Hört på "byn" om vakumsolfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Hört på "byn" om vakumsolfångare

Inlägg av Mekaniker »

På jobbet fick jag höra att EU förbjudit försäljning av vakumrörsystem till dess att tillverkarna hittat ett sätt att skydda omgivningen från nerfallade glasrörs-bitar vid olyckstillbud.

Vad är egentligen sanning??

Det är ju glasrör med vakum i så de imploderar ju när nån kastar sten på dem....
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Skulle inte förvåna mig om någon korkskalle kommit på något sådant.
Vi råkade banka sönder ett rör mot skorstenen, när vi monterade mina solfångare. Poff, sa det, när det imploderade (exploderar gör det ju knappast). Inte mer dramatiskt än när man har sönder ett lysrör.

Det vore mer angeläget att förbjuda fönster, tills någon kommit på något sätt att förhindra glasbitarna att trilla ner, om fönstret går sönder. De sitter ju vanligtvis vertikalt, längs väggarna, till skillnad från solfångarna, som oftare ligger på taket. Glasbitarna från mitt kraschade rör trillade inte ens ner, utan blev liggande på taket. Hade de kasat vidare hade de hamnat i hängrännan.
Dessutom går fönster ofta sönder på ett sådant sätt, att det blir större och farligare bitar av dem. Ett sånt här rör som pajar går antingen i småsmulor eller blir hängande på heat-pipen (eller vattenrören, om det är den modellen) och trillar i sista fallet alltså inte alls ner.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Å jag hörde att de har förbjudit tegelpannor. en kvinna hade fått en i huvudet - och snart ska de införa restriktioner för träd - de kan blåsa omkull

och det är ALLDELES sant - för jag hörde det så sent som 2007-04-01

- men det gjorde väl du oxå!?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men om man har träden liggande borde man väl kunna få dispens ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

micke_932 skrev:Men om man har träden liggande borde man väl kunna få dispens ?
...så att du kan fortsätta elda ved? - Veden ska visst ransoneras - det lär ju bli brist på den efter trädförbudet - så har det ju blivit i Sahara t.ex.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Fortsättning på inlägget

Inlägg av Mekaniker »

I mitt inlägg i augusti frågade jag efter information om försäljningsförbud för solfångare med vacumrör.
Och det visade sig vara sanning, dock enbart med beslut från några tillverkare/ försäljare!
På tisdagen var jag och bytte ut ett vacumrörspaket på 6 kvm till en ny konstruktion med speglar, betalare var tillverkaren av de gamla solfångarna. De "felaktiga" rören förstördes av importören.
Under samma arbete byttes även expansionskärlet ut till ett 35 liters, det gamla var 12 liter. Förklaringen var att det skall kunna uppta mera utan att övertrycksventilen "lättar" vid kokning.

Vad som hände i förra sommaren var att fem solfångarinstallationer gick sönder med följderna att glasbitar "regnade" ner på gårdar!
Allvarligt med tanke på att det är glas i små små flisor...

Skillnad i konstruktion var att de "gamla" var våta rör och de nya är torra, om nu sen benämningen är korrekt?

Händelseförloppet som jag fick det beskrivet ( på engelska med kraftig brytning av danska;-) var att anläggningarna var kopplade till stora system på bl.a daghem så att först värmdes varmvatten-beredarna upp för att efter det koppla över uppvärmningen till simbassängen. Helt automatiserat förlopp som ger max-effekt men en temperaturschock på solfångarna. Heta dagar som det kan bli i juli-augusti så blev temperaturskillnaden samt systemtrycket mycket stor i solfångaren vid omställningen= PAM!

Pumparna går ju på max vid höga temperaturer så hela rader av rör gick i bitar på samma gång.

Min fråga till importörerna, är detta något som bör beaktas i våra breddgrader?

Hälsningar från andra sidan viken
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag skulle gärna vilja veta vad våta och torra rör är.
Vakum kan väl inte vara annat än torrt?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Shakespeare skrev:Jag skulle gärna vilja veta vad våta och torra rör är.
Vakum kan väl inte vara annat än torrt?
mvh
Våta = U-pipe
Torra = Heatpipe

Eller ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det måste det ju vara. En ändring av vattnets temperatur påverkar inte vakuumröret självt, när man har heat-pipe. Vattnet går ju inte ner i röret då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jo, heat-pipe-röret kyls ju ockå av om vattentempen minskar så jag förstår inte varför u-pipe skulle chocka glasrören mer än heat-pipe? Måste varit dåliga vakumrör?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det blir mycket mer begränsat. I värmeväxlaren i toppen på en heatpipe kondenserar man alkoholen (eller vad det nu är) i röret, och den kondensationen går väl fortare om vattnet är kallare, kan man tänka sig. Men det påverkar inte själva glasröret, för heatpipen är inte i kontakt med glaset. Heatpipen går genom en kork i toppen på röret, och centreras sedan inuti röret med ett slags distansbricka. Alltså blir det ingen chockpåverkan på glaset. Jag tror att åtminstone en del u-rör faktiskt ligger i eller mot glaset, och då blir det ju en annan sorts påfrestning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar