Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Hoppas du bor kvar i huset i 20 år till då.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Nu handlade ju inte den här tråden om att jag ska bo i mitt hus i 20år till!
Den handlade om det är ekonomi i solfångare eller inte!?
Men dryga svar tillför ju ganska mycket fakta eller? :idea:

Mvh
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Näe det var inte drygt menat.

Jag bara försökte exemplifiera vad en lång intjäningstid innebär. Om man ser på solfångare som en investering istället för en hobby så måste man ha en väldigt lång planeringshorisont. Bottom line är ju att om du inte bor kvar så förlorar du pengar på din solfångaranläggning. Möjligen kanske huset ökar i värde - men det är även det ett vågspel.

Jag kollade själv på solfångare när jag bytte system för drygt 2 år sedan - men precis som i din kalkyl ovan så blev intjäningstiden väldigt lång. Sedan är det upp till var och en att prioritera vad man ska göra med sina pengar.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

I dom flesta fall så är nog investeringskostnaden lite väl hög mot vad det levererar tyvärr, det är ju lite synd att man inte nyttjar den energi som solen ger

Önskar att det var sant det du Borje88 skrev att den betalar sig själv, för då hade det kvittat om det kostar 50.000 eller 500.000 det kommer ju inte att vara en belastning för din ekonomi iom att den betalar sig själv :D

Jakob, det är nog många som tänker så om dom flesta investeringar man gör i ett hus, gör man en investering i ett hus så är det något man måste tjäna pengar på, antingen genom sänkta boendekostnader eller att det genererar mer pengar vid en försäljning för annars så anses du vara dum av dom flesta, om du däremot köper en bil som du kanske gör en förlust på 30.000 eller 50.000 på en 5årsperiod så är det ingen som reagerar och idiotförklarar dig.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Jo tyvärr är det nog så men det är ju skillnad på att ge 50' eller 500' för anläggningar som ger ungefär lika mycket. :?

Om den är avbetald om 20år, betalar den sig inte då?
Min anläggning ger mer än vad den kostar iaf.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Man får gärna slänga ut en massa pengar på sin värma anläggning för min del. Men att påstå att det är en bra ekonomisk affär när det inte är det tycker jag inte att man ska göra.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Påstår du att jag bara skriver massa strunt?
Har du någon egen anläggning eller någon erfarenhet av det?
Om jag får in mer än vad investeringen kostar så är det iaf ingen dålig investering!
Sen att det är ganska långa avbetalningstider när man räknar på solvärme är ju en sak men betalar den sig så måste det väl vara en ok investering?
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Borje88 det kvittar ju vad den kostar om det är som du säger att den betalar sig själv :D ....vilket jag synar, det mesta får man betala själv med egna pengar :D
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Borje88 skrev:Påstår du att jag bara skriver massa strunt?
Nej det gör jag inte. Men vilken ränta räknar du med?
Att den eventuellt betalar sig på 20-30år om man gör jobbet gratis tycker jag inte låter som en bra affär. Då handlar det mer om att man gillar tekniken. Vilket kan vara en anledning god som någon, och en hobby som inte är dyrare än så är ju helt okej. Men jag hävdar fortfarande att det knappast kan klasssas som en bra affär. Även om bilar i allmänhet är sämre.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Borge88:

Det är inte strunt att din solanläggning sakta betalar tillbaks vad den kostade att installera. Det kan även gå snabbare än beräknat om bränslepriserna drar iväg eller om räntan förändras etc. Men med tanke på den långa intjäningstiden så är avkastningen på det investerade (i värsta fall lånade) kapitalet ganska låg.

Någonstans når man en brytpunkt där man kan säga att det hade varit bättre att ta pengarna som anläggningen kostade och investera på börsen/annat och sedan köpt vanlig el/pellets för pengarna istället. Fastigheter ger exempelvis ca 12% direktavkastning. Om du då investerar ca 50.000 SEK i sådana värdepapper så kommer du få ca 4000 SEK per år efter skatt i vinst. Detta ger dig ca 2 pallar pellets som ska täcka perioden då solen lyser. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att 1,8 ton pellets räcker längre än så....

Jag har iaf min relativt välgrundade inställning kvar: -Nej, det är inte ekonomi i solfångare i dagsläget.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Erik_73 skrev:Borje88 det kvittar ju vad den kostar om det är som du säger att den betalar sig själv :D ....vilket jag synar, det mesta får man betala själv med egna pengar :D
Det kvittar inte vad den kostar, kostnaden måste ju vara i relation till vad den producerar!?
danei skrev:Nej det gör jag inte. Men vilken ränta räknar du med?
Att den eventuellt betalar sig på 20-30år om man gör jobbet gratis tycker jag inte låter som en bra affär. Då handlar det mer om att man gillar tekniken. Vilket kan vara en anledning god som någon, och en hobby som inte är dyrare än så är ju helt okej. Men jag hävdar fortfarande att det knappast kan klasssas som en bra affär. Även om bilar i allmänhet är sämre.
Har räknat på 3,8%, kan hålla med om att det inte är den bästa affären man kan göra men det är inte den sämsta heller då den iaf betalar tillbaka sig. Finns många investeringar som är sämre när det gäller hus och mycket man installerar själv för att spara pengar.
Jakob skrev:Borge88:
Det är inte strunt att din solanläggning sakta betalar tillbaks vad den kostade att installera. Det kan även gå snabbare än beräknat om bränslepriserna drar iväg eller om räntan förändras etc. Men med tanke på den långa intjäningstiden så är avkastningen på det investerade (i värsta fall lånade) kapitalet ganska låg.

Jag har iaf min relativt välgrundade inställning kvar: -Nej, det är inte ekonomi i solfångare i dagsläget.
mvh
Om priserna går upp då är det ju bra att redan ha en anläggning då :D
Visst finns det massor med investeringar som ger högre avkastning än solvärme.
Men åter igen så tycker jag i hus sammanhang att det är en ok investering.
Är så mycket annat man gör med ett hus som inte ger någon återbetalning alls .

Mvh
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av nyman »

Räknar man som om man har pengar liggande i madrassen så kanske solfångare kan gå jämnt ut på 20 år men inte om man räknar ekonomiskt. Räknar man bara in bolåneränta så blir solfångare aldrig lönsamma.

Om 50000 varit insatta i 20 år på ett sparkonto med 4% har man fått en ränta på 36865 minus skatt.
Bara sedan årsskiftet har sverigeindex stigit med 18,7% och en bra sverigefond har stigit med 42% sedan januari.
Jag har också haft pannan avstängd från början av maj till slutet av september så var ligger egentligen fördelen med en massa varmvatten som man inte har någon nytta av.

Efter 20-25 år är en vanlig solfångaranläggning ofta i behov av utbyte så även om man utsträcker tiden för intjänandet så blir i verkligheten en solfångaranläggning en rejäl förlust.

Kostnaden måste ju sättas i relation till vad den producerar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Jag har räknat med att man lånar pengar till anläggningen och då går den fortfarande ihop sig.

Sen som jag/ni skriver så finns det massor av investeringar som ger högre avkastning men ska man bara se till det så finns det ju inte mycket saker man kan köpa!?

När man behöver byta ut anläggningen så behöver man inte byta ut allt, så den investeringen blir mkt mindre. Alla anläggningar behöver bytas ut efter ett antal år och då är väl den investeringen inte speciellt lönsam heller? Och skulle man bara se till maximal lönsamhet så varför värmer inte alla med ved då?

Tycker personligen också att det är ganska skönt att ha varmt vatten till om man vill duscha eller så och inte behöva ta en kall dusch men det är klart det mest ekonomiska :D
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Du har räknat men en ränta som knappast är realistisk i ett längre perspektiv, å andra sidan har du inte räknat med ränte avdrag eller infaltion. Så det kanske går på ett ut.

Folk som byter från ved till pellets brukar inte motivera det med att det är lönsamt, utan att det är bekvämt.
Mina föräldrar instalerade solfångare av samma anledning. Den var knappast lönsam, men det var bekvämt att slippa elda på sommaren. Det finns helt klart fler anledningar till solfångare än de rent ekonomiska. Jag håller med om att de rent ekonomiska anledningarna inte räcker för att instalera solfångare. Det är inte tillräckligt lönsamt, om det alls är det.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Räntan jag räknat på är högre än vad den är nu så den kan gå upp ganska många % innan det blir minus siffror. Men som du säger har jag inte tagit med allt i beräkningen heller...

Att man byter från ved till pellets för bekvämlighets skull förstår jag men det var bara ett exempel då det verkar som tråden börjat handla om hur man tjänar pengar bäst och inte om solvärme anläggningar går ihop sig(inte att man ska bli miljonär på det) eller inte.
Dom anläggningar jag sett som inte går ihop sig verkar vara när man snålat på solfångar ytan!?

Håller med om att det finns många anledningar att installera solvärme, framförallt om man eldar med ved men då går ju det absolut inte ihop sig då kWh priset blir så lågt. Tycker personligen att om anläggningen betalar sig, även om det blir på ganska många år så kostar den ju inte något att ha under tiden!?

Mvh
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Skriv svar