antal m2 till tankarna ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

antal m2 till tankarna ?

Inlägg av pyrro »

Tjena, nu efter sommarens värme här uppe i norr så känner man lite ångest över att man inte har satt in solfångarna för vattnet, så nästa sommar så blir det iaf. men hur sk man tänkta i dimensioneringen på fångarna ?

säg om jag skulle köpa lös till en av tankarna ( 900liter) hur många m2 behöver jag då ?
och vad mer behövs än pump, mm mm ??
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tycker du först ska dimensionera efter förbrukningen. Du ska ladda in lika mycket som du förbrukar + förluster.
I andra hand ska du tänka på hur många dagar du vill klara dig på bara sol och utan tillskott.
Jag har som du ser 60 vakumrör och jag tror att på 30 rör hade jag klarat vv på hyfsade soldagar men jag hade inte haft överskott att spara till molniga dagar.
På 60 rör klarar jag mig bra nu över sommaren. Har i stort sett kört helt utan tillskott och även använt en del till uppvärmning. Men vår och höst, då jag verkligen behöver värme, får jag nog inget överkott från solfångarna.
På 90 rör hade jag haft för mycket överskott sommartid men lite bättre tillskott vår och höst.
Allra först kanske man skulle fundera på varför man vill ha solfångare?
Bekvämlighet skäl? (Slipper elda)
Teknikintresse?
Ekonomiska skäl?
Med dagens energipriser så tar det ett bra tag att tjäna in, större yta tar längre tid än en mindre om man inte alltid kan tillgodogöra sig all energi.

Usch vad jag svamlar. Hoppas det kan vara till någon hjälp?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har 72 rör, till tre tankar om 750 liter. Det räcker nästan alltid till varmvattnet under tiden maj - september. Behöver huset värme också är det däremot en annan sak.
Fast jag får elda ändå, någon gång ibland, för min källare blir för instängd om inte vedpannan gluffar i sig ett antal kubikmeter luft ibland. Däremot känns det mycket bättre i källaren nu, när jag edlar med ved under värmesäsongen, än vad det gjorde innan, när det stod en oljepanna i källaren.
Då passar jag givetvis på att elda om det är/har varit dåligt med solsken (inga större problem denna sommaren), så att det finns lite plats i tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar