Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tråden är rätt intressant och relevant. Nu verkar det som att det finns folk som kan räkna här och till er vill jag ställa frågan vad ska ett solvärmesystem kosta/m2? Oavsett hur mycket omkringkostnader man får med tankar o kulvertar o dylikt.
Vakumsystem?
Traditionella paneler?
Räknat på att man lånar på huset och driftstiden 20år allt enligt SP´s beräkningar. Låt säga att min vinst ska vara 50% resp 25%.
Är min fråga knäpp eller är det nån som har har lust att göra detta lilla experiment.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror man måste ta in alla faktorer när man räknar ihop vinsten för olika enegislag. Funderade förra året på att sätta upp solfångare. Att investera 40000 kr av lånade pengar för att varje år tjäna 3000 kr måste väl vara en ganska dum investering var min slutsats.
Satte i stället in den summan på fonder (indien och kina). För närvarande så har det inbringat 22000 kr och lite mer ska det väl bli innan årets slut. Låt säga att jag får 18000 kr kvar efter skatt. Då har jag på ett år fått tillbaka lika mycket som solfångarna skulle ha givit under sex år.
Vill jag spara nästa år väljer jag själv, då startar jag med 56000 kr. Blir det börsoro kan jag lugnt och stilla betala tillbaka på lånet. Med solfångare är jag tvungen att låna vidare även om låneräntan går upp till 18% som den var i början av 80-talet. Valfrihet är bra mycket värt i en tid med många förändringar.

Argumentet att solfångare höjer värdet på kåken vid en försäljning köper jag inte. De flesta vill använda källaren till förvaring, hobbyrum, tvättstuga osv. Utrymmerkrävande acktankar som kräver expertkunskap för att underhålla lockar inte många köpare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Funderade förra året på att sätta upp solfångare. Att investera 40000 kr av lånade pengar för att varje år tjäna 3000 kr måste väl vara en ganska dum investering var min slutsats.
Satte i stället in den summan på fonder (indien och kina)...
Mmm precis. Man kan också välja att bo i en tvåa i utkanten av en småstad istället för att köpa ett stort hus för 3 miljoner SEK. In med de pengarna på Kina-fonder istället så - simsalabim - är du garanterat mångmiljonär på några år. Varför chansa och slösa pengarna på boendet? Eller köpa en VW Golf från -88 för 5000 kr istället för en ny Audi á 350 000 som strax rasar i värde. Då har du 345 000 att lägga på högriskfoner. :roll:

(Ursäkta ironin men det kändes fint efter att ha skruvat upp 90 rör idag. Jag har inga förväntningar på att det ska bli en vinstmaskin men räknar med att installationen betalat sig helt inom 10 år. Självklart kunde jag ha låst pengarna till något mer inkomstbringande men jag börjar bli hjärtligt trött på alla ROI-argument - inte bara när det gäller solfångare. Är det allt boendet, renoverandet och livet går ut på? I så fall ligger vi risigt till - det är aldrig en särskilt bra ROI på att renovera en gammal gård i glesbygd.)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Kash, du kommer att bli grymt nöjd.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

90 rör, då börjar det likna nåt.

Håller med om att man inte alltid får tillbaka pengarna så snabbt på solvärme. Konstigt nog förs inte samma debatt på bergvärme, det är mer "accepterat". Många bergvärmeanläggningar har pay-offtider på över 10 år.

Det har gått en sjuka i detta med pay-off. När man sätter in en solfångare ska det vridas och vändas på vartenda öre. Nästa år sätter man in ett kök och renoverar badrum för över 200.000 kr. -Var finns logiken i detta ?

På kortare tid så kan man räkna rak pay-off tycker jag, det blir inte så stort bidrag från räntor etc. Man kan nog spara ca 3000 kWh (=kr) per år på en tappvarmvattenanläggning.

Med det nya bidraget som är på väg (=10000 kr per anläggning) så kan anläggningen lätt få kosta 30000 kr. Det blir ett nettokostnad på 20000 kr och en pay-off på ca 7 år. Man kan gå upp till 40000 kr brutto (då får man en riktigt rejäl anläggning med mycket hög täckningsgrad), men då stiger pay-offen till 10 år.

Tror att man kan få en ganska schyst anläggning för 30000 kr.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kasch skrev: Mmm precis. Man kan också välja att bo i en tvåa i utkanten av en småstad istället för att köpa ett stort hus för 3 miljoner SEK. In med de pengarna på Kina-fonder istället så - simsalabim - är du garanterat mångmiljonär på några år. Varför chansa och slösa pengarna på boendet? Eller köpa en VW Golf från -88 för 5000 kr istället för en ny Audi á 350 000 som strax rasar i värde. Då har du 345 000 att lägga på högriskfoner. :roll:
Tjena Kasch. Förtsår inte riktigt resonemanget. Om man inte är mångmijonär så gäller det väl att få till ett så billigt och bekvämt boende som möjligt utan att det kostar för mycket. Är det inte det tråden handlar om. Jag satsade på pellets för jag inte hade råd med bergvärme. Att bergvärmepumpen är en statussymbol bryr jag mig inte om. Är det nu kanske Sfinx rören på taket som blivit den nya statussymbolen som alla ska ha? Ger det ett större välbefinnande att bo i ett hus med rör på taket än i ett hus utan?
Hade jag 350000 att slänga på en bil skulle det inte bli på en ful radhusbil som Audi. Det fick nog bli en Lexus, lika olönsam som Sfinx rören men jag kunde ju i alla fall gona mig i statusen :lol:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Perpetum;

Du skrev ovan om det nya bidraget på 10000 som är på väg. Jag har inte hört/sett/läst något om det. Och inte heller trott att den nu regernade samlingen var särskillt intresserade av det.

Berätta mer!

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Torsten skrev: Ger det ett större välbefinnande att bo i ett hus med rör på taket än i ett hus utan?
Absolut! För mig går känslan att man "själv" fånger en del av energin jag förbrukar knappast att räkna i pengar.

Men det är väll individuellt, själv skulle jag t ex må mkt dåligt av att ha en stor energislösande bil och tjäna pengar på andras (barn)arbete genom kina/indiafonder m.m.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

saabstefan skrev:Perpetum;

Du skrev ovan om det nya bidraget på 10000 som är på väg. Jag har inte hört/sett/läst något om det. Och inte heller trott att den nu regernade samlingen var särskillt intresserade av det.

Berätta mer!

mvh
Stefan
Hej.

Detta är, såvitt jag vet bara ett förslag än så länge, det gäller konvertering av vanliga vvb till solvärmt varmvattensystem. För andra solfångare skulle det vanliga 2,5 X årsutbyte/kvm X kvm gälla.

Jag ska ta och leta litegrann så får jag se om jag hittar det.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

bränndal skrev:Solfångare sänker knappast energiförbrukningen, snarare minskar utgiften för uppvärmning för den nya ägaren. Energideklarationen lär se lika usel ut oavsett om du har solfångare eller ej.
Detta stämmer inte.

Energideklarationen tar hänsyn till den köpta mängden energi. Eftersom solfångare minskar mängden köpt energi så gynnar det kalkylen. Värmepumpar påverkar också kalkylen positivt liksom isolering, effektiva fönster och energiåtervinning av ventilationsluften.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Verkar stämma, när jag tittat närmare på det som boverket har lagt ut. Men den deklarationen är ganska snedviradande, om jag petar upp ett fett vindkraftverk och på så sätt minskar elförbrukningen eller har gratis el på annat sätt syns det inte i deklarationen.

Tycker att deklarationen borde i första hand visa husets energiförbrukning och i andra hand hur "billigt" man producera de kilowattimmar som behövs.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

aryan skrev: Absolut! För mig går känslan att man "själv" fånger en del av energin jag förbrukar knappast att räkna i pengar.

Men det är väll individuellt, själv skulle jag t ex må mkt dåligt av att ha en stor energislösande bil och tjäna pengar på andras (barn)arbete genom kina/indiafonder m.m.
/Aryan
Det ligger mycket i vad du säger. Bil går det bra att köra på 0,53 l/milen.
Vad gäller heatpipen till solfångarna så tillverkas de i Kina, annars skulle de kosta minst det fyrdubbla (barnarbete är säket inblandat). Varenda modern värmepump är också 100% Kina liksom också populära handverktyg från DeWalt, B&D.
Värme utan Kina, då blir det pelletseldning med hjälp av svensk hemslöjd typ EcoTec och px21 m.fl.
Måste säga att jag respekterar er grabbar som satsar så mycket pengar på absolut miljöriktig värme trots den dåliga lönsamheten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Torsten skrev: Måste säga att jag respekterar er grabbar som satsar så mycket pengar på absolut miljöriktig värme trots den dåliga lönsamheten.
Njaej, mej ska du nog inte respektera, jag är en riktigt snål jävel. :D :shock: :twisted:

Jag har lagt ner totalt 50.000 och "fått" 2 luft/luftvärmepumpar, en solvärmd varmvattenanläggning samt en försvarlig mängd isolering på vinden. Förbrukningen har störtdykt från 24000 ner till 8.500 kWh/år.

-Fast man har ju ett ganska rent samvete ändå. Ekonomi och miljöintressen sammanfaller ju ibland.

Ha det bra/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Torsten skrev: Varenda modern värmepump är också 100% Kina liksom också populära handverktyg från DeWalt, B&D.
Värme utan Kina, då blir det pelletseldning med hjälp av svensk hemslöjd typ EcoTec och px21 m.fl.
Svenska markvärmepumpar och luft/vatten är konstruerade och byggda i Sverige, Nibe-IVT-CTC-Idesta- och alla de andra mindre tillverkarna.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev:
Njaej, mej ska du nog inte respektera, jag är en riktigt snål jävel. :D :shock: :twisted:

Jag har lagt ner totalt 50.000 och "fått" 2 luft/luftvärmepumpar, en solvärmd varmvattenanläggning samt en försvarlig mängd isolering på vinden. Förbrukningen har störtdykt från 24000 ner till 8.500 kWh/år.
Bara att gratulera till dina fina siffror som liknar de du skulle fått med bergvärme men under halva priset... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar