Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

hej

Inlägg av Kwc »

villken idiotosk tråd tycer jag, mvh mkt nöjd sfinx ägare.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad är idiotiskt ?
Killen undrar om hans investering på 40-60 tusen är lönsam och det kan man knappast säga att det är lönsamt för att plocka in sådär 4000 Kwh/år.

Mvh
Senast redigerad av elvis den fre 12 okt, 2007 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Vad fan menar du?

Har jag inte rätt att ställa en väldigt befogad fråga??????
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag tycker tråden är både intressant och relevant. Jag funderade själv på sol men inser att jag varken har plats eller kan motivera det med dagens priser.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Elpriset/energiskatten skulle behöva gå upp lite till för att det skulle vara enkelt att räkna hem solvärme. Idag får man tänka sig för och snåla sig fram i installationen. Gärna välja tappvarmvattensystem.

MVH/Gano
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

En sak som jag tycker ofta inte finns med i återbetalningskalkylen är att ditt hus faktiskt ökar i värde om installerar solvärme. Med hänsyn till detta borde återbetalningstiden bli betydligt kortare än om man bara tar hänsyn till kassaflödet, jag vill t.o.m. hävda att den blir väldigt kort. Och miljön mår bättre dessutom.

Som jag ser det är det bara att satsa!
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

proforma skrev:En sak som jag tycker ofta inte finns med i återbetalningskalkylen är att ditt hus faktiskt ökar i värde om installerar solvärme. Med hänsyn till detta borde återbetalningstiden bli betydligt kortare än om man bara tar hänsyn till kassaflödet, jag vill t.o.m. hävda att den blir väldigt kort. Och miljön mår bättre dessutom.

Som jag ser det är det bara att satsa!
Det kan ligga något i det du säger.

Det kanske är så idag att husköpare tittar mer och mer på energiförbrukning. Tidigare så har ju bergvärme varit det enda som kunnat trycka upp priset för en villa. Men ibland har jag fått intrycket att gamla energislukande trähus med snickarglädje och punschverandor är det som säljer...

Med en solfångare på taket så kan man ju alltid hoppas. En solfångare i kombination med luft/luftvärmepumpar kan faktiskt spara lika mycket eller mer än bergvärme, så frågan är hur man värderar en sådan lösning i den kommande energideklarationen. Ligger på ca 8500 kWh/år rullande 12 mån (sjunkande tendens).

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En sak som jag tycker ofta inte finns med i återbetalningskalkylen är att ditt hus faktiskt ökar i värde om installerar solvärme.
Det kan väl vara sant att huset ökar i värde men de flesta planerar väl att bo kvar i sina hus och då har man ju liksom inte någon nytta av en värdeökning på fastigheten, det är bara staten som klappar händerna.
[/code]
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

proforma skrev:En sak som jag tycker ofta inte finns med i återbetalningskalkylen är att ditt hus faktiskt ökar i värde om installerar solvärme.
Vete fasicken.
Alla som köper hus är inte så intresserade så de orkar pula och framförallt orkar de inte pröjsa om det händer nåt med dessa grejer. Då åker solen på blocket eller tippen.
Jag tror du har igen pengarna bättre på att lägga nytt tak eller ny dränering, eller bara nya moderna köksluckor och snygga rostfria vitvaror.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Det kan väl vara sant att huset ökar i värde men de flesta planerar väl att bo kvar i sina hus och då har man ju liksom inte någon nytta av en värdeökning på fastigheten, det är bara staten som klappar händerna.
Om du belånar din fastighet - vilket de flesta av oss väl gör - så kapitaliserar du med det den värdeökning som jag påstår att installationen innebär.

Ditt (kassaflödes-)resonemang förutsätter f.ö. att du lägger upp slantarna kontant, för att sedan hoppas få tillbaks dem snabbt. Och - vill jag hävda - för att sedan skörda frukten av din investering en gång till när du säljer din fastighet (det blir trots allt något över efter att staten tagit sitt).

Lite som att ha kakan och äta den, tycker jag.

Nu vill jag egentligen inte komma med pekpinnar här, utan endast framhäva att solvärme är en god investering även om man inte får tillbaks allting pronto och helst dubbelt upp...
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Vänta tills det blir obligatoriskt med energideklaration vid försäljning av hus. Det träder i kraft f o m 1 januari 2009, alltså om lite drygt ett år.

Jag tror att solfångare kommer att dra upp priset eftersom de sänker energiförbrukningen. Men givetvis kommer t ex värmepumpar, isolering, energisnåla fönster och energiåtervinning i ventilationen också att påverka energibetyget.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Solfångare sänker knappast energiförbrukningen, snarare minskar utgiften för uppvärmning för den nya ägaren. Energideklarationen lär se lika usel ut oavsett om du har solfångare eller ej. Ifall man vill ha bättre poäng på energideklarationen så är det till att lägga på mer isolering på taket, byta fönster och tilläggsisolera källare.

De som bor vid Umeälven och Stornorfors kraftverk har "fri el", det är lite samma scenario, dom har låga utgifter för uppvämningen men energideklarationen är knappast särskilt upplyftande för de som har gamla hus.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

bränndal skrev:Solfångare sänker knappast energiförbrukningen, snarare minskar utgiften för uppvärmning för den nya ägaren.
Detta förstår jag inte. Kan du förklara vad du menar ?

-Säg att man har en luft/luftvärmepump. Då ska man fylla i denna värmepumps elförbrukning i rad 12. För egen del så blir det nog 3200 kWh, jag måste sedan lägga på varmvattnet, det ligger på ca 1400 kWh eftersom solfångaren tar 65-70% av varmvattnet. Man måste fylla i om man har solfångare och desutom vilken yta. Jag får dessutom fylla i min stödvärme i rad 8, det blir väl kanske 300 kWh. Ovanpå allt detta kommer hushållselen, den ligger på ca 3600 kWh.

Sedan skapas 4 delsummor:

Summa 1: Energi för uppvärmning och varmvatten. Om man eldar med ved, olja, pellets så ska man räkna om det till kWh. Värmepumparnas förbrukning tas rakt av verkar det som.

Summa 2: All elförbrukning inklusive hushållsel.

Summa 3: Värme, kyla och fastighetsel.

Summa 4: El exklusive hushållsel.

Jag kan inte få det till annat än att solfångare gör att huset får ett bättre energibetyg....och värmepumpar gynnas mer än vedeldning.

Man hittar energideklarationen på boverkets hemsida, www.boverket.se

Rätta mej gärna om du kan detta bättre.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

bränndal skrev:Solfångare sänker knappast energiförbrukningen, snarare minskar utgiften för uppvärmning för den nya ägaren.
Han menar nog att husets energiförbrukning inte minskar oavsett vilken värmekälla man än har, huset förbrukar lika mycket energi oavsett vad man värmer med, om det är olja, vp, sol, ved. Det man kan påverka och sänka/minska är inköpt energi, tror jag han menar.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Han menar nog att husets energiförbrukning inte minskar oavsett vilken värmekälla man än har
Ungefär så menade jag, kanske lite otydliygt formulerat men men...
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Skriv svar