Maximal effekt på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Dagens soltid var 13,3h över 150W/m², har han haft sol på anläggningen hela dan bör det ha gett ca 21kWh. Hade vinkeln varit optimerad så hade det gett ca 26kWh. Stämmer det eller får ni fortfarande mindre?
Dagens topp notering hos oss låg endast på 713W/m² och då har vi som de flesta andra haft 29°C i skuggan och inte ett moln på himlen. Årets toppnotering ligger på 1254W/m² 13 Juli. Som sagt det skiljer en hel del på dagarna, det räcker inte att titta ut och se att lampan lyser och tro att det strålar 1000W/m².
80w/rör gäller antagligen vid 1000w/m², dessa dagar och timmar är väldigt sällsynta. Genomsnittets toppnoteringar brukar ligga på mellan 700-800w/m² och då endast under 1-2h/dag. Mellan 07,00-08,00 brukar strålningen kliva över 150W/m² för att sedan gå under detta värde mellan 18,00-19,00. Så snittet över dagen är mellan 350-400w/m² en normal solig dag. Mer är det tyvärr inte!
50-70kWh på en dag ....ja om anläggningen har en absortator yta på ca 15m² (ca 180st Sfinx X-rör för att ta ett exempel) och solen ger max under 9h(1000W/m2 mellan 11,30-13,30).Förutsatt då förstårs Noll förluster(Orimligt).
Jag tror inte att det är fel på anläggningen, men gör gärna lite nogranna mätningar (antal soltimmar, kWh in osv). Så får vi fortsätta klura om det är så att det inte stämmer överens med instrålad effekt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ser att jag har nämnts några gånger. Måste få förklara mig lite... Jag förlitar mig helt på energimätaren, kanske fel, jag vet inte, men om solen skiner på fint så laddar jag tankarna 4-6 timmar varannan dag (ungefär) ser jag på väderprognosen att det blir skitväder många dagar så kan jag ladda tankarna till lite högre temp, då pratar jag Max 60gr. Det räcker till vårat vv/behov. Tempen i ackarna pendlar mellan 40-55gr. Det räcker gott och väl, vi dushar t.ex. aldrig varmare än 40gr. Absolut inte jag iallafall och frugan har inte klagat heller. Mindre strålningsförluster från tankarna blir det också, resten kör jag till poolen. Lite grovt skulle jag vilja påstå att det verkar som att vid laddning mot tankar (hög temp) vid soliga dagar ger i runda slängar nästan lika med energi som vid laddning mot pool (låg temp) vid mulna dagar. Som sagt, vi har nästan aldrig över 55gr. i tankarna, dit laddas det få timmar, till poolen går det mesta. Nu undrar ni förstås hur det kan funka så bra med en vv/beredare i ena 800l. tanken? Jo det gör det genom att 300l:ers beredaren går från toppen till 15cm. fån botten, fick med nöd och näppe plats med elpatronerna under. Tankarna är paralellkopplade med 2" rör så självcirk. funkar hyffsat mellan tankarna. Ca: 30m. 18mm. rör på solsidan, 40mm. rörskålsisolering, lika många m. 1" rör på sek.sidan 60mm. rörskål till tankarna via kulvert som är extraisolerad utomhus 8-10m. med extra styrofoam i backen. Nu pratar jag fram och återlängder. Tempdiff solpanel/acktankstopp som mest 2gr.

Jag är som sagt väldigt nöjd så här långt, som jag säger ännu efter 5 mån. drift WOW! vilken grej!

Hoppas det bringar lite klarhet för er hur jag har det med grejjorna och min "tempfilosofi".

Mvh Leifa.k[/i]
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Dagens soltid var 13,3h över 150W/m², har han haft sol på anläggningen hela dan bör det ha gett ca 21kWh. Hade vinkeln varit optimerad så hade det gett ca 26kWh. Stämmer det eller får ni fortfarande mindre?
Dagens topp notering hos oss låg endast på 713W/m² och då har vi som de flesta andra haft 29°C i skuggan och inte ett moln på himlen. Årets toppnotering ligger på 1254W/m² 13 Juli. Som sagt det skiljer en hel del på dagarna, det räcker inte att titta ut och se att lampan lyser och tro att det strålar 1000W/m².
80w/rör gäller antagligen vid 1000w/m², dessa dagar och timmar är väldigt sällsynta. Genomsnittets toppnoteringar brukar ligga på mellan 700-800w/m² och då endast under 1-2h/dag. Mellan 07,00-08,00 brukar strålningen kliva över 150W/m² för att sedan gå under detta värde mellan 18,00-19,00. Så snittet över dagen är mellan 350-400w/m² en normal solig dag. Mer är det tyvärr inte!
50-70kWh på en dag ....ja om anläggningen har en absortator yta på ca 15m² (ca 180st Sfinx X-rör för att ta ett exempel) och solen ger max under 9h(1000W/m2 mellan 11,30-13,30).Förutsatt då förstårs Noll förluster(Orimligt).
Jag tror inte att det är fel på anläggningen, men gör gärna lite nogranna mätningar (antal soltimmar, kWh in osv). Så får vi fortsätta klura om det är så att det inte stämmer överens med instrålad effekt.
Tja då kanske det inte ska förväntas att få mer än vad det är nu... :cry:
13 kWh eller om man så vill, Tanken har ökat med 20° (rekord) då det va strålande sol i 9 tim på panelerna som är monterade i 50° lutning (bör va rätt optimalt nu 8 mil norr om Umeå)
Hela tanken va som sagt 45° med hjälp av elpatron då solen började ladda när dagen va över va det 70° i topp o 60 i botten.. Stänger han elpatron så orkar solen med att max få 40° i tanken vilket inte är optimalt med tanke på legionella...
Skulle iof varit kul att haft en energimätare så man sätt exakt vad man får ut, Men då ska det va en som visar rätt oxå o inte nån glädjemätare..
Eller som kompisen sa "Man är ju inte intresserad av att betala några tusen för att se hur lite det ger"

Jag har en likadan tank (borö 500/120 med 60 mm mineralull) o den tappar ca 10-11 kWh/dygn vid 70-75° vilket är nästan lika mycket som solfångarna ger...

Nu förstår jag varför solenergiteknik inte tyckte det va lönt att en annan kompis skulle satsa på solfångare till ladugården som slukar vv för 40-50 kWh/dygn, Det skulle behövas 11-13 paneler sa han..
Normalt väder här uppe med dagstemp på ca 20° o ca 12° på natten kräver en pool på 50 m3 runt 55 kWh/dygn om den är oisolerad, Då stämmer mina tidigare uträkningar med att man skulle behöva 7-8 paneler med 30 rör om man har pool på 50 m3 o den ska klara både poolen samt vv behovet i huset.. :shock:

Så med andra ord kan man säga att man måste ha en ordentligt isolerad tank för att få till vv 4 mån/år med 2 paneler, Dom dagar solen lyser förstås för direkt de blir en mulen dag så måste elpatron gå...

Enligt normen gör en familj på 4 pers i villa av med 5000 kWh/år för vv vilket gör 13,6 kWh/dag, Då får inte systemförlusterna vara mer än ca 7 kWh/dygn för att man ska klara vv behovet en solig dag med 60 rör.. Blir inte många dygn/år elpatronen inte behöver gå in... :lol:

Näää sluta ge bidrag på sånt skit!!!!!!!!!!!!!!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:Näää sluta ge bidrag på sånt skit!!!!!!!!!!!!!!
Varför det.....????.... Ökad försäljning ger utveckling som ger bättre grejor.

Sedan gäller samma sak för solfångare som för andra uppvärmningsalternativ, det gäller att dimensionera rätt (t.ex antalet rör/m² solfångaryta). Om det sedan är ekonomiskt är en helt annan sak. Själv så tycker jag att mina investerade pengar, i solanläggningen, ger mig mer än om de hade varit kvar på banken......

Skulle du säga samma sak om någon t.ex borrade 20m för bergvärme och sedan trodde att det skulle räcka att värma upp huset eller att någon monterade en pelletsbrännare på 3 kW och sedan sa att det är "bara skit" den orkar ju inte värma min kåk under vintern.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Roli skrev:
André skrev:Näää sluta ge bidrag på sånt skit!!!!!!!!!!!!!!
Varför det.....????.... Ökad försäljning ger utveckling som ger bättre grejor.

Sedan gäller samma sak för solfångare som för andra uppvärmningsalternativ, det gäller att dimensionera rätt (t.ex antalet rör/m² solfångaryta).
Sen måste man välja en bra inkoppling för att systemet ska funka bra. Vet ju inte hur din kompis laddar till ack Andre(har inte följt tråden). Sen kan man fundera varför man tar installations kostnaden för att sätta in en tank som tappar 10-11kWh/dygn. Inte var jag klok heller när jag satte in min Strömsnästank. Det är samma skitdåliga isolering i den. Jag tappar ungefär lika mycket /dygn om inte mer!. Nu när man har blivit "klok" och gjort förlustmätningar så ska jag isolera om tanken. Över 70grader tappar jag något vansinnigt.

Sen har jag en liten fundering på effektkurva på plana/vaccum. Tittar man på loggningar från plana så verkar dom ge mest effekt mellan 11-14 hur är det med vaccum ni som har dessa?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Mina vacumrör ger klart bäst effekt mellan KL 13 och 15 (vilket är 12 - 14 soltid)
Dessa 2 peaktimmar ger hos mig nästan dubbelt så mycket per tidsenhet som timmen innan och efter. Jag har monterat med 55 graders vinkel vilket inte är optimalt för högsommar - men väl för användbar årseffekt.

Plant takmontage kanske inte skulle ge lika brant peak...??
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Näää sluta ge bidrag på sånt skit!!!!!!!!!!!!!!
Varför det.....????.... Ökad försäljning ger utveckling som ger bättre grejor.

Sedan gäller samma sak för solfångare som för andra uppvärmningsalternativ, det gäller att dimensionera rätt (t.ex antalet rör/m² solfångaryta). Om det sedan är ekonomiskt är en helt annan sak. Själv så tycker jag att mina investerade pengar, i solanläggningen, ger mig mer än om de hade varit kvar på banken......
Som det ser ut så ska man köpa grejer från när o fjärran, Fraktas kors o tvärs över världen.. Hälften av det som kommer fram är paj..
Man MÅSTE köpa en tank För ca 20000:- för billiga tankar klarar inte att hålla värmen, Hur många som har solfångare säger att du kan inte klara vv med en tank som har 60 mm isolering o 60 rör??
Ingen säger det men därimot nämns det att man får en ångmaskin om man kör 60 rör mot en 500 liters tank vilket är rent skitsnack..

Att han valde en sådan tank va för att han fick den för 3000:- om jag inte minns fel (ny) sen så va inte sol aktuellt för 4-5 år sedan utan då va det bara flis eldningen som va tänkt köras mot den...

Så frågan är vad får man ut av det efter all satsad energi som går till frakter o tillverkning.. Är väl som med etanol... :roll:

Är väl som med allt annat, Ju dyrare pryl ju mindre klagomål... :?

Nu hade iof kompisen fått nytt rekord, Tanken va på 74° i toppen efter 3 dagar med strålande sol o dom hade nästan inte använt något vv då dom mest varit borta... :lol:
Han skulle även fixa så tanken laddar på 2 nivåer (högt/lågt) men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa eftersom att tanken har förrådsberedare, Det i kombination gör ju att det inte är mer än 2-4° skillnad mellan toppen o botten när man endast tar vv... Så är det då i min tank som är samma modell...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Det är inte utan att man får lust att åka till Flarken och kolla på eländet i september när jag ändå jagar älg i Kålaboda.

Den här tråden har fått stor slagsida med onyanserad kritik. Om tanken läcker så enormt - så läcker den ju elpatroneffekt - eller flisvärme oxå - eller hur? och har naturligtvis inte ett endaste smack med solenergi att göra. Varför inte sätta in en helt oisolerad tank så kan du va ännu mera kritisk (obs - ironi)

Mina 3 första solenergimånader (maj - juli) har resulterat i 3540KWh mindre elförbrukning än samma 3 månader 2006. Påstår jag då lika onyanserat att solen är SÅÅÅ effektiv - nej knappast - en del lär bero på att jag slängt ut den gamla effektslukande elberedaren, en del beror på större medvetandegrad - men MINST 1500Kwh är ren oförfalskad solenergi och MYCKET bättre än pengar på banken.

Min gamla Trabant ryker i motorn - det är skitmotorer de bygger på Mercafabriken (obs ironi igen)
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Som det ser ut så ska man köpa grejer från när o fjärran, Fraktas kors o tvärs över världen.. Hälften av det som kommer fram är paj..
Man MÅSTE köpa en tank För ca 20000:- för billiga tankar klarar inte att hålla värmen, Hur många som har solfångare säger att du kan inte klara vv med en tank som har 60 mm isolering o 60 rör??...
Nu har ju jag inga "kinaprylar" (bra eller dåliga ????) utan mina kommer från Lilla Edet, Lesol, ca. 6-7 mil här ifrån, som jag dessutom hämtade själv med släpkärra. Dessutom är mina solfångare av den "platta" typen (inga glasrör). Hur man sedan skall jämför m² plana mot antal rör vet jag inte. Men min tank läcker också energi, framför allt när topptempen går över 80-85° C (just nu är den övre tredjedelen över 87°) och är (än så länge) bara isolerad med 2*45 mm mineralull. Men allt läckage kommer inte från tanken, pump, ventiler och expkärl mm är andra saker som inte är isolerade (svårt att fixa på ett "snyggt sätt").
André skrev:Ingen säger det men därimot nämns det att man får en ångmaskin om man kör 60 rör mot en 500 liters tank vilket är rent skitsnack.....

Skulle jag köra mina 7 moduler a 1,63m² mot en sådan "liten" tank så skulle det definitivt bli ångmaskin. Eftersom det har hänt med min 1800 liters tank. Men som tidigare sagt, jag vet inte vad 60 rör motsvarar i kvadratmeteryta på en plan solfångare..... om man vill jämföra de med varandra (om det ens går.....)

André skrev:Är väl som med allt annat, Ju dyrare pryl ju mindre klagomål... :? ...

Solfångare av rörtyp brukar ju vara dyra..... har förvisso sjunkit i pris (Kina importen)
André skrev:Nu hade iof kompisen fått nytt rekord, Tanken va på 74° i toppen efter 3 dagar med strålande sol o dom hade nästan inte använt något vv då dom mest varit borta... :lol:
Han skulle även fixa så tanken laddar på 2 nivåer (högt/lågt) men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa eftersom att tanken har förrådsberedare, Det i kombination gör ju att det inte är mer än 2-4° skillnad mellan toppen o botten när man endast tar vv... Så är det då i min tank som är samma modell...
Förstår inte hur det är kopplat när han inte får högre temp (hela min tanks temp ligger över hans toppnotering....). Men som tidigare skrivits här i tråden så borde ju tanken läcka värme även från andra värmekällor om det nu är den som är så "dålig". Det kanske är som så att 60 rör är för lite rör, men det verkar ju inte vara fallet när man hör/läser vad andra får för temperaturer i sina tankar med "rörsolfångarvärme"......

Något känns som om det vore helfel i din kompis anläggning.

Laddades den med vvx? Om så är fallet hur mycket pumpar sekundärpumpen? Den kanske går för fort...???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är ju svårt att göra guld av skit. Om man nu har en ladugård som behöver enormt med vv och köper en 500L tank med en 120 L beredare så ska man nog inte räkna med någon toppen prestanda.
Går det inte att isolera tanken mera?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Jag menade helt enkelt att det inte är fel att köpa en billig Acktank. Tvärtom smart , men isolera om tanken! Då har man sparat många 1000pix och det blir lika bra.... som 90mmPur.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... e416d0d972
leifa.k skrev: Ser att jag har nämnts några gånger. Måste få förklara mig lite... Jag förlitar mig helt på energimätaren, kanske fel, jag vet inte ....
Jag vet att jag ifrågasatt det någongång och jag ser att jag låter lite väl negativ här ovan, så jag känner att jag måste skriva något. Jag säger egentligen inte att dina mätningar är fel men jag är avundsjuk. Det kan vara min mätare som mäter för lite men inte mycket i så fall för det stämmer med vad jag räknar fram utifrån temperaturera. Här är några saker som gör mitt system sämre än ditt:
* Längre rörlängd och sämre isolering (13/20mm+lite oisolerat)
* Vinkeln optimerad för vinter (70 grader)
* Ej direkt söderläge (ca 225 grader)

Dessutom har jag testat att ladda mot lägre temperatur och vilken skilnad det var i effekt! Du får säkert ut en hel del mer iom att du har så mycket lägre temp än jag. Resten av skilnaden kanske kan förklaras av att din mätare mäter 10% för mycket och min för lite ;) ?
André skrev: Jag har en likadan tank (borö 500/120 med 60 mm mineralull) o den tappar ca 10-11 kWh/dygn vid 70-75° vilket är nästan lika mycket som solfångarna ger...
På 9 timmar tappar han alltså 4kwh, alltså geav solfångarna 17kwh (beräknat). Fortfarande lite minsta laget men tanken måste vara bättre isolerad om det ska funka.
Bosse Isplank skrev:Mina vacumrör ger klart bäst effekt mellan KL 13 och 15 (vilket är 12 - 14 soltid)
Dessa 2 peaktimmar ger hos mig nästan dubbelt så mycket per tidsenhet som timmen innan och efter. Jag har monterat med 55 graders vinkel vilket inte är optimalt för högsommar - men väl för användbar årseffekt.

Plant takmontage kanske inte skulle ge lika brant peak...??
Lustigt! Mina ger också mest mellan 13 och 15, timmen före ger de bara hälften men timarna efter så faller effekten bara långsamt. Vid 16 har effekten sjunkit med ca 20% kanske? Men så är mina paneler riktade mer mot väst och brantare än dina

Vakumrör funkar inte att mintera vågrätt.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev: Jag vet att jag ifrågasatt det någongång och jag ser att jag låter lite väl negativ här ovan, så jag känner att jag måste skriva något. Jag säger egentligen inte att dina mätningar är fel men jag är avundsjuk. Det kan vara min mätare som mäter för lite men inte mycket i så fall för det stämmer med vad jag räknar fram utifrån temperaturera.
Det finns ytterligare en sak att ta hänsyn till och det är vad man har för vätskeblandning i sitt solsystem. Om mätaren är "trimmad" för "vanligt" vatten som värmebärare och man kör med 50/50 blandning med t.ex glykol/vatten så har den blandningen inte samma "värmevärde" eller vad det nu heter igen.

Tar man inte hänsyn till detta så ger värmemätaren får höga "kW-värden". Min gör detta eftersom det är en beg. fjärrvärmemätare. Exakt hur mycket vet jag inte riktigt eftersom jag inte har fått fram några exakta värden på min solfångarvätska som är blandad 50/50 med vatten. Vad jag vet är att den ändrar värmevärde med temperaturen, vilket ju knappast gör saken bättre......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Joo, det kan nog bli lite missvisande om man jämför energimängder beroende på olika saker som Roli nämner. Men attans va skoj det är när det funkar skapligt!

Om jag bara får nämna dagens "energiskörd" också?
I dag har Solfångeriet gått 2.5h. och gett 6kWh till pool och solen har ej varit framme och det har regnar mest litegranna nästan under hela dagen.

Poolens cirkpumpens märkeffekt = 750W. fast i verkligheten med all flödesmotstånd den har bl.a genom sandfiltret, slangar, utsläppsdysa mm. så förbrukar den ca: 500Wh. + soleriets 2 cirkpumpar (var sida om vvxlaren) vilka tar ca: 90w inkl. solstyrningens ström + en magnetventil.

Inkomster under 2.5timmar, 6000W - utgifter 1475W= 4525W + under en småregnig ickesolig dag. Kan man räkna så?

Hur som helst så är jag "skitnöjd" med grejjorna.

Ha det folk's.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Roli skrev: Men som tidigare sagt, jag vet inte vad 60 rör motsvarar i kvadratmeteryta på en plan solfångare..... om man vill jämföra de med varandra (om det ens går.....)


60 Sfinx rör=4,92m²
Sommartid är det ingen större skillnad mellan plana och rör.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar