Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Så blir man miljönär

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

André skrev: Bara att gratulera till dina fina siffror som liknar de du skulle fått med bergvärme men under halva priset... :roll:
På sommaren klart under bergvärme tack vare "gratis" varmvatten. Sommarförbrukningen ligger inte sällan under 300 kWh/månad.

Är vintern hyfsat mild så får jag lägre årsförbrukning än bergvärme. Isoleringen gör att energibehovet minskar, luft/luftvärmepumparna klarar därför i princip 100% av uppvärmningen.

Sedan är väl detta inte den lyxigaste lösningen precis, men det har jag aldrig påstått heller.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev: På sommaren klart under bergvärme tack vare "gratis" varmvatten. Sommarförbrukningen ligger inte sällan under 300 kWh/månad.


MVH/Perpetum
Med en förbrukning på 300 kWh/mån så tjänar du 100 kWh jämfört med berg/jordvärme (100:-/mån)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

André skrev:
Perpetum skrev: På sommaren klart under bergvärme tack vare "gratis" varmvatten. Sommarförbrukningen ligger inte sällan under 300 kWh/månad.


MVH/Perpetum
Med en förbrukning på 300 kWh/mån så tjänar du 100 kWh jämfört med berg/jordvärme (100:-/mån)
Njaaeej. Kanske. Jag hade nog sagt 150 kWh. COP är väl ca 2 om man räknar med tomgångsförlusterna i ett bergvärmesystem vid "lågdrift" på sommaren. 100-150 kr per månad ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

saabstefan skrev:Perpetum;

Du skrev ovan om det nya bidraget på 10000 som är på väg. Jag har inte hört/sett/läst något om det. Och inte heller trott att den nu regernade samlingen var särskillt intresserade av det.

Berätta mer!

mvh
Stefan
Jag vet inte statusen på solbidraget just nu men här är boverkets syn på det.

Hämtat från boverket.se
---
Rapporten "Ett fortsatt solvärmestöd" (http://www.boverket.se/upload/publicera ... mestod.pdf) är svaret på ett regeringsuppdrag. I rapporten följer Boverket upp och utvärderar dessa stöd för installation av solvärme. Vidare lämnas förslag till en samlad utformning och inriktning av ett fortsatt solvärmestöd för såväl små som storskaliga tillämpningar från 2008. Boverket föreslår också en långsiktig strategi för marknadsintroduktion av solvärme.
---

Stödets omfattning och inriktning


Stödet skall syfta till att främja användningen av solvärmeteknik och
installation av solvärme.

Den som vidtar den stödberättigande åtgärden skall få stöd.

Den som vidtar den stödberättigande åtgärden skall få stöd.

Med solvärme avses värmeenergi alstrad genom direkt omvandling
solinstrålning.

Endast glasade solfångare med vätska som värmebärare skall omfattas
Solfångaren skall uppfylla vissa kvalitetskrav.

Stödet skall omfatta såväl små som storskaliga tillämpningar.

Ett schablonbelopp om 10 000 kronor skall lämnas till den som i ett
direktverkande elvärme byter till en varmvattenberedare med solfångare
.
Det generella stödets storlek skall baseras på solfångarens beräknade
värmeutbyte och ges med 2 kronor 50 öre per kilowattimme.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

10 000 :shock: Då får man ju nästan varmvatten beredaren gratis!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
toysoldier
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 19:35
Ort: Nykvarn

Inlägg av toysoldier »

Befarar att den där beredaren snart kommer att stiga i pris.. :?
Våga vägra värmepump.....
even
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 20 nov, 2007 13:44
Ort: Limmared

Solvärme

Inlägg av even »

Varför inte börja lite försiktig och koppla solvärmen på retuvattnet till pannan. Man kan jo köpa till efterhand alla har jo modulsystem :D
Ecotech brännare CTCkombipanna
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Solvärme

Inlägg av Shakespeare »

even skrev:Varför inte börja lite försiktig och koppla solvärmen på retuvattnet till pannan. Man kan jo köpa till efterhand alla har jo modulsystem :D
Njae, det där funkar inte så bra. När solen ger som mest så förbrukar du ingen värme. Antingen kommer du att få skållheta element mitt i somaren eller så kommer solfångarna att koka.

Om du ska börja med solfångare i liten skala så använd det till varmvatten.

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tor 22 nov, 2007 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
freddefire
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 jun, 2007 08:21
Kontakt:

Inlägg av freddefire »

Satte upp 17,2 m3 aqvasol paneler i våras (1 april) och det ersatte all annan uppvärmning mellan 1 april - 30 september jag värmer ca 100 m2 källare eftersom vi har en helt inredd sådan och även golv värme till div rum på ovan våning + garaget, Har även durch ute i trädgården som vi använder flitigt (har klorerad pool) och 3 barn + många andras :D . Poolen värmer jag med 24 m2 poolfångare från efecta och det är inte många dagar den är under 28 grader på sommaren,Pannan startade inte många ggr heller fast det var så dåligt väder i sommras. Jag räknar med att spara ca 10000-13000 kr på poolfångarna + 8000-10000 kr på den anläggningen till hus värmen och tappvarmevattnet. Men vet inte exakt för jag har tänkt att sätta en kw räknar på flödet från solfångarna , är det någon som har bra tips tas dom tacksamt emot. Väl investerade 120000 kr (var får du 18-20 % ränta på pengarna) Hallelulea för solvärme
Freddefire
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Det var längesedan denna tråd var uppe, men dock fortfarande intressant. Tycker jag iallafall!

Var inne och kollade runt lite på diverse sidor igår och hamnade till slut på EON's. Där kunde man mata in sina uppgifter på huset om vad man förbrukade och dylikt, även vad man kunde göra för att få ner sin förbrukning.

När jag matade in lite olika saker mest för att kolla, fick jag bland annat en uträkning på installation av solpaneler. Kommer inte ihåg alla parametrar men iallfall skulle installationen kosta cirka 80000 kronor och på detta skulle man spara några kilowatt. Det jag tyckte var intressant var däremot återbetalningstiden av investeringen : 47 ÅR!!!!! OK detta är ett elbolag som lever på el, men den kan ju inte vara helt åt helvete?!

Att det är bra för miljön tror jag med all säkerhet, men jag är inte säker på att plånboken är lika glad. Ungefär som man hör vissa med gamla bilar som vill sälja dem för att köpa en ny bensinsnålare för att få ner förbrukningen. Igen, jättebra för miljön, ingen tvekan, men för plånboken en katastrof om det nu till och med skulle vara en diff på upp mot 1 liter per mil!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Inlägg av jan johansson »

Nyligen kört igång min solvärme.
självklart så har det regnat sen timmen efter vi monterade rören..

Men verkar ge lite värme utan sol på dom när det är mulet med...ok inte överdrivet många grader, men har värmt upp tanken till 30 grader på 2 dagar med mulet och regn..


Ska bli intrerssant om mina kalkyler håller.
Då har jag betalat igen pelletsbrännare tank och solrören och övrigt material på cirka 10 år.
Pannan fanns redan i huset.
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar inte lovande då det ska bli regningare i framtiden :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Allt vad man ser och hör bekräftar det jag redan trodde, när jag satte upp mina solfångare.

Solvärme har man för att man vill ha det, inte för att bli rik.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Om det blir regnigare i framtiden ? Kanske det.

Men medeltemperaturen ökar, vilket minskar värmeförlusterna och därmed verkningsgraden på en solfångare. Soliga dagar på höstvintervår kommer att ge mer. Samtidigt som huset kräver mindre energi.

Svårt att säga om högre medeltemp och mer regn verkligen är negativt för ett hus med solvärme...man får väl bygga på solfångarytan lite grann i så fall.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar