varmvatten via sol ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

varmvatten via sol ?

Inlägg av ice413 »

Efter att jag läst lite har jag kommit fram till att jag vill ha iaf mitt kranvatten från solfångare. Vill ju helst slippa att behöva elda pellets under sommarn.
Eftersom jag inte kan någonting om detta behöver jag naturligtvis hjälp med vad man behöver. och framför allt var man hittar dessa prylar.
Jag värmer idag huset med pelletsbrännare i en gammal oljepanna som har en VV-spiral. Ingen separat VV-beredare finns.
En solfångare behövs ju, så långt är jag med, men hur stor ? ( vi är 4 personer ).
Vad behöver man för typ av ack-tank ?
hur kopplas det mellan pannan och ack-tank ?
"laddomat" har jag läst en massa gånger, vad är det för något ?

Skruva, löda, mm kan jag själv så länge någon talar om vad/hur det skall göras.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Finns ett antal olika exempel på hur man kan koppla både här i forumet och ute på nätet. Har inga direkt bra länkar att rekommendera just för stunden.
Sedan beror kopplandet lite på hur man skall "fixa" sitt VV, om det skall ske med beredare, slingor eller VVX. De olika alternativen ger lite olika kopplingar och utrustningsbehov (finns också ett antal inlägg här på forumet).

Min bästa rekommendation till dig är att lägga lite tid på att söka och läsa lite här på forumet samt ute på nätet. Detta för att få lite "kött på benen" sedan kan man börja fundera/diskutera på/om lite mer specifika lösningar och kopplingsalternativ.

Sedan går det också att göra studiebesök hos någon som redan har kopplat ihop ett fungerande system. Jag själv tar gärna emot folk som är intresserade av att se min anläggning och höra/se mina plus och minus (finns både + och - hos de flesta).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

jag har börjat att leta info och läsa här på forumet, och visst finns det massor av nyttig information. Det jag saknar är en befintlig installation att titta på.
eftersom jag tänkt att lösa detta med sol först till våren så har jag ju vintern på mig att läsa och lära.
Roli skrev: Sedan går det också att göra studiebesök hos någon som redan har kopplat ihop ett fungerande system. Jag själv tar gärna emot folk som är intresserade av att se min anläggning och höra/se mina plus och minus (finns både + och - hos de flesta).
Låter både trevligt och intressant. Jag skulle väldigt gärna se hur det ser ut hemma i ditt "pannrum". Kanske få en och annan förklaring till hur och varför ?
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
tompas11
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 23 apr, 2007 20:42
Ort: Västmanland
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Detta med solfångare är något som intresserar mig också. Har väl inga direkta planer för tillfället att installera solfångare men på sikt så kommer jag nog att göra det. Har förresten byggt mig en luftsolfångare som hjälper mig att hålla ett behagligt klimat i källarens gillestuga. Den här årstiden med få soltimmar så gör den inte speciellt stor nytta men framåt februari, mars så räknar jag med desto mera effekt.

Några länkar som kan vara av intresse ska du i alla fall få:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... board=65.0

http://www.xpress.se/~gbgm0073/

http://www.solenergiteknik.se/

http://www.solgruppen.se/

http://www.koping.net/nila/

http://sfinxsolar.e-butik.se/

http://www.svensksolenergi.se/

http://24volt.eu/

http://www.energyplanet.info/Solar_Energy/
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Hej,
Du verkar vara lite i samma sits som mig.

Laddomaten har du för att ladda tanken med varmvatten på ett optimalt sätt när du använder pannan. Jag vet inte vad du har för storlek på panna men om pannvolymen är stor kan det vara vettigt att göra en återvinningskoppling. Då töms pannan på värme efter eldning och sen tar acktanken vid. Laddomat 10 är tillräcklig och många använder även 21an.

Ackumulatortanken bör nu vara centrum i systemet och inte pannan. Dvs du flyttar över framledning/retur och vv produktion till tanken. Förmodligen får du fixa någon form av automatisk shuntstyrning om du inte redan har det. Pannan används nu bara för att ladda tanken med värme och du slipper på så sätt förluster vid tomgång. När sedan pannan lägger av så är det enklare att hänga på den nya eftersom acktanken är centrum. Du kan dessutom ätt hänga på andra värmekällor som tex sol och vattenmantlade kaminer mm.

Volymen på tanken ska vara ca 75-125l per m2 solfåmgare beroende på om det är vakuumrör eller plana. Själv funderar jag på sfinxfångarna då de verkar prisvärda. Jag tänker 30 rör till 300L beredare 60 rör till 500l acktank eller 90 rör till 750l acktank osv.

Tänk även på att du förmodligen behöver komplettera med nytt expansionskärl eftersom vattenvolymen i systemet ökar (gäller ej vid enbart vvb)

Jag har själv en äldre Ctc panna med ganska stor volym så jag tänker nog använda återvinningskoppling, 90 rör +750L acktank med solslinga och enkel varmvattenslinga samt elpatron. På eldningssäsongen kommer vv i pannan att gå via varmvattenslingan i tanken och alltså redan vara förvärmt innan det kommer in i acken. På sommaren håller det samma temp som pannan ca 15-20 kanske.

Har eventuellt funderingar på en solladdare istället för slinga som jag skrivit i en annan tråd, om det finns fördelar med det.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Fabian-Bom skrev: Har eventuellt funderingar på en solladdare istället för slinga som jag skrivit i en annan tråd, om det finns fördelar med det.
Vad avser du när du säger "solladdare" ???

Är det värmeväxlare som du menar ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Vad avser du när du säger "solladdare" ???

Är det värmeväxlare som du menar ?

Ja i princip, saxat från sfinx.se
Platsbyggd solladdare, består av
Värmeväxlare
Circulationspump
3-vägsventil
Ställbart termostat 55-70 grader alt 35-55
Ange vilket ni vill använda i beställningen
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Jag har ett renodlat varmvattensystem i drift nu sedan 2,5 år. Vi är 4 personer i hushållet. Jag har en enkel varmvattenberedare på 300 liter med en solslinga i botten. Solfångaren är en självbyggd Lesol 3AR på 8 kvm. Styrsystemet är en enkel Steca TR0301. Överhettningsventil typ SYR som släpper ut överskottsvärme.

Hade jag byggt ett system idag så hade jag satsat på en 500 liters acktank istället i kombination med 8 kvm plan solfångare. Du kan också välja vakuumrör, i så fall 60 rör. Vill man komma prisvärt undan så är det antingen självbyggda plana solfångare eller vakuumrör från Kina. Skillnaden mellan plana och vakuumrör m a p effekt per byggyta är mycket liten. En plan solfångare ger mer på sommaren. vakuumrör ger mer på vintern (om de inte begravs i snö), men eftersom soltimmarna är få på vintern så blir det ingen större skillnad. Vakuumrör kan dock vara enklare att få på plats.

Vinkeln är desto viktigare. Man brukar ju säga att latituden bestämmer lutningen. Bor du på 60:e breddgraden så ska du ha 60 graders lutning på solfångaren. Med en lite brantare lutning får man ut mer energi under vår/höst/vinter samtidigt som man minskar överhettningstimmarna på sommaren. Om man hänger fångaren vertikalt på väggen så tappar man väldigt lite faktiskt.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag skulle vilja säga att ju större yta man har desto brantare vinkel. Har man 30 rör så måste man optimera för sommardrift, 30-40 grader kanske. Skulle jag hänga dem på vägg skulle jag satsa på 90 rör. Mina 60 klarade nätt och jämnt sommaren med 70 grader lutning. Jag hade inga problem med att de gick i kok.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar