Hur tät måste rören vara?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Hur tät måste rören vara?

Inlägg av aryan »

Är nu klar med slingan upp till solfångaren ner till pannrummet. Provtryckte med tryckluft och hörde då att systemet tappade tryck vid någa kopplingar vilket jag enkelt kunde hitta/åtgärda med lite diskmedel och vatten (luftbubblor).

Nu ser jag inga läckor längre men 100% luftät är det inte; från 3 bar så tappar jag ca en bar på 12 timmar. Kommer det då med glykol/vatten i systemet också att läcka, dvs behöver jag leta vidare t ex på taket har jag några kopplingar kvar att checka av, eller beror det på att luft lättare läcker något än vatten plus att systemet iaf på taket aldrig får så hög tryck?

Mvh Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om luft läcker lättare än glykolblandat vatten vet jag inte riktigt men du får nog täta mer.

Tappar på 1 bar på 12 h vid 3 bars tryck så är det inte helt tätt. När systemet blir uppvärmt (idrift) så är inte det dubbla trycket (6 bar) ovanligt.

Själv "retar" jag mig på att jag tappar tryck i mitt system som jag inte hittar. Det har försvunnit ca 0,5 bar sedan jag gjorde en tryckjustering i systemet i somras. Nu kan det låta lite men mitt system var "tätare" innan jag gjorde mina senaste ombyggnader.
Jag har dessutom haft så högt systemtryck att säkerhetsventilen har öppnat och det gör den vid 9 bar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Roli skrev:Om luft läcker lättare än glykolblandat vatten vet jag inte riktigt men du får nog täta mer.
Ja det var jag redan rädd för..
Roli skrev:Tappar på 1 bar på 12 h vid 3 bars tryck så är det inte helt tätt. När systemet blir uppvärmt (idrift) så är inte det dubbla trycket (6 bar) ovanligt.
Säkerhetsventilen läcker (luft) fram till 3 bar så mer kan det nog inte bli i mitt fall?
Roli skrev:Själv "retar" jag mig på att jag tappar tryck i mitt system som jag inte hittar. Det har försvunnit ca 0,5 bar sedan jag gjorde en tryckjustering i systemet i somras. Nu kan det låta lite men mitt system var "tätare" innan jag gjorde mina senaste ombyggnader.
Jag har dessutom haft så högt systemtryck att säkerhetsventilen har öppnat och det gör den vid 9 bar......
Ja det skulle reta mig med, det är något jag vill helst slippa. Men du ser alltså ingen läckage någonstans?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

aryan skrev: Ja det skulle reta mig med, det är något jag vill helst slippa. Men du ser alltså ingen läckage någonstans?

/Aryan
Nej, men det finns ju möjligheten att det är någonting i solfångarna eller rören dit (ligger under plåt och är så gott som omöjliga att inspektera utan att bryta upp plåten....) som har börjat småläcka. Hade ett förångningsläge förra året (systemet gick i kok) då ca. 9 liter solfångarvätska försvann ut genom säkerhetsventilen och temperatur och tryck gick i topp pga att acktanken blev full av värme över 95 grader i botten och styrsystemet stängde av cirkulationspumpen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:från 3 bar så tappar jag ca en bar på 12 timmar.
Har du expansionskärlet inkopplat också? Det bör nog vara tätt även med luft, annars pyser nog ångan ut vid partiell förångning.
Kanske det är säkerhetsventilen som läcker? Jag vet inte, men kanske den tätar dåligt mot luft?
Roli skrev:När systemet blir uppvärmt (idrift) så är inte det dubbla trycket (6 bar) ovanligt.
aryan har vakumsolfångare, inte plana. Rätt dimensionerat ska de kunna gå i kok utan att han kommer över 3 bar.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:
aryan skrev:från 3 bar så tappar jag ca en bar på 12 timmar.
Har du expansionskärlet inkopplat också? Det bör nog vara tätt även med luft, annars pyser nog ångan ut vid partiell förångning.
Kanske det är säkerhetsventilen som läcker? Jag vet inte, men kanske den tätar dåligt mot luft?
Ja jag har expansionskärlet också inkopplat. Vid partiell förångning ska det vara ångtät, kanske inte samma sak som lufttät?

Har inte kollat om det kan vara säkerhetsventilen som inte täter bra mot luft men tanken har slagit mig att ventilen kanske behöver bli fuktigt för att hålla tät, ska kolla det med såpvatten.
Shakespeare skrev:
Roli skrev:När systemet blir uppvärmt (idrift) så är inte det dubbla trycket (6 bar) ovanligt.
aryan har vakumsolfångare, inte plana. Rätt dimensionerat ska de kunna gå i kok utan att han kommer över 3 bar.

mvh
Ja det stämmer det är 40 rörs vakumsolfångare som går att ställa mellan 44 och 90 graders vinkel.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:aryan har vakumsolfångare, inte plana. Rätt dimensionerat ska de kunna gå i kok utan att han kommer över 3 bar.

mvh
Men även där ökar ju temperaturen i vätskan vid drift och då även trycket.

Men "rätt dimensionerat" betyder kanske en jäkligt stort expansionskärl (har inte jag), eller....

Man utgår ju från ett systemtryck kring 2-3 bar när systemet är kallt och ej i drift. Sedan kan ju ett system nå kring 100 grader en vanlig solig dag, i allafall mitt, men det kanske är här det skiljer mellan plana och vakuumrör ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

aryan skrev:
Shakespeare skrev:Har inte kollat om det kan vara säkerhetsventilen som inte täter bra mot luft men tanken har slagit mig att ventilen kanske behöver bli fuktigt för att hålla tät, ska kolla det med såpvatten.

[/Aryan
Kanske ligger lite smuts där "käglan" skall täta. Prova med att vrida säkerhetsventilens knapp så att den öppnar och sedan stänger med hjälp av "fjädern" några gånger (motioneras den, skall göras med jämna mellanrum enligt "ventilmanualerna") det kanske hjälper om det är den som läcker.

Edit: När det gäller säkerhetsventilens motionerande så gäller mitt tips till motion när man gör täthetskontrollen. När systemet är i drift så är det inte lämpligt att göra "motionerandet" för då blir man av med solfångarvätska som i många fall är svår att återfylla.
Senast redigerad av Roli den fre 30 nov, 2007 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Roli skrev:
Shakespeare skrev:aryan har vakumsolfångare, inte plana. Rätt dimensionerat ska de kunna gå i kok utan att han kommer över 3 bar.

mvh
Men även där ökar ju temperaturen i vätskan vid drift och då även trycket.

Men "rätt dimensionerat" betyder kanske en jäkligt stort expansionskärl (har inte jag), eller....

Man utgår ju från ett systemtryck kring 2-3 bar när systemet är kallt och ej i drift. Sedan kan ju ett system nå kring 100 grader en vanlig solig dag, i allafall mitt, men det kanske är här det skiljer mellan plana och vakuumrör ??
Ja volymen i solfångaren är så lite att man ine behöver så stort expansionskärl alls för att det kan bli ånga i solfångaren, då absorberas knappt någon värme längre i solfångaren så det kan aldrig koka i hela systemet.
Roli skrev:Kanske ligger lite smuts där "käglan" skall täta. Prova med att vrida säkerhetsventilens knapp så att den öppnar och sedan stänger med hjälp av "fjädern" några gånger (motioneras den, skall göras med jämna mellanrum enligt "ventilmanualerna") det kanske hjälper om det är den som läcker.
Ja kanske, fast jag använder säkerhetsventilens utlopp för att trycka i luften, så det borde då vara renblåst tycker jag. Jag får nog leta efter mera läckage.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Men "rätt dimensionerat" betyder kanske en jäkligt stort expansionskärl (har inte jag), eller....
Som Aryan skrev så har systemet liten volym, <10 liter. Vid värmeväxlingar ändras trycket väldigt lite. Vid förångning måste man ha ett expansionskärl som kan ta emot vätskan i kollektorn och lite till. Jag har ganska stort kärl, 18 liter, men så har jag dels mycket rör mellan kollektorerna och bara 1 bar att spela på. Kollektorer + mellanrör och lite till rymmer 4-5 liter, jag har 1,4bars övertryck vid kallt system, vid 100 grader har det stigit en tiondel och vid förångning ligger det väldigt nära säkerhetsventilens öppningstryck på 2,5 bar. Med högre tryck kan man ha mycket mindre kärl.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:Som Aryan skrev så har systemet liten volym, <10 liter. Vid värmeväxlingar ändras trycket väldigt lite. Vid förångning måste man ha ett expansionskärl som kan ta emot vätskan i kollektorn och lite till. Jag har ganska stort kärl, 18 liter, men så har jag dels mycket rör mellan kollektorerna och bara 1 bar att spela på. Kollektorer + mellanrör och lite till rymmer 4-5 liter, jag har 1,4bars övertryck vid kallt system, vid 100 grader har det stigit en tiondel och vid förångning ligger det väldigt nära säkerhetsventilens öppningstryck på 2,5 bar. Med högre tryck kan man ha mycket mindre kärl.
mvh
Oops <10 liter solfångarvätska och ett exp-kärl på 18 liter. Det är skillnad mot mina ca 26 liter solfångarvätska och ett exp-kärl på 2,5 liter.....

Nu kan jag inte köra med partiell förångning i mina solfångare eftersom rördragningen i fångaren inte tillåter det (blir fullt med vattenfällor). Därför kräver nog mina solfångare ett lite högre tryck för att höja vätskans kokpunkt. Det är inte ovanligt att jag har omkring 110-115 grader på den vätska som kommer ner från fångarna efter en veckan fint väder när acktanken är full laddad. Har man kört igång solfångarna så går det ju inte att stänga av, utan att tömma systemet........ om man inte vill att det skall gå i kok.

Mitt värsta scenario är att det blir strömavbrott när solen skinner som allra värst.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror 8-10 liter är mer normalt. 2,5 liter låter väldigt lite, även med 6 bar övertryck. Nödkylning och UPS?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Ett bi-svar bara:

Ja, luft läcker lättare än vatten/glykol. Det beror på att vätskan är trögare.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

saabstefan skrev:Ett bi-svar bara:

Ja, luft läcker lättare än vatten/glykol. Det beror på att vätskan är trögare.

mvh
Stefan
Tack, intuitivt tyckte jag också det. Fråga är om vättskan är tillräckligt mkt trögare.

Hittade och tätade igår några pytte läckor till nu läcker det fortfarande från 3 bar till 2 bar på 12 timmar. Lite kan bero på att jag trycker i varmare (ca 20 gradig) luft och att det ute där rören finns är 0 grader, men jag tror det kan finnas läckor kvar på taket. Som tur är ha jag minimirad antal kopplingar där.

Vad klämkopplingar är svåra att få täta, tycker att få lödkopplingar tät är mkt lättare!

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

[quote="aryanVad klämkopplingar är svåra att få täta, tycker att få lödkopplingar tät är mkt lättare!

/Aryan[/quote]

Har du "smetat" in klämringen och gängorna med locherpasta eller likvärdigt ?

Då är det lättare att dra kopplingen plus att pastan gör så att kopplingen tätar bättre, kan finnas lite repor eller likvärdigt på rören.

Sedan skall man väl egentligen inte använda tryckluft för att täthetsprova... Nu är ju inte din systemvolym så stor men vid större volymer så kan det rent av vara farligt att använda tryckluft eftersom det krävs en hel del luft för att bygga upp trycket. skulle något gå sönder så kan det få "sprängskador" som följd. Det normala är att man använder en vätska t.ex vatten. Men det är ju kanske inte så bra att lämna i rören så här års.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar