Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Inlägg av saabstefan »

Hallå!

Lurar lite på att skaffa en tank på 750liter och ett par Sfinxpaneler. De ska visst ge ca 4500kWh/år.

Självklart får jag ner mesta energin på sommaren när den behövs minst.

Hur mycket av de 4500kWh gissar ni att jag kan göra mig tillgodo av?
Jag gissar att ganska mycket värme går till spillo för att man inte hinner utnyttja den.

Vi är en tvåbarnsfamilj med "normala" dusch och badrutiner.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har tagit tillvara allt som mina 2 paneler gett i sommar, dvs ingen förångning. Fast det har ju varit dålig med sol här nere.

Men jag har ju kört mot rätt hög temp vissa tide och då får man inte ut max. Största målet är att klara vv på sommaren men får jag ut 3000kWh på ett år så är jag nöjd. Men jag kanske måste sänka förväntningarna? Maj-aug har jag bara fått in 1100kWh.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Tack för svar.

1100 på de fyra soligaste månaderna låter för mig som ganska lite. Hur kan det komma sig?
Har sommaren varit mycket sämre än referensåret som panelerna testas mot?
Har du dålig vinkel på panelerna?
Har du långt och dåligt isolerat mellan paneler och tank?
Eller är det jag som missar något?

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Du gissar rätt på alla tre punkterna :D

Alla är överens om att sommaren här har varit ovanligt dålig. Kollar man soltimmarna för köpenhamn (inte så långt härifrån) så är det visserlibgen bara 10-15% lägre än normalt men de räknar det som sol redan vid 200W/m2 så det säger ju inte hela sanningen. 10 timmar med 1000W/m2 ger ju lite mer än 10 med 200W/m2 ;)

Jag har panelerna i 70 grader för att spilla bort lite på sommaren och få lite bättre vår/höst. Och för att jag har ett tak med den lutningen.

Isoleringen kunde varit bättre och jag har långt från paneler till tank.

Så jag hoppas jag inte avskräckt dig? Sätt bara inte förhoppningarna fööör högt. SP mäter vad panelerna ger. Oavsett hur du monterar så kommer du få en del förluster på vägen till tanken. Och på sommaren får du nog svårt att hela tiden hålla 50 grader i tanken om du inte har pool. Högre temp ger sämre verkningsgrad.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Dessutom svalnar ju en hel del bort från tanken, när man inte använder något varmvatten. Hela natten värmer det bara källaren hos mig, vilket i och för sig är bra, men det "syns" ju inte på temperaturen på vattnet sen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Så, hur många kWh kan man räkna med att få in i tanken ett normalår? 2000kWh?

Förluster under natten i tanken har man ju som apersson850 säger, men det har man ju vad man än värmer tanken med. Iofs är alternativet i mitt fall att bara ha kvar pannan med en då mindre vattenvolym än i den tilltänkta tanken. Men pannan är säkert sämre isolerad, så det kanske jämnar ut sig.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag vet inte. Jag har inte ens någon effektmätare på mina paneler.
Men jag kan vända på det och säga att det sparar in 12-15 m³ ved. Det i sin tur motsvarar ju 12000 - 15000 kWh, men där är det i ännu högre grad så, att det allra mesta slösas bort på att tankarna står och svalnar. Då ännu värre, eftersom de är varmare när man vedeldat än när solen värmer efterhand. Man får ju elda när man eldar, så att säga, trots att det inte finns någon rimlig möjlighet att förbruka den energi man stoppat in i tankarna till något vettigt.

Nu har jag minimalt isolerade tankar (40 mm PUR), då mer isolering hade krävt ett extra element i källaren som kompensation, så jag kan lika gärna släppa ut den värmen direkt genom tankisoleringen. Jag behöver värmen även sommartid, för att hålla ett bra klimat i källaren. Dessutom står tankarna där elementet annars hade behövts, så det finns inget motsatsförhållande i detta synbara slöseri i mitt hus.

Även om jag saknar mätvärden med någon precision på, kan man ändå komma en bit på vägen genom ett litet resonemang.

Igår kväll hade jag ungefär 60°C i soltanken. I morse, efter alla morgonduschar, var det 51°C, såg jag när jag gick förbi. Detta gäller då bottnen på tanken. Den tanken är på 750 liter, fast duschvattenuttaget kyler ju mer i bottnen, tack vare förvärmningsslingan. Om hela tanken svalnat såpass motsvarar det 8 kWh ungefär. Det ger en medeleffekt på sisådär 1 kW, till varmvatten och källarvärme. När det blir kväll är temperaturen uppe i minst samma temperatur som igår igen, då det är bra solsken idag. Därav får vi att jag fått in runt 25 kWh, för annars skulle det inte orkat tillbaka till samma temperatur igen. Pluttificerar vi det med fem soliga månader får man 3750 kWh. Nu skiner ju solen som bekant inte ilsket varje dag, men å andra sidan är den inte lika aggressiv nu i september som den är mitt på sommaren, om den behagar vara fri från moln då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

saabstefan skrev:Så, hur många kWh kan man räkna med att få in i tanken ett normalår? 2000kWh?
Tja, jag vet inte vad jag ska säga nu? De senaste dagarna har jag fått in 16-17kW/dag trots en del moln emellanåt. Det är lika myclket som mitt i sommaren. Elementen har börjat att ta en del värme från tanken vilket betyder att solfångarna kunnat jobba mot låg temp hela dagen. Håller detta i sig resten av september och samma sak på våren så ska det nog inte vara omöjligt att komma över 3000kWh/år. Fråga mig igen om ett halvår ;)

Men anledningen till att skaffa solfångare kan vara olika. apersson850 vill slippa bära ved på sommaren och han sparar 15m3 ved. Jag sparar 6kg pellets varje soldag och slipper jobbet med pannan, samtidigt som jag ser det som ett kul teknikprojekt. Att räkna bara på insparade kWh är inte tillräckligt för att motivera installationskostnad och arbete med dagens energipriser.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Shakespeare: Min personliga anledning till att funder på solpaneler är i ungefär lika stora mått Miljö, Ekonomi, och Teknikporr.

Bekvämlighet är ingen faktor. Har ju ett närmast självgående system. Har tömt aska två gånger sedan anläggningen drogs igång december 06. Och ingen gång var det fullt. Totalt någon timmes underhåll alltså.

Ekonomi är ju som du säger svårt att få ihop. Med dagens energipriser. Men med peak-oil något av de närmaste 5-10 åren, så är det ingen osäker gissning att prisökningen kommer att gå ännu snabbare i framtiden. Koldioxidavgifter osv kommer med säkerhet att göra att fler stora anläggningar satsar på biobränsle med. Så jag är helt övertygad om att ett solsystem kommer att betala sig mycket väl!

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag bytte från en gammal oljepanna till det jag har nu. Jämfört med olja lönar sig vadsomhelst. Men det hade betalat sig ännu fortare att bara byta till ved, året om. Men jag gör som ekonomerna, räknar tills jag får det svar jag vill ha. Genom att klumpa ihop kostnaden för sol- och vedanläggningen, ser jag att hela rasket är betalt på mindre än fem år, tack vare minskad bränslekostnad. Hade jag struntat i solen hade jag bara behövt vänta i 3½ år. De sista 1½ åren kan jag vänta också, när jag slipper såpass mycket jox om dagarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev: Igår kväll hade jag ungefär 60°C i soltanken. I morse, efter alla morgonduschar, var det 51°C, såg jag när jag gick förbi. Detta gäller då bottnen på tanken. Den tanken är på 750 liter, fast duschvattenuttaget kyler ju mer i bottnen, tack vare förvärmningsslingan. Om hela tanken svalnat såpass motsvarar det 8 kWh ungefär. Det ger en medeleffekt på sisådär 1 kW, till varmvatten och källarvärme. När det blir kväll är temperaturen uppe i minst samma temperatur som igår igen, då det är bra solsken idag. Därav får vi att jag fått in runt 25 kWh, för annars skulle det inte orkat tillbaka till samma temperatur igen.
Jag tror jag förstår hur du räknar men jag håller inte med. Iom att "alla morgondushar" är inräknade så borde förbrukningen resten av dygnet vara lägre. Om dusharna kostade 5kWh så var övrig förbrukning bara 3kWh och på ett dygn 3*3+5 plus vv förbrukning resten av dygnet = ca 15kWh. Man kan väl också anta att du förbrukar mindre värme på dagen än på natten? Å andra sidan är väl 25kWh inte en orimlig siffra för din solfångare på en bra dag?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nja, vi är sådana att vi behöver ofta tvätta oss mer än en gång om dagen, så det duschas mer än på morgonen. Det ska ju tränas och fixas också, varvid svettning kan uppstå.
Värmeförbrukningen för övrigt är nog ungefär densamma över dygnet, då jag nu enbart pratar om uppvärmning i källaren. Resten av huset får nöja sig med vad som kommer genom bjälklaget och in via fönster och väggar, när solen skiner.

Men som du skriver till sist verkar inte resultatet orimligt heller. Min erfarenhet säger mig att om man inte vet detaljer, ska man inte försöka skapa dem heller. Räkna på det du vet, och det blir ofta rätt nära sanningen ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Jag vet inte. Jag har inte ens någon effektmätare på mina paneler.
Men jag kan vända på det och säga att det sparar in 12-15 m³ ved. Det i sin tur motsvarar ju 12000 - 15000 kWh

Därav får vi att jag fått in runt 25 kWh, för annars skulle det inte orkat tillbaka till samma temperatur igen. Pluttificerar vi det med fem soliga månader får man 3750 kWh.
Här får du nog förklara dej lite.. :wink:

Du skriver först att du spar 12-15 m3 ved/12000-15000 kWh/år sen att du får ut ca 3750 under 5 soliga månader, Du har tur du som får ut så mycket som 8000-11000 kWh under dom solfattigare månaderna... :wink:
Har du inte "bara" 72 rör el ska det vara några nollor till efter 72??

Du kan nog inte räkna att du spar nå mycket mer än 3,5 m3 ved/år, kanske snarare ca 3 m3..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

För min del så går det 6kg pellets om dagen sommartid (bara varmvatten, radiatorkrets helt avstängd), men om solen bara ger i snitt 7-8kWh/dag så klarar vi oss utan tillskott. 6kg pellets inehåller ca 30kWh. Dvs på en månad laddar jag in 250kWh sol men sparar 900kWh pellets. Kanske något liknande apersson menar?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:För min del så går det 6kg pellets om dagen sommartid (bara varmvatten, radiatorkrets helt avstängd), men om solen bara ger i snitt 7-8kWh/dag så klarar vi oss utan tillskott. 6kg pellets inehåller ca 30kWh. Dvs på en månad laddar jag in 250kWh sol men sparar 900kWh pellets. Kanske något liknande apersson menar?
mvh
Nja de kan jag aldrig tro, Då är vv förbrukningen extremt hög el så har hans pannan ruskigt dålig verkningsgrad..
Har själv eldat med ved sedan den 15/4 o har gjort av med ca 3m3 ved, Kom då ihåg att jag har exakt likadan/kasst isolerad tank som kompisen som inte får nån sprutt på sina 60 sfinx rör så förlusterna till källaren bör ju vara stora för mej oxå...
2 föregående år har jag förbrukat 1 ton pellets mellan den 15/4-15/10 varav dom 6 månaderna har jag bara klarat mej helt utan värme i 2,5 mån (får nog inte ut nämnvärt under resterande 6 mån), Förbrukar 4,6-5 ton/år (pellets) om jag inte eldar med ved så det verkar stämma rätt bra att det går 4-5 m3 ved/ton pellets vilket jag tvivlar att jag kan ersätta med solfångare...
Tror man får vara jävlig glad om man får ut 3000 kWh/år som verkligen kommer huset tillgodo o inte massa som bara är förluster, Tror man kan vinna minst lika mycket genom att lägga ut hälften så mycket pengar på ett bra isolerat/optimerat system som solfångare...

Läste nånstans att plana solfångare oftast ger mer på sommaren än vakuumrör, Vilket betyder att det kanske varit bättre med plana hos kompisen då han eldar flis som endast går på underhållsfyr...
Han vill/behöver inget från solen så länge han eldar flis men vill sen ha mycket, Skulle klarat sej på endast sol från typ 15/4-1/10...

Kan tänka mej att kapitalkostnaden på solfångare ligger kring 30-50 öre/kWh som man får ut, Fick en kalkyl från vindkrafts koperativet jag ska gå med som kapitalkostnaden låg på 24 öre/kWh då man köper andelar för 5000:-/st som ger en rätt till 1000 kWh el under verkens livslängd som beräknats på minst 20 års livslängd....

Får man ut 3000 kWh ur en solanläggning som kostat totalt 30000:- gör det en kapitalkostnad på 48 öre/kWh med 20 års livslängd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar