Glykol istället för värmeväxlare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Glykol istället för värmeväxlare?

Inlägg av jackass3 »

Hej

Jag har idag radiatorvatten i solfångarna och nu inför hösten måste jag ta ett beslut, antingen
1. Koppla ur och tömma solfångarna
2. Skaffa och koppla in en värmeväxlare och cirk.pump
3. Fylla glykol i radiatorvattnet.

Är det någon som har några invändningar mot att använda kylarglykol i radiatorvattnet ? Jag tror det är bra med korrossionsskyddet som man får på köpet. Dessutom är priset överkommligt 3000 kr för 250 liter koncentrerad glykol.

Vad skulle ni gjort i mitt ställe ?
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Naturen har sett till att fyller man upp ett värmesystem med vanligt vatten som innehåller syre och det träffar metallytor så blir det en kemisk reaktion /kompl.desto varmare desto fortare/ och det fälls ut en gråsvart hinna och lägger sig på metallytorna (magnetit, det gråsvarta invändigt i radiatorer/rör/panna) och man har fått sitt rostskydd. Jag skulle välja punkt 2 och fylla glykol i solkretsen, mindre glykol att byta ut då det är dags.

Det märkliga är att googlar man så finner man bara negativa saker om detta, såsom sämre värmeöverföring, kärvande ventiler mm.
Senast redigerad av leifa.k den tis 21 aug, 2007 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Brinevätska kanske kan vara ett alternativ i solfångarkresten, men då lär du ha nr2. GLykol är väl ingen höjdare att ha i ett värmesystem.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

McClint skrev:Brinevätska kanske kan vara ett alternativ i solfångarkresten, men då lär du ha nr2. GLykol är väl ingen höjdare att ha i ett värmesystem.
Är inte brinevätska brandfarlig över typ 30 grader?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Ja, det borde ju vara brandfarligt, men det anvädns ju i värmepumpar så jag vet inte, fast där kanske brinevätskan kommer aldrig upp de temperaturerna.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Använd värmeväxlare

Inlägg av Mekaniker »

Enklast så, en aning dyrare att installera förstås men fördelarna är att fel i solkretsen inte förstör hela livet för dig

Brinevätska är alkohol, brinner väldans bra...
Glykol i värmesystemet? Ger läckagen överallt samt dyrt, använd inte etylglycol!
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Skriv svar