Hur tät måste rören vara?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Roli skrev:
aryan skrev:Vad klämkopplingar är svåra att få täta, tycker att få lödkopplingar tät är mkt lättare!

/Aryan
Har du "smetat" in klämringen och gängorna med locherpasta eller likvärdigt ?

Då är det lättare att dra kopplingen plus att pastan gör så att kopplingen tätar bättre, kan finnas lite repor eller likvärdigt på rören.
Nej visste inte att nått sånt fanns till klämkopplingar, är det samma pasta som man använder till lin? Har fått flera klämkopplingar tät genom att kombinera de med teflontape, det hjälper / täter bra och "smörjer" också lite när man drar åt men jag tycker att rena och nya rör med stödhylsor när det är mjuka rör lätt borde kunna bli täta utan, dessa används ju också vid gasinstallationer.
Roli skrev:Sedan skall man väl egentligen inte använda tryckluft för att täthetsprova... Nu är ju inte din systemvolym så stor men vid större volymer så kan det rent av vara farligt att använda tryckluft eftersom det krävs en hel del luft för att bygga upp trycket. skulle något gå sönder så kan det få "sprängskador" som följd. Det normala är att man använder en vätska t.ex vatten. Men det är ju kanske inte så bra att lämna i rören så här års.....
Ja precis, vill varken ha frostskador eller en massa vatten om det skulle läcka nånstans. Skönt också att slippa tömma systemet på vatten om man måste ta loss någon koppling. Tyckte därför själv att jag var rätt smart att använda lufttryck och såpvatten för att se om det var tät. Hela installationen bör ju lätt klara 10 bar utan att sprängas och jag har inte mer tryck än 4-5 bar så det borde finnas marginal?

/Aryan

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

aryan skrev:Nej visste inte att nått sånt fanns till klämkopplingar, är det samma pasta som man använder till lin?
Ja, det är samma pasta. Fick tipset på ett annat forum när jag höll på som värst med att planera mitt systemombygge samt att komplettera med solfångare för några år sedan. Jag har provat både med och utan pasta och tycker att kopplingarna blir mycket lättare att montera samt att det tydligen skall bli tätare också....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har ungefär 10 liter vatten, vakuumrör (72 st) och ett expansionskärl på 24 liter. Normalt tryck vid kallt tillstånd är 3 bar. Säkerhetsventilen öppnar vid 9 bar.

Observera att man kan INTE motionera säkerhetsventilen på ett sånt här system ostraffat! Då blir man ju av med det glykolblandade vattnet, vilket inte låter sig fyllas på så enkelt. Det är inte som med pannvattnet, där man bara öppnar kranen och släpper in en skvätt, om man behövt/velat släppa ut lite via säkerhetsventilen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Observera att man kan INTE motionera säkerhetsventilen på ett sånt här system ostraffat! Då blir man ju av med det glykolblandade vattnet, vilket inte låter sig fyllas på så enkelt. Det är inte som med pannvattnet, där man bara öppnar kranen och släpper in en skvätt, om man behövt/velat släppa ut lite via säkerhetsventilen.
Helt rätt. Jag var nog lite otydlig i mitt tidigare inlägg, vilket numera är kompletterat.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Litet sidospår: när jag väll har fått det tät funderar jag på att fylla systemet via säkerhetventilen, det är naturligtvis inte "rätt" sätt att göra det men jag kan då alldrig få mera tryck en vad pumpen kan ge, om pumpen inte har nån back-ventil + den som pumpar tittar på tryckmätaren kan det väll inte hända allt för mkt?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

aryan skrev:Litet sidospår: när jag väll har fått det tät funderar jag på att fylla systemet via säkerhetventilen, det är naturligtvis inte "rätt" sätt att göra det men jag kan då alldrig få mera tryck en vad pumpen kan ge, om pumpen inte har nån back-ventil + den som pumpar tittar på tryckmätaren kan det väll inte hända allt för mkt?

/Aryan
Hur blir du av med luften som finns i systemet ??
Har du avluftningsnippel i systemets högsta punkt så är det OK annars får du problem.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Luftningen är just anledningen att jag tänkte använda övertrycksventilen som påfyllningsställe.

Jag har två luftningsställen en på taket (ett T stycke och en kran) och en i panrummet där jag också har ett T-stycke med kran och på den en automatluftare.

Automatluftare är egentligen inte lämpliga för höga temperatur över 110° grader men om jag bara öppnar kranen när kylvätskan är sval så tror jag inte det är nån fara, när systemet är för hett så kan jag hålla kranen (som klarar upp till 160 grader) stängt.

Ett alternativ är att skruva bort automatluftaren och fylla på där men då måste jag lufta på taket och det tror att jag kan slippa annars.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Var på taket idag (huga vilken storm, borde satsat på vind http://egenel.etc.se/artikel/9 i stället) och hittade en koppling som läckte lite grann samt att kranen (en vanlig kulventil) till luftningen läckte lite :shock:

Antingen så bli den tät med vätska eller så får jag plugga kranen när den inte används, eller byta den förstås, rinkabyror borde väll ge garanti.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Jag har haft lite otur med några saker från Rinkaby. De har skött sig väldigt bra måste jag säga. Inga problem alls vid reklamationerna.

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar