prisolrör genom skorsten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

prisolrör genom skorsten

Inlägg av saabstefan »

Sitter och lurar lite på hur jag ska bygga när investeringen väl görs.

Jag har en oanvänd pipa i skorstenen. Den är halvstens-storlek, dvs ca13x13cm. Den går inte intill någon där jag har rökgaser.
Är det möjligt att ta ner rören genom yttertaket, och väl inne på vinden hacka ett hål i skorstenen och dra ner prisolrör?

Det lär väl bli ett evigt slit att skala rören och sedan fästa isolering runt dem, och sedan mata ner till pannrummet kan jag tro.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: prisolrör genom skorsten

Inlägg av Olle45 »

saabstefan skrev:Sitter och lurar lite på hur jag ska bygga när investeringen väl görs.

Jag har en oanvänd pipa i skorstenen. Den är halvstens-storlek, dvs ca13x13cm. Den går inte intill någon där jag har rökgaser.
Är det möjligt att ta ner rören genom yttertaket, och väl inne på vinden hacka ett hål i skorstenen och dra ner prisolrör?

Det lär väl bli ett evigt slit att skala rören och sedan fästa isolering runt dem, och sedan mata ner till pannrummet kan jag tro.

mvh
Stefan
Hej
Det låter ju inte heltokigt att använda tompipan att ta ner rören i.
Men det för med sig att det kan vara svårt att få med isoleringen,
men inget är omöjligt med lite tålamod.

Själv hoppas jag på solel sådana som omvandlar ljus till el.
Önsketänkande att värma varmvatten den vägen kanske...
Här är kanske är intresanta länkar ?
http://www.solarlab.se/handla/catalog/index.php
http://home.swipnet.se/~w-22665/sol.html
Sol till el är inte helt fel heller.
Kanske en vindsnurra som kan ge el också.

Är själv inne på sol + vindkraft som finns intill oss, gratis men tekniken kostar, men här är jag övertygad att den kommer att betala sig.
MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: prisolrör genom skorsten

Inlägg av Shakespeare »

saabstefan skrev: Det lär väl bli ett evigt slit att skala rören och sedan fästa isolering runt dem, och sedan mata ner till pannrummet kan jag tro.
Det jobbigaste är väl just isoleringen, kan man inte fylla hela pipan med värmeculit?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

jadu Shakespeare, Jag vet inte. Kanske det är en bra idé. En tanke: När jag drar ner 8meter prisol genom pipan så torde den väl bitvis hamna i kanten av pipan. Och när jag sedan fyller med Vermiculit så blir kanske isoleringen halvdan. Vad tror du?

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Bengan4567
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 maj, 2005 23:38
Ort: Skövde

Använd dessa

Inlägg av Bengan4567 »

Varför inte använda dessa http://www.handlaonline.se/php_src_curr ... _nr=C1-200,
denna isolering klarar ju av den höga temperaturen, sedan är det väl inte fel att fylla ut med vermiculit. :cheers:

Bengt
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Bengt; Tack för tipset. Men länken funkade inte. Och när jag bara tog början www.handlaonline.se för att leta mig fram så kom jag nog till fel ställe..

Har du en ny länk kanske?
:wink:
mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Bengan4567
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 28 maj, 2005 23:38
Ort: Skövde

Nytt försök

Inlägg av Bengan4567 »

Vet inte varför det inte funkar, testa att gå till SVG:s hemsida http://www.svg.se/ och klicka på [Handla on-line], [KOPPARRÖR], hoppa till sidan 2, där hittar du AEROLINE SPLIT 2 X 15X0,8 15M :?: :idea:

Bengt
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Snyggt Bengt!
Precis vad jag behöver!

Måste bara undersöga om det duger med temptåligheten. kontinuerligt 125grader, ochmax 175grader står det

Planen är vakuumrör. Kanske någon som ser denna tråd vet om dessa rör kan duga. Annars startar jag en separat tråd.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

saabstefan skrev:jadu Shakespeare, Jag vet inte. Kanske det är en bra idé. En tanke: När jag drar ner 8meter prisol genom pipan så torde den väl bitvis hamna i kanten av pipan. Och när jag sedan fyller med Vermiculit så blir kanske isoleringen halvdan. Vad tror du?

mvh
Tja, perfekt kan det knappast bli. När man isolerar insatsrör så drar man och skakar röret medan man fyller på så att vermeculiten rinner in mellan röret och skorstensväggen. Men rören kommer att komma nära teglet på flera ställe och de kommer säkert även att gå mot varandra, vilket inte heller är så bra.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

hej

Inlägg av Kwc »

bättre att använda kanalen som ev dina expansions rör går i mellan vind och källare
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Jag monterade solvärmerören via en ventilationskanal, och det fungerade bra.
Lite pyssligt var det att få dem genom hålet i stocken då det blev en ganska tvär vinkel så det är bra att ha ej rejäl öppning. Snöre att dra ner det hela med är ett måste förstås.

Att isolera själv på plats med HT isolering tror jag inte fungerar utan det skall vara en färdig lösning med rör, isolering, kabel och skyddshölje(plast eller nät).

Jag tycker det kan vara smart att välja en välisolerad lösning och ta vara på så mycket värme man kan istället för att låta den läcka ut i onödan.

Men det är klart att allting går bara man har tid och tålamod.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Kul MatsH att det verkar funka. Använde du alltså ungefär sådana rör som Bengan 4567 skrev om?

Kwc; Bra tänk! Synd bara att jag tog bort de gamla rören som gick upp dit. De gick i en vägg som jag tog bort för att göra större kök

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Det var Effectas solrör med nät utanpå, men i övrigt lika.

Tanken var att använda samma dragning som gamla expansionsledningen, men den gick lite kors och tvärs, så det gick inte.
Så istället för att dra på ytterväggen fick det bli en ventilationskanal.
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar