagt att effekten är 70% av den tillgängliga solinstrålningen när temperaturen i fångaren nått 50°C så hade jag fattat plättlätt. Men då måste ju även det hypotetiska W/m² tas med för att få någon momentan effekt.

Helt ärligt, jag förstår inte det här kan du förklara för mig och eventuella andra idioter :oops: varför man skriver så här . Alla leverantörer skriver ju på det här sättet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Absorbatoryta är ytan som absorbatorn har. Med vakuumrör är det innerrörets tvärsnittsyta. Längd x ytterdiameter på innre röret.

Belyst yta som SP anger är innerdiameter på yttre röret. :?

Effekt anges i kW . Solen lyser som bäst ca 1000 w/m² = 1 kW/m² .
Det är solstrålning som är momentan.
Verkningsgraden för solfångaren ger däremed en maxeffekt från solfångarna.
Verkningsgraden är uppmätt hos SP vid olika driftstemperaturer. 70% är ett värde som används av www.estif.org som ett genomsnitt för vakuumrörsolfångares maximala verkningsgrad.
Detta värde 70% stämmer hyfsat som maxeffekt vid låga drifttemperaturer och hög solinstrålning. Vid lägre solstrålning sjunker effekten men också verkningsgraden något. Verkningsgraden är alltså beroende på driftstemp, omgivningstemp och solstrålning.
Mer info här:
http://www.spf.ch/spf.php?lang=en&fam=1&tab=3

Effekten anges mest för att dimensionera komponenterna i systemet. Flöde, tempdiff, värmeväxlare mm.
Ett mer användbart mått är årsutbytet som också tar hänsyn till hur effektiva solfångarna är på fm och eftm, vid olika väderleksförhållanden vind mm. Används också för att dimensionera erfoderlig solfångaryta.
Årsutbytet är effekten x tiden. I detta fall 777 kWh/m² vid 50 grader.

Av tillgängliga årliga ENERGIN som är i SP kalkyler är angett till en total instrålning om 1062 kWh/m² fångar dessa solfångare därmed 73% av tillgänglig energi. Det överensstämmer bra med ca 70% i maxeffekt av solstrålningen.

Alla SPs mätningar sker över solfångaren. Inte vid acctank med x meter rörledning. Man måste alltså dra bort de systemförluster i form av värme som systemet alltid har. Isolering är A och O för att få ut så mycket användbar energi som möjligt.

Skillnaden mot vanliga plana solfångare med samma årsutbyte är kortfattat att vakuumrören har mindre yta =lägre maxeffekt. Man kan alltså dimensionera systemet mot lägre effekt men ända få samma årsutbyte. Man får större energiandel vid sämre väder och solvillkor med vakuumrör.

Kortversion: solfångaren fångar i storleksordning 70% av inkommande solstrålning vid 50 grader. Men den varierar. :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev:
Hur mycket är då 4400 kwh? Vanligt varmvattenbehov för en familj är i storleksordning 5-6000 kwh per år. Eller typiskt 3000 kWh på sommarhalvåret.
I detta fall har Andres kompis en 60 rör på ett pannhus med värmeväxlare i pannhuset. Pannan är en flispanna som förbrukar 60 kubik flis per år. Det motsvarar 6 kubik olja eller 13 ton pellets
Det är ca 60.000 kWh :( att jämföra med solfångarnas 4400 kWh

Värmen leds i en kulvert till en 500l acctank med förrådsberedare. Kulvert flödet var stryp så att solfångaren var över 80 grader för att ladda acctankens drygt 50 grader. Öppet expansionkärl.

Det finns utrymme för intrimmning som säker minskar flisförbrukningen också. Intrimmning pågår. Rapport kommer.
:D
Nja att kompisen skulle ha vv förbrukning på 5-6000 kWh/år tror jag inte, En norm villa med 2 vuxna o 2 barn räknas det att förbrukningen är 5000 kWh/år vilket är högt räknat.. Vad va det Roli förbrukade för vv, 8 kWh/dygn?? vilket är likt min o förmodligen kompisens oxå..

Sen vart har du fått ifrån att flis har ett energiinnehåll på 1000 kWh/m3??
60m3 motsvarar ca 40000 kWh vilket även stämmer mot elförbrukningen som va tidigare (ca 35000 kWh/år)
Nu har den totala förbrukningen inget att göra med vad solfångarna klarar att ge då dom har låg vv förbrukning o det körs ingen värme nu...
Dom klarade då iof att duscha hela familjen då tanken va knappt 40° med normalt duschande för deras del.. :roll:

Att flödet i kulverten o solkretsen strypts va på inrådan av din återförsäljare i skellefteå, Det va även han som nu lade på värmeledningspastan... Tidigare va det ingen strypning på kulverten o solkretsen hade ett flöde på 6 l/m som du sagt men din åf sa tvärt om..

Min tank som är likadan klarar vi vv i 3 dygn nu då jag eldar ved o laddar den till 90°, Den är iof nere på ca 35° då jag eldar igen..

Vi får väl se vad som nu händer då ventilen du skickat monterats...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bosse Isplank skrev:Det är inte utan att man får lust att åka till Flarken och kolla på eländet i september när jag ändå jagar älg i Kålaboda.
Det går fint de..

Jag är från Kålaboda o brukar titta in på slakteriet så jag kan ta med dej så du får kolla i "eländet" :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här kan man i realtid se vad 30 stycken vakuumrör "åstadkommer" på en 300 liters VVB.

http://ljungskile.mine.nu/sol/index.html
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Solfångare av rörtyp brukar ju vara dyra..... har förvisso sjunkit i pris (Kina importen)

Laddades den med vvx? Om så är fallet hur mycket pumpar sekundärpumpen? Den kanske går för fort...???
Det behöver inte vara rör för att det ska bli dyrt, Fick pris på 10 m2 lesol 2004 vilket då va 32500:- exkl rör till taket samt isolering på dessa vilket knappast är billigare idag med nuvarande kopparpriset.. :shock:

Ja den laddas via vvx som körts både med fullt o strypt flöde utan märkbar skillnad, Sfinx säger det ska va fullt flöde men hans åf säger det ska vara strypt... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Det är ju svårt att göra guld av skit. Om man nu har en ladugård som behöver enormt med vv och köper en 500L tank med en 120 L beredare så ska man nog inte räkna med någon toppen prestanda.
Går det inte att isolera tanken mera?
Det är inte hos kompisen som har ladugården dessa paneler sitter, Det är en 1 plans villa på 180 m2 byggd 89/90..
Kompisen med ladugården (svåger med han som har solfångarna) blev därimot avrådd att köpa solfångare då han har ett vv behov på 40-50 kWh/dygn av solenergiteknik då det skulle krävas 11-13 paneler av samma sort som aperson850 har... Jag ringde dit för att jag trodde solfångare o storförbrukare av vv skulle vara optimalt då det går lika mycket vv året runt..

Nja så mycket mera vill han nog inte lägga på tanken för då bygger den in i dörröppningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev:
Trådskaparen har 30 rör, vilket motsvarar 2,5 kvadratmeter.

Jag tror inte att tanken är för liten eller för dåligt isolerad. Solfångaren är underdimensionerad helt enkelt. 30 rör till och en SYR-ventil som nödkylning....

MVH/Gano
Kompisen har 60 rör el 5,65 m2.. :wink:

Innan tanken behöver utrustas med Syr-ventil behövs det nog snarare 60 rör till = 120 rör, Då kanske det även blir varmt även om han kör komfortvärme där det är klinkers golv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar