fyra värmekällor, kaos i tanken?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ndjagu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 sep, 2007 20:38
Ort: Täby

fyra värmekällor, kaos i tanken?

Inlägg av ndjagu »

Hej

Är ny här och tänkte pröva mina ideer på alla intresserade.

Är på gång att installera en acktank på 750l kombinerad med 10m2 plansolfångare, en kakelugn som är vattenmantlad, en luft/vatten värmpump(9kWh) och slutligen elpatroner som sista garanti. Huset är på 145m2 med golvvärme(lågtemp) förutom källare.
3 barn i familjen. Har hittils klarat allt med en pulsonexpanna olja/el och kakelugnen tidig höst/vår.

Målet är naturligtvis att få ner elkostnaden och se till att solen gör så mycket den kan innan andra dyrare alt slår till.

Är intresserad av teknik vilket naturligtvis påverkar och färgar mitt val på så sätt att det kanske blir"för mycket"

Alla värmekällor finns redan installerade förutom solpanelerna vilka ligger i källaren (lesol 4).

Allt inköpt till låga priser, tänkte därför satsa på mer än en "vanlig tank".
Tanken är begagnad och jag behöver svetsa på alla nödvändiga rör kanske ett par extra för att kompensera "feltänk".

Problemet är just placering av alla inlopp/returer. Tappvattenautomat konstruerar jag efter Cetetherms princip, hittade en 40 plattors plattväxlare som gått i fjärrvärme. Borde ge tillräcklig kall retur. tappvautomatens inlopp placerar jag högt nära toppen på tanken och returen lågt nära botten. så långt är allt frid och fröjd. Även plattvärmeväxlaren till solpanelerna har fått sin plats, satsar på att ladda in på olika nivåer i tanken med termiska ventiler.

Nu kommer krockarna. värmepumpen tillverkar knappt 50 grader vilket är ok för golvvärmen och kanske för tappvatten beroende på hur bra tappautomaten blir. 9kW värmepump behöver vad jag tror ca 270-300l
vattenvolym att arbeta mot. Var placeras in och utlopp på tanken om man inte vill störa solen. vpump in ska väl inte läggas i tanktoppen eller?
Är inte heller säker på var jag ska placera golvvärmens anslutningar, lågt antar jag, kanske med en fyrvägs shunt och två utgångar,en högt och en lägre.

Är för stunden fullständigt virrig av alla alternativ som dykt upp ihuvudet.
Skriver av mig nu, bifogar bild imorgon. Hoppas att någon kommer med kritik eller tips som gör att jag kan tänka vidare.

kakelugnen tänkte jag ladda in högt för att spetsa med under kalla årstiden, är osäker på effekten(Birkaugn). Returen kanske inte ska ligga i botten? Elpatron högt upp ?

En metod kan ju vara att svetsa på fler rör och växla höjder i tanken med hjälp av kulventiler.

Synpunkter?

Budget:

Vp 24000 kr
sol 8000 kr
tank 1500 kr
plattväxl 2st 700 kr
rör och ventiler mm ?kr
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Hej välkommen. :)

Jag skulle (vet ej om detta är rätt) toppladda tanken med värmepump och ved, skulle alltså ta vatten ur botten på tanken till veden vp högre upp så att vp laddar cirka 40% av tanken det skulle göra att i de fall du eldat så går inte värmepumpen,
i det fall att solen orkar värma tanken tillräckligt så går inte värmepumpen osv. Sedan skulle jag välja att med hjälp av ventiler kunna välja höjd för värmereturen emellan solsäsong = hög inkoppling och eldnings säsong = låg inkoppling, då kan du ackumulera mer vedvärme när det behövs och solen inte lyser så hårt. :P

Vet ej om detta är rätt men kan vara en idé ialla fall.

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ytterligare ett tips.

Tppvattnet från tappvattenautomaten drar du lämpligast genom en liten elberedare, då är du garanterad att ha nog varmt varmvatten även om tanken inte är riktigt varm samtidigt som beredaren inte kommer att dra så mycket el eftersom att den får förvärmt vatten in!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
ndjagu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 sep, 2007 20:38
Ort: Täby

Inlägg av ndjagu »

Tack för tipsen!

Tänkte lägga ut en bild här så snart jag filat lite mer på tanklösningen.
Bra tips med elberedaren särskilt vintertid då värmepumpen gör det mesta av jobbet.

Janne
perkele
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 18 nov, 2005 23:59
Ort: Gullmark fö' f'n

Inlägg av perkele »

joeri91942 skrev:Ytterligare ett tips.

Tppvattnet från tappvattenautomaten drar du lämpligast genom en liten elberedare, då är du garanterad att ha nog varmt varmvatten även om tanken inte är riktigt varm samtidigt som beredaren inte kommer att dra så mycket el eftersom att den får förvärmt vatten in!

/Jörgen
Hur skulle det fungera med med en genomströmningsberedare? Det borde ju vara verkligen ekonomiskt att bara höja temperaturen på det som används.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Jag håller med... en genomströmmare som inte behöver höja tempen så mycket borde vara väl så effektiv 8)

Och en sån har ju mig veterligen inga stilleståndsförluster.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

En genomströmningsberedare kräver väl rätt feta säkringar?

Hittar inga riktigt bra siffror nu men exempelvis Minex 3,5 kräver 15A 230V och klarar bara av att att värma 2 liter per minut 25 grader... en dusch kräver ju närmare 10-15 liter per minut så då har vi bara runt 5 graders höjning, kan bli lite kallt om inte förvärmingen har bra värme :-(

Minex 11 klarar iofs av att höja 6,3 liter per minut 25 grader men då vill den ha 16A 400volt istället!

Ska man klara en dusch så behövs motsvarande Minex 18..... och den vill ha 35A trefas!

/Jörgemn
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Jo visst de siffrorna kanske stämmer. Men om du har solvärmt / VP värmt vatten i tanken behöver du kanske inte värma mer än 5-10 grader och då ökar väl kapaciteten eller? :?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är ju det jag skriver i första stycket!

Om man tar lilla beredaren, den som kan klarar att värma 2 liter per minut 25 grader, så bör du kunna få ut 10 liter per minut om du bara behöver värma 5 grader. Måste du värma 10 grader så blir det runt 5 liter per minut... i vilket fall som helst lite tajt för att kunna duscha, framförallt om du har haft dåligt med sol ett par dar så du måste värma kanske 15 grader!

Om man istället går upp på den lite större, Minex 11 som klarar sig på 16A säkring, så blir det ju lite bättre MEN om du bara har 16A säkrat in i huset så blir det till att slå av TV/dator/spis/diskmaskin/tvättmaskin etc när du ska ha varmvatten... inte så kul kanske? Klart det går att säkra upp till 20A men det kostar ju i grundavgift och ger ändå inte så mycket marginal för att exempelvis ha ugnen igång medans du tar en snabb dusch i väntan på gästerna.

Ska du klara en dusch om du har tomt i tanken så måste du upp på största och då blir det dyr grundavgift

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
ndjagu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 sep, 2007 20:38
Ort: Täby

Inlägg av ndjagu »

Tror också på den lilla, Duschflödet är ca 7l/min. Finessen är ju att den bara arbetar vid behov och ger väl inte mer förlust än vad ett rör ger övrig tid.

Kommer snart med en bild på min helhetslösning, tar sin tid!

Janne

Ps. Får väl elda i kakelugnen om tempen i tanken sjunker i brist på sol.
Förhoppningsvis betyder det också att det då är kallare ute.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Sorry joeri 91942 Jag levde kvar i en äldre tråd och läste inte så noga :oops:

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Skriv svar