Laddning från toppen?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Eller kanske nåt sånt här http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200408.pdf

Kan kanske va nåt 8)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Leifa.k,

Njae, då måste man ju ha en styrd växelventil och en sån kostar 1000-lappen plus att man måste ha ett styrsystem som klarar att växla den.
Om man istället sätter dit en blandare i den kopplingen så blir det inte heller bra. Övre delen av tanken fortsätter att laddas och nedre delen kopplas in succesivt. När det går lika mycket i båda slingorna så är det 75 grader i övre och 25 i nedre, eller tänker jag fel (blandas till 50)?

Tanken är väl att när temperaturen i övre delen är mindre än 50 ska bara övre slingan användas och när den är över 50 ska båda kopplas in i serie.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Dom där styrs av värmen inte el..... :)

sorry såg inte att du skrev till leifa.k :oops:
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

puttee skrev:Eller kanske nåt sånt här http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200408.pdf
Ja, kanske det? Jag förstår inte vilken port som öppnar resp stänger vid en viss temp men det verkar rätt? Får kolla på det mer vid tillfälle.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:Vad är det egentligen för en ventil? Det är väl två delar, en trevägsventil och en termostat? Vad tar Sfinx för den?

Kan man inte använda en vanlig blandningsventil för varmvatten? Ventilen blandar det varma vattenet från toppem med det fråm botten till intställd temp (tex 50 grader). Då Kommer först allt vatten gå genom övre slingan tills toppen är varm sedan kommer nedre slingan gradvis att kopplas in, se bild.
Hmm, det ser lite konstigt ut .... Kanske.... Eller inte. Hjälp! Sfinx?



mvh Bild
Din lösning är väl kanske inte den bästa......

Skulle t.ex tanktoppen vara varmare än det vatten som kommer från solen så blir ju resultatet att den övre slingan "tar med sig" det varmare vattnet ner till botten av tanken.

När jag skaffade min acktank med dubbla solslingor så fick jag höra av "solexperter" att det inte var bra att ha båda slingorna i drift samtidigt eftersom det skulle kyla returvattnet för mycket och "störa" laddningsförloppet, systemet skulle tappa i effektivitet. Då var det plana solfångare som diskuterades, men det gäller kanske också för vakuumrör?

Själv har jag en motorstyrd växelventil som via styrsytemet växlar mellan övre och undre slingan. Den övre laddas "bara" om acktankstoppen är kallare än inkommande från solfångaren och upp till en av mig inställd max temp (förnärvarande 70°) övrig laddtid går allt vatten till den undre slingan.

Tittar man på "driftsstatestiken" i styrsystemet så laddar den övre slingan ungefär 10% av total driftstid (med mina inställningar) och då mest vår och höst. På sommaren är den övre tanktempen ofast högre än 70°.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Själv har jag en motorstyrd växelventil...
OK! Vad använder du för ventil och vad finns det för liknande produkter? Vad skiljer din lösning från den inledande med termostyrd växelventil (om jag fattar rätt inget alls förutom att du har möjlighet att ställa din temp)?

Acasos systemlösning rekommenderades inte av Sfinx och kräver ju som redan konstaterats en mer avancerad styrning. Därmeot funkar det väl med deras Termovar växelventil men då är vi tillbaka till det sura äpplet :-) Det får väl kanske bli det ändå (men det är inte lätt att snabbt få tag i en sådan ventil - jag behöver den allre helst till i övermorgon - plötsligt blir allt bråttom efter en lång väntan på montering).
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kasch skrev:OK! Vad använder du för ventil och vad finns det för liknande produkter? Vad skiljer din lösning från den inledande med termostyrd växelventil (om jag fattar rätt inget alls förutom att du har möjlighet att ställa din temp)?
Denna ventil har jag http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorven.htm dock inte köpt av honom men av en annan återförsäljare inom solgruppen. Finns kanske någon nära dig som har i lager så att du kan "åka förbi och hämta".

Skillnad och skillnad..... mitt styrsystem känner tempen i acktanken och styr laddningen därefter, medans en termostatstyrd ventil känner väl tempen på inkommande vatten och styr till övre eller nedre slinga utan att ta hänsyn till acktankens temperatur. Har man då "otur" så kan man få en kylning av acktankens topptemp.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kasch skrev:Acasos systemlösning rekommenderades inte av Sfinx och kräver ju som redan konstaterats en mer avancerad styrning. Därmeot funkar det väl med deras Termovar växelventil men då är vi tillbaka till det sura äpplet :-) Det får väl kanske bli det ändå (men det är inte lätt att snabbt få tag i en sådan ventil - jag behöver den allre helst till i övermorgon - plötsligt blir allt bråttom efter en lång väntan på montering).
Deras Termovar lösning enligt länk några inlägg uppåt tar ju inte (som jag tidigare skrivit) hänsyn till acktankens verkliga temperatur, så där kan man få "nedkylning" av topptempen som ett resultat. Dessutom så laddar den ju alltid via två slingor av de tre redovisade...... skall inte vara bra enligt de "kunniga" eftersom det "trögar" ner systemet och effektiviteten....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Skillnad och skillnad..... mitt styrsystem känner tempen i acktanken och styr laddningen därefter...
OK, då är det inget alternativ för mig. Trodde i princip att det var en termostatreglerad ventil som var ställbar.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Idag har rörisen varit här och kopplat solfångarna. Har gått igenom hur jag vill ha styrningen och han får införskaffa en termostyrd vxl-ventil. En mindre kostnad i sammanhanget trots allt (även om det stör mig lite :) ) Cirkpumpen och styrboxen sitter uppe - känns skönt efter alldeles för lång väntan på installation. Nu hänger allt på att rörisen kommer när han utlovat det, dvs nästa vecka. Men det vore i så fall den första rörmokare jag någonsin träffat som håller en avtalad tid...
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Skriv svar