SYR överhettningsventil fungerar, skönt.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

SYR överhettningsventil fungerar, skönt.

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Jag har då och då upplevt överhettningsproblem i mitt solvärmda varmvattensystem och funderade länge på att byta styrutrustning för att få en termostatfunktion. Jag har en enkel Steca TR0301 reglercentral.

Gjorde så här (finns säkert många andra bättre sätt, men så här gjorde jag):

1. Monterade en SYR-ventil som öppnar på 95 grader. Om jag minns rätt så kostar den 745 sek på Rinkaby.

2. Dopade givarna genom att parallellkoppla motstånd över både solfångarens och tankens givare. 3 graders "felvisning". När instrumentet tror att tempen är 95 grader är den i själva verket 98 grader. Använde 100 kOhm motstånd. Laddningen kommer aldrig att avbrytas p g a övertemp.

Om vi åker bort så kommer vi dessutom att använda semesterfunktionen som dumpar värme på natten. Hängslen och livrem.

-Gud vad skönt att slippa oroa sig för överhettning. :D :D :D Just nu har ventilen öppnat för att släppa ut överskott, det har varit 2 dagar med mycket sol nu. Om jag vill kan jag låta överskottet gå ner i poolen.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Varför ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

snillet skrev:Varför ?
Vad menar du ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Perpetum skrev:
snillet skrev:Varför ?
Vad menar du ?

MVH/Perpetum
Blev nyfiken på vilken typ av överhettningsproblem du haft.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

snillet skrev:
Perpetum skrev:
snillet skrev:Varför ?
Vad menar du ?

MVH/Perpetum
Blev nyfiken på vilken typ av överhettningsproblem du haft.
Solfångarens stagnationstemperatur ligger så högt att säkerhetsventilen öppnar. Detta trots att jag har en Durgo industriventil på 12 bar.

Jag har gjort en medveten överdimensionering av solfångarytan för att kunna bibehålla en hög täckningsgrad även över den mörka delen av året, och det har jag fått motverka genom att installera nödkylning.

Ibland undrar jag om man inte skulle vinna på att ha en stor yta med en något lägre stagnationstemp. Man får god täckningsgrad och anläggningen tål stagnation på sommaren.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: SYR överhettningsventil fungerar, skönt.

Inlägg av André »

Perpetum skrev:
2. Dopade givarna genom att parallellkoppla motstånd över både solfångarens och tankens givare. 3 graders "felvisning". När instrumentet tror att tempen är 95 grader är den i själva verket 98 grader. Använde 100 kOhm motstånd. Laddningen kommer aldrig att avbrytas p g a övertemp.

Om jag vill kan jag låta överskottet gå ner i poolen.

MVH/Perpetum
I ett tappvatten system så har du väl högre tryck vilket gör att kokpunkten oxå är över 100° eller.. :?

Då du kan dumpa värme till poolen så behöver du väl inte syrventilen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Re: SYR överhettningsventil fungerar, skönt.

Inlägg av Perpetum »

André skrev:
Perpetum skrev:
2. Dopade givarna genom att parallellkoppla motstånd över både solfångarens och tankens givare. 3 graders "felvisning". När instrumentet tror att tempen är 95 grader är den i själva verket 98 grader. Använde 100 kOhm motstånd. Laddningen kommer aldrig att avbrytas p g a övertemp.

Om jag vill kan jag låta överskottet gå ner i poolen.

MVH/Perpetum
I ett tappvatten system så har du väl högre tryck vilket gör att kokpunkten oxå är över 100° eller.. :?

Då du kan dumpa värme till poolen så behöver du väl inte syrventilen?
Jo, stamtrycket ligger på 4 bar, så egentligen kan jag låta systemet gå ännu högre. Problemet jag får då är att övertempskyddet slår ut elpatronen.

SYR-ventilen släpper ut 95-gradigt vatten från toppen av tanken. Om jag vill kan jag låta detta vatten gå ut i poolen, det var så jag menade. Poolen är förresten bara en plaskdamm på 6500 liter och är inte fast installerad...så det är ingen större idé att bygga någon anslutning.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Ah, det klarnade något nu 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar