Solens effekt

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

sol-mange skrev: om man har rätt vinkel mot solen skulle effekten på vintern vara lika stor som effekten på sommaren...om inte för den här försvagningen som beror på atmosfären??
Ja, solen lyser lika starkt på sommaren och på vintern.
sol-mange skrev: vilken är den största solhöjden som kan uppnås i sverige? (för runt ekvatorn är det väl 90grader?)
Jordaxeln lutar +-23,5 grader så vid ekvatorn varierar solhöjden mellan att stå i söder och i norr. Det är bara vid höst och vårdagjämning som den står exakt akt upp mitt på dagen.
Den högsta solhöjden i sverige är vid sommarsolståndet och kan beräknas: 90-breddgrad+23,5. För smygehuk 90-55,3+23,5=

En trevlig länk:
http://squ1.org/wiki/Solar_Position_Calculator

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har kikat lite på smhi´s kartor ang strålning och eftersom det uppkommit här att det är en rejälskillnad på horisontella och vertikala ytor så tänkte jag vidare utveckla det här med lite frågor.
SMHI anger att för tiden mellan 1960-1990 så är medelvärdet för den Globala instrålningen ca 1000kWh/år. Är detta då mätt mot en vertikal yta(nån som vet?) så borde ju en vinklingsbar panel ge mångfaldigt mer per år.
Däremot så om jag läser deras mätningar för Norrköping så är det alltid lägre Wattantal på den direkta instrålningen än den Globala. Vilken kan man räkna på om man funderar på en vinklingsbarpanel.
Sen har jag läst någonstans att solenseffekt inte kliver över 800W/m² förrän den når ca 30° över horizonten pga atmosfären.
Jag har själv 14,4m² (referensyta) som jag ska montera så fort tid ges.
14,4m² borde ju med den Globala instrålningen bli 14400 kWh/år (Om man kan ta hand om allt). Och gud bevare mig väl om detta är mot horisontalplanet, då borde väl en vinkeloptimerad ta emot mer?
Har ju tidigare trott att man endast kan få in 25% mer med en vinklingsbar, men vintertid bör det ju spela större roll än så.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Wodda skrev:Har ju tidigare trott att man endast kan få in 25% mer med en vinklingsbar, men vintertid bör det ju spela större roll än så.
Värdena som anges är mot en yta vinkelrätt mot solen. På vintern gör solen en kort sväng på himlen på låg höjd, infallvinkeln från sidan varierar inte så mycket, här är det är mer solfångarens lutning som avgör hur mycket energi som kommer in. Har man en vinklingsbar solfångare så får man ännu mer överskott på sommarhalvåret som man inte kan tillgodgöra sig.

Smartast är att placera solfångarna med en ganska brant vinkel (typ 70-75 grader), man maximerar energiintaget på vår/vinter/höst och slipper överhettning på sommaren. En annan fördel är att rören inte frostbeläggs vid brant lutning, vakuumrör har svårt att avfrosta sig själva p g a minimala värmeförluster.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nu är i alla fall solens effekt precis tillräcklig för att jag ska klara mig utan något mer än just solsken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Nej, jag tror att det är så här:
Normalt sett anges solinstrålningen i W/m2 mot ett horisontellt plan (därför blir värdet så mycket lägre på vintern).
Men siffran 1000kWh/(m2*år) är mätt mot en yta som är vänd rakt mot söder och vinklad 45 grader. Alltså tjänar man inte mycket på att följa solen i den ledden.

Vi har tydligen inte så bra isolerat som apersson för här går fortfarande brännaren några timmar per dygn. Det är frost på bilarna på mogonen och dygnsmedeltempen är inte över 7-8 grader.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här är fortfarande pannan på men det är inte så jätte mycket som den går. Mest för att se till så att det finns VV eftersom jag just nu prioriterar den nedre solslingan för att få ut så mycket som möjligt av vårens solstrålar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Nu kommer en dum fråga kanske men jag chansar:
Vad blir det för effekt om man placerar solfångarna på ett platt tak och solen belyser dem mycket längre tid än om de är monterade i optimal vinken mot söder? Skulle kunna ge mer kWh men med lägre medeltemp.

Jag inser ju att på vintern så blir det urkass, men på vintern har man väl inte något utbyte ändå?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Med platt tak menar du då att solfångarna också ligger vågrätt?
I så fall tror jag tror inte på det. Lägre medeltemp kommer du bara få på årsbasis, på sommaren gäller det att göra av med samma energimängs som laddas in annars blir det varmt i tanken. Jag antar med att du räknar med att många soltimmar sommarmånaderna skulle kompensera för förlusten höst, vår och vinter? Men när behöver man värmen som mest? Möjligtvis om du har dem till en pool som bara ska värmas upp på sommaren.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej Rayyan

Jo, man får en del energi på sen höst, vinter och tidig vår. Själv har jag en period mellan 20/11 och 20/1 då solen inte räcker till varmvatten om solen skiner från klar himmel. På vintersolståndet får jag 50% av varmvattnet om solen skiner. Om du placerar solfångarna horisontellt så kommer du att få in så mycket energi på sommaren att du får överhettningsproblem. Pool är enda skälet, precis som Skakespeare skriver.

Vill man in mesta möjliga användbara energi så är det bättre med en brant lutning.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Isolerat? Tretex och tapeter är vad som finns i såna här gamla hus. Ja, och så tjockt med virke, förstås.

Det var en sanning med modifikation, kan man kanske säga. Jag eldade i onsdags, och i kväll (fem dagar senare) tyckte jag det var dags igen. Husväggarna "laddas ur" med tiden, när det är flera minusgrader på nätterna, trots att solen skiner glatt på dagen. Varmvattnet är inget problem. Det ökar nästan 10° om dagen, eller hade nog gjort det, om jag inte snott lite till uppvärmning på kvällen.
I och med att jag nu värmer upp allting med ved igen, kan jag sen köra solvärmt ett antal dagar till, trots nattkylan. Fast till helgen ska det bli molnigare, förstås.

Slutligen ska jag kanske säga att om någon hade varit hemma på förmiddagen hade det väl inte heller gått, för det tar till lunch innan solen värmt huset inne till behaglig(are) dagtemperatur. Men på helgen var jag ute och kapade ved, la på sommardäck, bytte bromsbelägg, tvättade bilar, jobbade eller tränade. En unge på Irland, hustru och annan unge i Norge. Katten har päls.
När det blev kväll och var dags att duscha gick det bra med solvärmt vatten. Idag var det 54°C på kvällen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Hemma går det bra just nu. Har ganska välisolerat så jag behöver knappt ha på värmen alls. Drar på ena värmepumpen lite på morron bara. Total dygnsförbrukning ligger på ca 10 kWh.

Varmvatten finns det och blir över....

MVHPerpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Min elförbrukning har medel 28 kWh / dygn sedan årets början och då har inte elpatronen varit på en enda sekund utan endast hushållsel. Det resulterar i en årsförbrukning på ca. 10 000 - 11 000 kWh på ett år.
Pellets ca 5 ton/år.

Är det verkligen möjligt att ha en elförbrukning under 10 000 kWh/år när uppvärmningen sker med värmepump.

Kanske är möjligt om man håller 10 grader inomhus och inte har tvättmaskin, torktumlare, kyl, frys eller diskmaskin och låter bli att tända lyset på kvällen.

Jag är skeptisk :wink:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Rayyan skrev: Jag inser ju att på vintern så blir det urkass, men på vintern har man väl inte något utbyte ändå?
December och januari kan man nog räkna bort helt men annars är det sämre utbytet mest beroende på vädret. Jag fick ungefär lika mycket energi i juli och oktober förra året som mars i år. Med vågrät placering hade jag nog inte fått mycket vår och höst.
Rayyan skrev: Är det verkligen möjligt att ha en elförbrukning under 10 000 kWh/år när uppvärmningen sker med värmepump.
Det är ett par st på värmepumpsforum som har det. Har du verkligen så hög förbrukning helt utan uppvärmning? Inte ett enda litet element någonstans? kör du mycket motor/kupé-värmare? Vi har 12-13000kWh/år men i det ingår ca 1kW elvärme av olika slag som är på stor del av året, även en del på sommaren. Jag tror min elvärme står för ca5000kWh/år.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rayyan skrev:Min elförbrukning har medel 28 kWh / dygn sedan årets början och då har inte elpatronen varit på en enda sekund utan endast hushållsel. Det resulterar i en årsförbrukning på ca. 10 000 - 11 000 kWh på ett år.
Pellets ca 5 ton/år.

Är det verkligen möjligt att ha en elförbrukning under 10 000 kWh/år när uppvärmningen sker med värmepump.

Kanske är möjligt om man håller 10 grader inomhus och inte har tvättmaskin, torktumlare, kyl, frys eller diskmaskin och låter bli att tända lyset på kvällen.

Jag är skeptisk :wink:
Har du 10-11000 kWh/år i hushållsel bör du nog köpa en elmätare o börja kolla upp var strömmen tar vägen. :wink:
Har själv under 4000 kWh/år + 5 ton pellets/år..

Det är inga problem att komma under 10000 kWh/år med VP men det krävs öppen planlösning vid L/L VP o lågtempsystem med berg/jord VP..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Rayyan skrev: Är det verkligen möjligt att ha en elförbrukning under 10 000 kWh/år när uppvärmningen sker med värmepump.

Kanske är möjligt om man håller 10 grader inomhus och inte har tvättmaskin, torktumlare, kyl, frys eller diskmaskin och låter bli att tända lyset på kvällen.

Jag är skeptisk :wink:
Inga problem.

Ca 3500 kWh till drift av värmepump. Har man som jag 2 st små luft/luftmaskiner och ett välisolerat hus med öppen planlösning behöver man knappast stödvärma med något annat. Luft/luftvärmepumpar på halvfart har högre COP än på fullt skaft (till skillnad mot bergvärmepumpar).

Jag har 3500 kWh i hushållsel. Ingen tumlare, inget torkskåp. Många lågenergilampor och A-klassade vitvaror. Välisolerat.

Jag får värma 1/3 av varmvattnet med el, (1500 kWh) Resten värms med solfångaren.

Prislappen ? Ca 50.000 kr för tilläggsisolering, 2 st små värmepumpar och en solfångare på 8 kvm med en 300 l sol-VVB. Eget arbete? -Såklart.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar