Termostat med två tempgivare någon?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Hos mig används diff-termstaten "bara" till att styra laddpumpen mellan pellets&ved pannan och acctanken. Eftersom jag har vv-beredare och radiator värmen från acctanken så laddas acctanken från pannan bara då det behövs och gör nytta. Detta är speciellt effektivt & bekvämt när jag eldar med ved.

Vill man ha återladdning av panna&vv-beredare från acctanken så skulle även en difftermostat som styr återladdningspumpen fungera fint.


PS, Dessutom kommer det bli en difftermostat till som sköter sol-laddpumpen (mellan solfångarna och acctanken). Denna kommer undvika att jag kyler varmt acctankvatten i solfångarna (tex efter vedeldning) eller att man går miste av viktiga kwh vid lite sol dvs låg temp efter solfångarna och samtidigt låg temp i acctanken.

Jag har även märkt att difftermostaten reagerar på ev. självcirkulation och pumpar då "tillbaka" varma vattnet åt rätt håll.

Hör gärna av dig om du är intresserad, vi kan säkert komma fram till en bra lösningen även för dig.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

jackass3 skrev:Hos mig används diff-termstaten "bara" till att styra laddpumpen mellan pellets&ved pannan och acctanken. Eftersom jag har vv-beredare och radiator värmen från acctanken så laddas acctanken från pannan bara då det behövs och gör nytta. Detta är speciellt effektivt & bekvämt när jag eldar med ved.

Vill man ha återladdning av panna&vv-beredare från acctanken så skulle även en difftermostat som styr återladdningspumpen fungera fint.


PS, Dessutom kommer det bli en difftermostat till som sköter sol-laddpumpen (mellan solfångarna och acctanken). Denna kommer undvika att jag kyler varmt acctankvatten i solfångarna (tex efter vedeldning) eller att man går miste av viktiga kwh vid lite sol dvs låg temp efter solfångarna och samtidigt låg temp i acctanken.

Jag har även märkt att difftermostaten reagerar på ev. självcirkulation och pumpar då "tillbaka" varma vattnet åt rätt håll.

Hör gärna av dig om du är intresserad, vi kan säkert komma fram till en bra lösningen även för dig.
Tack men jag behöver ingen lösning ... funderade bara hur du använde din ....
jag har min kopplad på solfångaren...

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar