Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:...om man ser till denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6589&start=0 där shakespeare skrivit att 60 rör ger max 26 kWh/dag utan förluster så man kan snarare säga kring 20 kWh/dag...
Tja, har jag skrivit det så får jag väl stå för det ;)

Men jag måste tillägga att det gäller min anläggning och vid vissa förutsättningar. Jag vet inte heller hur exakt min effektmätare är, den ska vara väldigt nogrann, men man vet ju inte. Nu när det börjar bli höst och huset börjar ta en del värme så har effekten ökat mer än jag hade väntat mig. I början på förra månaden tror jag det var 4 dagar i rad över 20kWh inladdat, all time high alltså. I somras låg ofta temperaturen i tanken närmare 60 grader och ofta uppåt 80 vid slutet av dagen men en sänkning i tanken med bara ca20 grader ger över 20% bättre utbyte. Tänk vad det då vad mycket bättre det skulle vara att köra mot pool-temp!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jaa, det räcker att duscha i. Det var 5 dagar sedan jag fick solenergi till tankarna och hade inte solen kommit fram i dag så hade jag nog tänt en brasa i pannan. Tankarnas bottentemp steg från 36,5 till 47gr. Topptempen steg från 46 till 51gr. Bättre soldagar har jag sett och dagen är inte slut ännu så det kan bli en grad till, men det ser ganska kört ut för resten av dagen. Med den här tempen i tankarna så kan solen gömma sig bakom molnen minst en dag, kanske två, men sen måste den titta fram igen. Var solen framme mycket på sommaren så laddade jag tankarna var tredje dag, ibland gick det 4 dagar emellan (innan automatisk växling till poolen) Mesta solenergin har gått till poolen som ni förstår och det är låg temp det växlar emot då.

Jag vågar inte skriva ut hur många kWh jag har plockad ned iochmed poolväxlingen, men Juni, Juli, Aug. så var anläggningen i drift 647 timmar.

Nää, så några dåliga grejjor är det inte det här med solfångeriet tycker jag.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Jodå jag/kompisen kan duscha då övre mätaren visar 34° oxå men jag tror inte jag/han är intresserad av att bli dom första i landet som får legionella då tanken inte kommer mycket över 40° nångång om man kör lite comfortvärme..

Fick en :idea: Ska försöka få kompisen att montera in elmätare på elpatron så får vi se hur mycket el det går med o utan sol, Då ser man ju direkt om solen ger nått... :roll:
En soligt dygn 10 kWh el o vid mulet 13 kWh el typ.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

saabstefan skrev:
Vad är rimligt på ursprungsfrågan? Alltså hur mycket av den inmatade energin från 60 rör kommer att vara mig tillgodo och hur mycket kommer jag att missa att utnyttja pga att solen värmer mest på sommaren när den bara används till VV.

mvh
Stefan
Du kan ju alltid börja med att kolla hur mycket el du gör av med endast för vv, Behöver du ingen värme i huset under t.ex 5 månader så är det bara det du förbrukar för vv du har nytta av..

Då jag kollat själv går det ca 10-11 kWh/dygn (el) till endast vv
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev: Tja, har jag skrivit det så får jag väl stå för det ;)

mvh
Sorry du hade skrivit att du får ut en bra dag ca 20 kWh..

Det vara Wodda som skrivit det då han räknat...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

André:

Drar du verkligen så mycket varmvatten? Jag nöjer mig med 3,9kWh/dygn för VV.
Det blir kanske ett badkar per vecka och 15duschar. Diskmaskin tar det mesta av disken.

Noterar min elmätarställning en gång per vecka. Kollade på 7 veckor under sommaren 2006 och jämförde med 2007 samma veckor. Det skiljde 189kWh endast. (Körde med elberedare 2006, och pelletsvärmt VV 2007).

Behöver dock värmen lite mer än i ditt exempel. 2006 shuntade jag ut värme till 14/7. Drog igång 22/9. Två månader och en vecka utan värme alltså. I år vet jag tyvärr inte när jag stängde shunten, men den öppnades 10/9 iaf.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

saabstefan skrev:André:

Drar du verkligen så mycket varmvatten? Jag nöjer mig med 3,9kWh/dygn för VV.

mvh
Stefan
:oops: det är förlusterna med elpatron på 65°, Jag ligger på 15 kWh/dygn så vi förbrukar nog likvärdig med vv..

Har märkt nu i sommar då jag eldat ved att det inte spelat så stor roll om vi varit hemma/borta tanken tappar värmen nästan lika fort ändå, Men o andra sidan har de varit ca 2° varmare i källaren nu mot då jag inte värmt tanken lika mycket då jag kört pellets för vv..

Då jag eldar upp tanken i 95-100° räcker det i 3 dygn sen måste jag elda efter 1-2 duschar, Kör diskmaskin på vv oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

saabstefan skrev:
Vad tror du Sfinx förresten. Vad är rimligt på ursprungsfrågan? Alltså hur mycket av den inmatade energin från 60 rör kommer att vara mig tillgodo och hur mycket kommer jag att missa att utnyttja pga att solen värmer mest på sommaren när den bara används till VV.

mvh
Stefan
Det beror på hur stor tank man har. Förenklat: Liten tank ger lägre systemverkningsgrad medan större tank ger bättre systemverkningsgrad.
Bra att läsa är denna publikation:
http://www.formas.se/upload/dokument/PD ... _varme.pdf

Utfallet per m2 och månad för rören är uppmätt av SP här:
http://www.formas.se/upload/dokument/PD ... _varme.pdf

Tricket är att ha så stor tank att man klarar att lagra några dagars energi vid inte för hög temp. Vid högre temp förorar man dels effektivitet i själva solfångarna men kanske framförallt i övriga systemet, Acctank, rör mm. Det är alltså helt onödigt att jaga höga temperaturer bättre med mer acctanksvolym. Det gäller även för pellets och Ved.
:wink:

Så mitt svar är: det beror på.
Men med i stoleksordning 750 liter slingberedare/TVA kommer du att ha rejält med varmvatten under sommarhalvåret men en tank som inte ständigt är "görhet". Mätåret 1986 som SP använder var om jag minns rätt inget bra sol år.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Precis min tanke. Du stal orden ur munnen på mig. Vår/höst behöver inte mitt hus högre framledningstemp heller... :)
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

leifa.k skrev:Jaa, det räcker att duscha i. Det var 5 dagar sedan jag fick solenergi till tankarna och hade inte solen kommit fram i dag så hade jag nog tänt en brasa i pannan. Tankarnas bottentemp steg från 36,5 till 47gr. Topptempen steg från 46 till 51gr. Bättre soldagar har jag sett och dagen är inte slut ännu så det kan bli en grad till, men det ser ganska kört ut för resten av dagen. Med den här tempen i tankarna så kan solen gömma sig bakom molnen minst en dag, kanske två, men sen måste den titta fram igen. Var solen framme mycket på sommaren så laddade jag tankarna var tredje dag, ibland gick det 4 dagar emellan (innan automatisk växling till poolen) Mesta solenergin har gått till poolen som ni förstår och det är låg temp det växlar emot då.

Jag vågar inte skriva ut hur många kWh jag har plockad ned iochmed poolväxlingen, men Juni, Juli, Aug. så var anläggningen i drift 647 timmar.

Nää, så några dåliga grejjor är det inte det här med solfångeriet tycker jag.
I dag var det bättre sprutt på solen, Botten 42->57gr. Toppen 49->62gr. Nu skulle det räcka i ca. 4 dagar utan sol.

Det där "tricket" sfinx skrev om är inte så tokigt
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Det händer ofta att tempen är 90° eller högre i tanken under sommaren. Inget man önskar men hinner man inte förbruka det som solfångarna laddar in så ökar tempen succesivt i tanken.

Det finns bara ett plus som jag ser det med att ha hög temp i tanken och det är att man har en rejäl buffert för VV när det kommer några regniga dagar, för det kommer....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

matwil skrev:
Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Precis min tanke. Du stal orden ur munnen på mig. Vår/höst behöver inte mitt hus högre framledningstemp heller... :)
Och hur mycket 40° vatten får du ut då??
Du fyller då inte ett bad iaf med 120 l beredare som håller 45°...
Dessutom om huset behöver värme tar det slut rätt snabbt... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:
matwil skrev:
Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Precis min tanke. Du stal orden ur munnen på mig. Vår/höst behöver inte mitt hus högre framledningstemp heller... :)
Och hur mycket 40° vatten får du ut då??
Du fyller då inte ett bad iaf med 120 l beredare som håller 45°...
Dessutom om huset behöver värme tar det slut rätt snabbt... :wink:
Jo om badkaret är på 120L... Det är inte många gånger per år som jag kör ut så varmt som 40 grader på elmenten. Har man ett välisolerat hus med golvvärme tror jag det räcker ett bra tag.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

André skrev:
matwil skrev:
Andreas Hansson skrev:Varför ska man ha 90 grader i tanken??
Jag och frugan kan lätt dusha när det är 45 grader i tanken.

Kan en sol fångare fixa det är jag nöjd
Precis min tanke. Du stal orden ur munnen på mig. Vår/höst behöver inte mitt hus högre framledningstemp heller... :)
Och hur mycket 40° vatten får du ut då??
Du fyller då inte ett bad iaf med 120 l beredare som håller 45°...
Dessutom om huset behöver värme tar det slut rätt snabbt... :wink:
Vi duschar hela familjen med 45grader i topptemp. Shuntautomatiken har inte skickat ut värme till huset ännu. Så denna tid på året skulle 40-45grader räcka minst en dag. Men så har jag kopplat Varmvattenslingan i pannan före beredaren i tanken(panna är kall).
Vårat hus värms väldigt snabbt upp av solen till 24grader. Som sedan finns som en buffert på natten.
Så ser det ut här iaf. :)
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Skriv svar